Current situation of Supervision as a professional practice of Psychopedagogy in the clinical setting in the province of Misiones
Keywords:
Clinical psychoeducational supervision, Clinical psychoeducation, Professional ethics, CovisionAbstract
This research explored and described the situation of supervision as a psycho-pedagogical practice in Misiones, recognizing the representations that psycho-pedagogues have, knowing the modality and frequency under which it is carried out, and examining the main reasons that encourage its exercise. The thesis has a mixed approach, of methodological complementation for data collection and analysis. These were obtained from subjects between October 2020 and March 2021. The sample was purposive non-probabilistic, made up in the first instance by 37 registered psychopedagogists from Misiones; subsequently, 7 psychopedagogy graduates who practice in the clinical setting and are often supervised were selected from this sample. The data were obtained through surveys and the analysis of these showed that most of the subjects defined it as "another point of view by colleagues with more experience for advice, guidance and orientation", which serves to "rethink with the other for the enrichment or improvement of the professional practice". But "it is an unusual exercise and there is a certain lack of knowledge about it". These results show supervision as a co-vision and not as an evaluative intervention: most of the professionals were supervised every 6 months or less, but not systematically. Through an individual modality, both face-to-face and virtual, oriented by the problem-solving model to approach professional practice. There was a lack of knowledge or doubts about the responsibilities and regulations of this exercise were observed.
Downloads
References
Balla, F. y Rodríguez, Y. “¿Super-Visión? Reflexiones Y Construcciones En Un Espacio De Aprendizaje” (Trabajo De Inserción). Buenos Aires 2016.
Barilá, M. “Formación Inicial, Intervenciones En Clínica Psicopedagógica, Avatares Y Vicisitudes”. En Versellino Y Ocampo Gonzales (Comp.) 2018. “Ensayos Críticos Sobre Psicopedagogía En Latinoamérica”. Ediciones Celei. Chile, 2015
Benatuil, D. & Laurito, J. “La Función Del Tutor En Las Prácticas Profesionales Supervisadas Desde La Mirada De Los Estudiantes De Psicología”. Tesis De Grado. Universidad De Palermo, Buenos Aires, 2015
Daskal A. “Poniendo La Lupa En La Supervisión Clínica”. Revista De Clínica Psicológica, Vol. XVII 3. 2008. http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/35/666/racp_xvii_3_pp215_224.pdf.
Estatuto Del Colegio De Psicopedagogos De La Provincia De Misiones, Colegio de Psicopedagogos de Misiones. Posadas, 2020. Http://Colegiopspmisiones.Com.Ar/Estatuto/
Fernández, Alvarez. “Psicopedagogía En Psicodrama, Habitando El Jugar”. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión, 2000.
Fernández, Alicia. “La Inteligencia Atrapada. Abordaje Psicopedagógico Clínico Del Niño Y Su Familia”. Buenos Aires: Nueva Visión, 1987
Filidoro Norma. Entrevista para Balla, F. y Rodríguez, Y. “¿Super-Visión? Reflexiones Y Construcciones En Un Espacio De Aprendizaje” Trabajo De Inserción. Programa Docente De La Residencia De Psicopedagogía, Buenos Aires 2016.
Garay L. “Las Prácticas Psicopedagógicas Ante Los Desafíos Educativos De Las Nuevas Infancias Y Nuevas Juventudes”. Revista Pilquen, Vol. 13 Nº 2, 2016. http://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1507
Hawkins, P., & Shohet, R. “Supervision In The Helping Professions”. Open University Press, Inglaterra, 1989.
Huber, M. y Baruth, A. “En Cuestiones Éticas Y Legales En La Supervisión De La Psicoterapia”. Revista De Toxicomanías,45, 1987, 21-30.
Márquez, Liliana. “La Supervisión En Psicoterapia” Tesis De Grado. Universidad De Palermo, Buenos Aires, 2013.
Martínez Figueira, E. “¿Qué Saben Los Tutores Del Practicum De Psicopedagogía Sobre La Acción Tutorial?” Universidad De Vigo, España, 2008.
Muller Marina. “Aprender Para Hacer”. Editorial Bonum, Buenos Aires, 1993.
Piana, Agustina. “El Espacio De Supervisión En Una Institución Psicoanalítica”. Universidad De Palermo, Buenos Aires, 2016.
Visca Jorge. “Clínica Psicopedagógica: Epistemología Convergente”. Buenos Aires: Mino Y Davila Editores, 1985.
Weissman, Juan. “La Transferencia Y La Contratransferencia En La Supervisión Psicoanalítica” Revista De Psicoanálisis LXI, 3, 2004, 755-768. http://apa.opac.ar/greenstone/collect/revapa/index/assoc/20046103/p0755.dir/REVAPA20046103p0755Weissmann.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2004 Revista Pilquen Sección Psicopedagogía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los trabajos presentados en Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía deben ser originales e inéditos y no estar postulados simultáneamente en otras revistas. El envío de todo tipo de colaboración implica la aceptación de las normas editoriales de la revista y la autorización al Comité Editorial para que difunda los trabajos tanto en la revista como en las bases de datos o sistemas de indización en donde se alojan los contenidos de Pilquen.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1) Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons "Atribución -No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual ser permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
2) Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3) El o los autores no recibirán compensación monetaria de Pilquen por el uso del material contenido en el artículo; así como tampoco asumirán ningún costo de publicación de los mismos.