A way of intervention psychopedagogily into school difficulties in the begin of Middle Level

Authors

  • María del Carmen Porto Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue
  • Soledad Vercellino Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Teenagers, Teachers, Index of students who repeat or desert, State middle school of Rio Negro

Abstract

The high index of students who repeat a year or desert from the rionegrine state middle school has been report by statistic analyses and the educate community integrants. In the present article we will describe how some persistence presents in a scientific research are the base for the design of a psychopedagogy intervention that bet to mitigate this problematic’s effect. This institutional intervention has been developed in Viedma city (Rio Negro Province) between the years 2001/2002, and implemented meetings with pupils, professors and parents of the first year of a Media Education Centres. In this meetings, that each participant would be, in his own time and modality, say and do about 'this' that disturb him, was, all the time, propitiated. This work will show too, how the execution and continue evaluation of this experience permitted us ratify the categories that had been its base and produce new, like the category: Difficult School Situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antelo, Estanislao y Abramowsky, María. "La fantasía de la clase perfecta". Artículo de la Revista Cauce. Rosario. 2000.

Carli, Sandra. El alumno como invención siempre en riesgo. En: Política, Políticas, Instituciones y Actores. Frigerio, G.; Poggi, M; Giannoni, M.: compiladores. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión. 1997.

Cordié, Anny. Malestar en el docente. Buenos Aires: Nueva Visión. 1998.

Díaz, Guillermina y Hillert, Rebeca (1998): El tren de los adolescentes. Buenos Aires: Editorial Lumen/Hvmanitas.

Dolto, Francoise. La causa de los adolescentes. Barcelona: Editorial Seix Barral S.A. 1990.

Duschatzky, Sandra. La escuela como frontera. Reflexiones sobre la experiencia escolar de jóvenes de sectores populares. Buenos Aires, Paidós. 1999.

Lacan, Jacques (1948): La agresividad en psicoanálisis. En: Escritos I, Buenos Aires: S.XXI, 1985.

Lacan, Jacques (1949): El Estadio del Espejo como formador de la función del Yo (Je) tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. En: Escritos I, Buenos Aires: S.XXI, 1985.

Porto, María del Carmen. Pensar la diversidad en la práctica áulica. Revista PILQUEN Nº 2. CURZA- U.N.C.- Viedma Río Negro. 1999.

Porto, María del Carmen y Vercellino, Soledad. La autonomía escolar: lo (im)posible de la participación. Revista Pilken Nº 5. CURZA – UNC. 2003.

Programa de Investigación (PROIN) CURZA-UNC. Políticas públicas y Prácticas Educativas. Informe Final. Módulo 2: Informe Final Proyecto de Investigación "La autonomía de las instituciones educativas del Nivel Medio". Dirigido por: Prof. Pascual Bereau, Pablo. 2001.

Ulloa, Fernando O. Novela clínica psicoanalítica. Historial de una práctica. Buenos Aires, Paidós Psicología Profunda. 1995.

Zerbino, Mario. "Los supresores de Síntoma". Publicado en: La escuela más allá del bien y el mal. Antelo, E. (comp.)- Edit. AMSAFE. Colección IDEAS 2. 2001.

Published

2023-06-21

How to Cite

Porto, M. del C., & Vercellino, S. (2023). A way of intervention psychopedagogily into school difficulties in the begin of Middle Level. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 1(1), 1–8. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4760

Most read articles by the same author(s)