Reading comprehension of scientific texts for students of educational psychology

Authors

  • Félix Temporetti Instituto Universitario del Gran Rosario
  • Ofelia Madile Instituto Universitario del Gran Rosario
  • Facundo Corvalán Instituto Universitario del Gran Rosario
  • Mónica Nicolau Instituto Universitario del Gran Rosario
  • Beatriz Nicolau Instituto Universitario del Gran Rosario

Keywords:

Academic literacy, Comprehension, Academic texts, Pedagogical proposal.

Abstract

This research, focusing on “academic literacy” as the problem we face these days relating to reading and in higher education, reviewed strategies used by students to understand the meaning of texts. The object of study is methodologically centered on students, texts and pedagogical and didactic proposals. Focus groups brought light to students perceptions, beliefs and representations of activities related to interpretation and comprehension of scientific and academic texts; conceptions considered in connection with the university culture, studying its emergence and its role in legitimating the dominant model of current education. It could be argued that the different approaches to texts, reading, interpretation and the level of comprehension are ruled by patterns, criteria, uses and habits which are explicitly and implicitly established in pedagogic and didactic options. Here, in the institutional everyday life, where the interpretation, as a hermeneutical activity and the comprehension as the reconstruction of meanings appeared with a lower profile or in a collateral way, the activities of transcription, repetition and memorization have a hegemonic predominance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Braslavsky, B. ¿Qué se entiende por alfabetización? Lectura y Vida, 24(2), 2003 pp. 6-21.

Bruner, J. La educación puerta de la cultura. Madrid: Visor, 1996.

Bruner, J. [1990] Actos de Significados Madrid; Alianza, 1991.

Bruner, J. [1984] El lenguaje de la educación en Acción, Pensamiento y Lenguaje compilación de José Luis Linaza. Madrid: Alianza, 1989.

Carlino, P. Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2005.

Castorina, A. y Barreiro, A. “Las representaciones sociales y su horizonte ideológico. Una relación problemática” en Boletín de Psicología, No. 86, marzo 2006. 2006.

Dewey, J. [1910] Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Barcelona: Paidós 1989.

Dewey, J. [1951] La educación de hoy Buenos Aires: Losada. 1960.

Freire, P. [1970] Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI. 1972.

Marin, M. Alfabetización académica temprana Lectura y Vida, 27(4), 2006. Buenos Aires.

Paz, A., Fernández, D. y otros. “Reflexiones en torno a los conceptos de comprensión e interpretación” en Cuadernos de Educación y Desarrollo, Vol. 3 N° 23. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Cuba. http://www.eumed.net/rev/ced/23/abcs2.htm. 2011.

Peirce, Ch. Los signos y sus objetos (Tomado de “Meaning”, 1910). Traducción castellana de Mariluz Restrepo (2003) 1910.

Piaget, J. (1968) El punto de vista de Piaget en Lecturas de Psicología del Niño. Compilación de Juan Delval. Madrid: Alianza. 1982.

Puiggros, A. Historia de la educación Argentina. Tomo I: Sujetos, disciplina y currículo en los orígenes del sistema educativo argentino. Buenos Aires: Galerna, 2006.

Ricoeur, P. [1986] Del texto a la acción. Buenos Aires. Fondo Cultura Económica, 2001.

Samaja, J. “Análisis del proceso de investigación” en Dei, Daniel. Pensar y hacer la investigación. Buenos Aires: Editorial Docencia. 2002.

Solé, I. “Alfabetización académica en la Universidad. ¿Cómo generar el debate?” Ponencia presentada en el Simposio “Leer y escribir en la Educación Superior”, I Congreso Internacional “Educación, Lenguaje y Sociedad”, Universidad Nacional de la Pampa. 2004.

Temporetti, F. “Prácticas educativas: entre lo individual y lo sociocultural. Breve ensayo sobre los conocimientos psicológicos en la enseñanza” en Itinerarios Educativos la revista del INDI. Año 1, N° 1. FHUC. 2006, pp. 89-102. Santa Fe.

Temporetti, F. ¿Teorías del Aprendizaje? Seminario sobre Teorías del Aprendizaje. Maestrías en Didácticas Específicas y Docencia Universitaria. Facultad de Humanidades y Ciencias. UNL. 2009.

Temporetti, F. Prácticas educativas: entre lo individual y lo sociocultural. Breve ensayo sobre los conocimientos psicológicos en la enseñanza, en: Itinerarios Educativos la revista del INDI. Año 1, N° 1. 2006 FHUC. Santa Fe

Vigotski, L. S. [1931] “Análisis de las funciones psíquicas superiores” en Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Obras Escogidas Tomo III. Madrid: Visor, 1991.

Vigotski, L. S. Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue. 2007

Published

2020-06-22

How to Cite

Temporetti, F., Madile, O., Corvalán, F., Nicolau, M., & Nicolau, B. (2020). Reading comprehension of scientific texts for students of educational psychology. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 9(1), 1–12. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2637