Don't mess with my children" A psycho-pedagogical look at a contemporary dilemma

Authors

  • Lidia Cardinale Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Comprehensive sex education, Liberty, Laicism, School

Abstract

The issue of comprehensive sexual education by the school has been in recent times a reason for demonstrations and dissent by certain sectors of society. The Comprehensive sex education (ESI) is questioned as it is considered an advance in gender ideology, in the sense that it provides a malicious vision that has no scientific basis. From the campaign With my children do not get involved, the State is demanded to stay out of the sexual education of minors, and to dedicate itself exclusively to teaching regular subjects; the sexual education of the children must be carried out by the parents. These propositions put in tension the function of the school and how the relationship between the public and the private and between freedom and secularism is played out in it. The present work proposes, from the psychopedagogical field, to contribute some theoretical lenses to intervene in the debate considering that learning is the only means through which we become human, that is, beings capable of constructing our own interpretations of the world. world and themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lidia Cardinale, Universidad Nacional del Comahue

Co-Directora Proyecto de Investigación: "La experiencia de implementación de nuevos proyectos educativos desde el discurso docen te"(2011/2014). Integrante de los proyectos de Investigación: El cuerpo/sujeto del alumno en la carrera de formación docente.Su incidencia en el aprendizaje de la práctica profesional(2007-2010), El cuerpo/sujeto de la docente y su incidencia en las practicas educativas (2004-2006), La autonomia de las instituciones escolares de nivel medio (1998 -2001). Directora del Proyecto de Extensión: "Estación Utopía.Co-creando un mundoposible" 2013/2015) Psicopedagoga.Especialista en Curriculum y Prácticas Socio Educativas. Maestría en Educación con Mención en Cs.So ciales (etapa de tesis). Profesor adjunto interino de PEDAGOGÍA Y DIDACTICA ESPECIAL. Coordinadora del Proyecto Institucional de retención estudiantil y mejoramiento de la Calidad.CURZA (2009/12). Responsable Proyecto de Voluntariado Universitario "La lectura del mundo". Autora de capítulos de libros, artículos en revistas científicas y presentaciones en Seminarios y Congresos.

References

Bárcena, Fernando. Filosofía de la Educación: un aprendizaje Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 703-730, jul./set. 2013.

Berlín, Isaiah. Dos conceptos de libertad. Oxford, 1958.

D'Hoest, Florelle. El aprendizaje: del signo a la ficción. Un ensayo de filosofía pedagógica Memoria para optar al grado de Doctora. Madrid, 2016.

Dussel, Inés. “La clase en pantuflas”. En: Dussel, Ferrante y Pulfer (Comp.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. Unipe. Editorial Universitaria, 2020.

Arendt Hannam. Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Ediciones Península, 1958.

Meirieu, Philippe. Frankenstein educador. Editorial Laertes, 1998.

Nussbaum, Martha. La nueva intolerancia religiosa. Barcelona: Paidós Estado y Sociedad, 2013.

Simons y Masschelein. Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño Dávila. 2014.

Taylor, Charles. La era secular. Tomo 1. Barcelona: Gedisa editorial, 2014.

Convención Constituyente de la Pcia. de Río Negro. Año 1958 16ª sesión ordinaria.

Ley 26150 de Educación Sexual Integral (ESI) Año 2006.

Programa Nacional de Educación Sexual integral. Año 2008.

Published

2023-01-01

How to Cite

Cardinale, L. (2023). Don’t mess with my children" A psycho-pedagogical look at a contemporary dilemma. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 19(2), 41–59. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4529