Teachers' conceptions of argumentation in entering university students

Authors

  • Juan Manuel Curcio Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Carolina Avalo-Obregón Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Paula Morea Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Nadia Peralta Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Mariano Castellaro Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

Argumentation, Teacher-perspective, Education, College-teachers, College-students

Abstract

We understand argumentation as the ability to evaluate different positions about a topic and coordinate statements with evidence, allowing the student to build knowledge. In the college educational context, is relevant since it produces positive effects on learning, from improving conceptual understanding to the possibility of entering into dialogue with other disciplines to carry out joint work. As a socio-culturally acquired competence, the teacher plays an important role in the development of the student's argumentation, therefore, the teacher's perspective on the argumentation can influence their teaching; In this way, we proposed: (a) To investigate the teacher's perspective on argumentation; (b) Analyze the teacher's perspective on his role in the development of the argumentative competence of the new college student. Four interviews were conducted with teachers that belong to the first year of a school of psychology in Rosario with a semistructured interview that allowed investigating various topics about their perspectives on the argumentation. We find that teachers highlight the conceptual dimension of the argumentation over other dimensions, having difficulties to articulate different dimensions of it. On the other hand, they are away from an authoritarian perspective on education, which brings them closer to the argumentative model. This research is relevant to the college educational field as it makes explicit aspects of the teacher’s perspectives on which to work together with them allowing the development of argumentation in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Manuel Curcio, Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación

Se desempeña como pasante en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE) dependiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); en el área de procesos sociocognitivos del aprendizaje.

Mariano Castellaro, Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Formación en el estudio de los procesos sociocognitivos vinculados al desarrollo cognitivo y construcción de conocimientos, en niños en edad preescolar y de nivel educativo primario.Metodologia de la Investigación en las Ciencias Sociales, especialmente en Psicología y Ciencias Afines.

References

Andriessen, J., E., B., &Schwarz, B., B. “Argumentative Design” in N. Muller Mirza and A.-N. Perret-Clermont (Ed.) Argumentation and Education: Theoretical Foundations and Practices 1ra ed., Vol. 1, pp. 145-174. 2009.

Baker, M. J. “Argumentation and constructive interaction”. Studies in Writing, 5, 179-202, 1999.

Castellaro, M., Peralta, N., Tuzinkievicz, M. A., & Curcio, J. M. “La argumentación dialógica durante la resolución colaborativa de problemas lógicos, en díadas de quinto y sexto grado”. Traslaciones. Revista latinoamericana de Lectura y Escritura, 8(14), 104-124, 2020.

Castellaro, M., & Roselli, N. “Interacción sociocognitiva entre pares en situaciones simétricas y asimétricas de competencia epistémica”. Revista de Psicología, 36(1), 333-365, 2018.

Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. “Tapping into argumentation: developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse”. Wiley Interscience, 88, 915-933, 2004. DOI: 10.1002/sce.20012

Gabucio, F. “Pensamiento, argumentación y significado”. Estudios de Psicología: Studies in Psychology, 23(3), 359-372, 2002.

García-Milá, M., Gilabert, S., Erduran, S., y Felton, M. “The effect of argumentative task goal on the quality of argumentative discourse”. Science Education, 97(4), 497–523, 2013.

Glaser B., G., & Strauss, A., L. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Transaction. 1967.

Guilfoyle, L., Erduran, S., & Park, W. “An investigation into secondary teachers’ views of argumentation in science and religious education”. Journal of Beliefs & Values, 42(2), 190-204. 2021.

Gonzalez-Lamas, J., Cuevas, I., & Mateos, M. “Argumentar a partir de fuentes: diseño y evaluación de un programa para mejorar la argumentación escrita y su impacto en función de las creencias acerca de la escritura académica que mantienen los estudiantes”. Infancia y Aprendizaje 39(1), 49-83. 2016.

Larraín, A., De Brasi, L., Calderón, M., & Calzetta, A. “Creencias docentes acerca de la enseñanza de la argumentación en el ciclo básico de formación”. Formación universitaria, 14(1), 99-110. 2021.

Mc Neill, K. L., González-Howard, M., Katsh-Singer, R., & Loper, S. “Moving Beyond Pseudoargumentation: Teachers’ Enactments of an Educative Science Curriculum Focused on Argumentation”. Science Education, 101(3), 426-457. 2017.

McNeill, K. L., & Knight, A. M. “Teachers’ pedagogical content knowledge of scientific argumentation: The impact of professional development on k-12 teachers”. Science Education, 97(6), 936 – 972. 2013.

Mc Neill, K., L., & Pimentel, D., S. “Scientific Discourse in Three Urban Classrooms: The Role of the Teacher in Engaging High School Students in Argumentation”. Science Education. 94(2) 203-229. 2009.

Ortega, F. J., Márquez, C., & Tamayo Alzate, Ó. E. “Cambio en las concepciones de los docentes sobre la argumentación y su desarrollo en clase de ciencias”. Enseñanza de las Ciencias. 32(3), pp. 53-70. 2014.

Peralta, N., S., & Roselli, N. “Modalidad argumentativa en función del tipo de tarea y tamaño del grupo”. COGENCY, 9(2), 67-83. 2017.

Peralta, N., S. & Roselli, N. “Conflicto sociocognitivo e intersubjetividad: análisis de las interacciones verbales en situaciones de aprendizaje colaborativo”. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 6(1), 90-113. 2016.

Sadler, T. “Promoting Discourse and Argumentation in Science Teacher Education”. Journal of Science Teacher Education, 17(14), 323–346. 2006.

Sandoval, W. A., Enyedy, N., Redman, E. H., & Xiao, S. “Organising a culture of argumentation in elementary science”. International Journal of Science Education, 41(13), 1848-1869. 2019.

Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. “Learning to Teach Argumentation: Research and development in the science classroom”. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235-260. 2006.

Taylor, S.J., & Bogdan, R. Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de significados. Paidós. 1987.

Van Eemeren, F. H., & Grootendorst, R. Una teoría sistemática de la argumentación. Buenos Aires: Biblos. 2011.

Von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, M. E., & Berthold, K. “Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student–scientist comparison”. Thinking & Reasoning. 22(2) 221-249. 2016.

Wolfe, C., R. “Argumentation Across the Curriculum”. Written Communication, 28(2), 193-119. 2011.

Wolfe, C., R., Britt, M., A., & Butler, J. A. “Argumentation Schema and the Myside Bias in Written Argumentation”. Written Communication, 26(2), 183-209. 2009.

Zhao, G., Zhao, R., Li, X., Duan, Y., & Long, T. “Are preservice science teachers (PSTs) prepared for teaching argumentation? Evidence from a university teacher preparation program in China”, Research in Science & Technological Education, 1(20). 2021. DOI: 10.1080/02635143.2021.1872518.

Published

2023-01-01

How to Cite

Curcio, J. M. ., Avalo-Obregón, C. ., Morea, P. ., Peralta, N. ., & Castellaro, M. . (2023). Teachers’ conceptions of argumentation in entering university students. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 19(2), 21–40. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4527