Debates on the role of psych- pedagogue as a health agent in the province of Salta: tensions, problems, and challenges.

Authors

  • Adriana Yanina Ortiz Universidad Católica de Salta
  • Georgina Suarez Universidad Católica de Salta
  • Carlos Mauricio Tumburú Universidad Católica de Salta
  • Patricia Elizabeth Pedrosa Universidad Católica de Salta
  • Gabriela Elizabeth Varela Universidad Católica de Salta
  • Silvana Savón Universidad Católica de Salta
  • Emilse María Bozzone Barrionuevo Universidad Católica de Salta
  • Belén Itatí Cruz Antúnez Universidad Católica de Salta

Keywords:

Psychopedagogy, Public Health Services, Professional Role, Salta

Abstract

This article presents preliminary findings from a research project that aims to address the role of the psychopedagogue as a health agent considering the demands for their incorporation into the health system in the province of Salta, and the response of this system to such demands. Based on the background information reviewed and a first approach to the field, it is possible to consider that the place assigned to the psychopedagogue does not have clear definitions, consequently, their incorporation into the health system does not materialize and, in the few cases in which it occurs, their place is not guaranteed as part of the staff, nor the possibility of entering the services. In addition, it is notorious for the absence of a comprehensive approach in psychopedagogy as a service in the field of public health in its preventive, diagnostic and treatment aspects. It is so that while there are populations in a state of vulnerability that present learning disabilities, they are not able to find answers neither in the educational nor in the health systems. This article seeks, therefore, to problematize and debate the place occupied by professionals in psychopedagogy in the functional structure of the public health system in the province of Salta, based on a description of the state of the arts and the scope of current psychopedagogical practices in other health institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arcos, Anyi., Lagos, Diana., Velasco, Dayra. y Pinzón, Eunice. (2017) “Conceptualización para la construcción del grupo de investigación Bienestar Ocupacional Humano". Revista UNIMAR, 35(1), 219-234.

Bertoldi, Sandra (2021) “¿Es posible pensar la psicopedagogía en términos de disciplina?”. Filidoro, N. y Bertoldi, S. (Comp). Psicopedagogía: revisión de conceptos y problemas. La construcción de conocimientos en la especificidad del campo profesional. Buenos Aires: Editorial Biblos. Cap. 4.

Bin, Liliana. (2011) “Prefacio” a: Psicopedagogía en salud, Buenos Aires: Lugar.

Bin, Liliana. y Zambarbieri, Adriana. (2011) “Psicopedagogía y neuropsicología” en: Psicopedagogía en salud, Buenos Aires: Lugar.

Boletín Oficial de Salta. (2003) Ley Nº 7258. Ejercicio profesión de psicopedagogía y creación del colegio profesional. <http://boletinoficialsalta.gob.ar/VersionImprimibleLeyes.php?nro_ley2=7258>

Boletín Oficial de Salta. (2009) Decreto 1484/09 Ministerio de Salud Pública. <http://boletinoficialsalta.gob.ar/VersionImprimibleDecretos.php?nro_decreto2=1484/09>.

Chanes, Guadalupe; Cantero, Gabriela; Mariño, María Belén; Muscolino, Magdalena; Praus, Giselle; Trotta, Valeria; Zampinio, Antonella. (2014) “Intervenciones psicopedagógicas con adolescentes en Hospital de Día de Salud Mental”, en Revista Fort-Da N° 11.

Declaración de Alma-Ata (1978) Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud, Alma-Ata, URSS, 6-12 de septiembre.

Docampo, Laura. (2017) La acción psicopedagógica en el marco de la Pedagogía Hospitalaria. Trabajo Final de Máster. Universidad de Barcelona. <http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/117206>

Dubkin, Silvia. (2017) “Psicopedagogía y salud pública: del aprendizaje en el ámbito universitario al aprendizaje en el ámbito de la salud”, en: Pensar las prácticas educativas y psicopedagógicas. I Jornada de Educación y Psicopedagogía, Buenos Aires: Editorial de la FFyL UBA.

Fernández, Alicia. (1987). La inteligencia atrapada. Buenos Aires: Nueva Visión.

Filidoro, Norma. (2021). “Revisando conceptos y problemas: construyendo conocimientos en la especificidad del campo psicopedagógico”. Filidoro, N. y Bertoldi, S. (Comp). Psicopedagogía: revisión de conceptos y problemas. La construcción de conocimientos en la especificidad del campo profesional. Buenos Aires: Editorial Biblos. Cap. 1.

James, Virginia y Lanza, Carla. (2021). “Entre la universidad y el hospital. Prácticas psicopedagógicas en contexto”, en La construcción de la especificidad del campo psicopedagógico: V Jornada de Educación y Psicopedagogía, Buenos Aires: Editorial de la FFyL Universidad de Buenos Aires.

James, Virginia; Lanza, Carla. y Biscia, María. (2021). “Intervenciones educativas y psicopedagógicas para promover el desarrollo en la primera infancia”. En Actas de Jornada: I Jornada Nacional REDIIP ¿Para qué investigar en psicopedagogía?, Córdoba: Editorial Universitaria.

Malher, Halfdan. (1986) “Responsabilidad de la salud para todos”. Crónica de la OMS. 40(‎6). 233-238 <https://apps.who.int/iris/handle/10665/45512>

Malaspina, Cintia y Molina, Mariel. (2019). “La práctica psicopedagógica en el ámbito de la salud pública en la ciudad de Bahía Blanca”, en VI Jornadas de Psicopedagogía del Comahue. Disponible en <https://admin.curza.uncoma.edu.ar/publicaciones/wp-content/uploads/sites/19/2020/05/6.-Malaspina-y-Molina-1.pdf>

Meikler, Adela. y col. (1995). El abordaje psicopedagógico en la interdisciplina. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.

Ministerio de Educación y Justicia de la Nación. (1989) Resolución N° 2473. Incumbencias profesionales del título de psicopedagogo, Licenciado en Psicopedagogía y Profesor en Psicopedagogía.

Organización Mundial de la Salud. (2014). Constitución de la Organización Mundial de la Salud. 48º Edición. Disponible en <https://www.who.int/es/about/governance/constitution>

Organización Mundial de la Salud. (1986). Carta de Ottawa para la Promoción de la Salud. Ginebra: OMS.

Organización Panamericana de la Salud. (1990) Boletín Epidemiológico. Sobre el concepto de salud-enfermedad. Descripción y explicación de la situación de salud. Vol. 10 N° 4. <https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/32628/8366.pdf?sequence=1>

Passano, Susana. (1991). La institución hospitalaria, inserción de la Psicopedagogía Clínica. Buenos Aires: Editorial Tekné.

Rodriguez Muñiz, Ana María. (2002). “Pediatría y psicopedagogía: trabajo conjunto en la evaluación del desarrollo del niño”. En Aprendizaje Hoy N°52.

Scherz, Andrea. (2018) “En la búsqueda de una red intersectorial”. En Miradas hacia la educación inclusiva: II Jornada de Educación y Psicopedagogía, Buenos Aires: Editorial de la FFyL Universidad de Buenos Aires.

Published

2023-07-03

How to Cite

Ortiz, A. Y. ., Suarez, G. ., Tumburú, C. M. ., Pedrosa, P. E. ., Varela, G. E. ., Savón, S. ., Bozzone Barrionuevo, E. M. ., & Cruz Antúnez, B. I. . (2023). Debates on the role of psych- pedagogue as a health agent in the province of Salta: tensions, problems, and challenges. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 20(1), 1–21. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4822