SENSES OF SCHOOL IN DIRECTORS’VOICES: THE CONSTRUCTION OF AN EDUCATIONAL COMMUNITY IMAGINED

Authors

  • Natalia Noemí Fernández Facultad de Ciencias de la Educación – Universidad Nacional del Comahue.

Keywords:

Senses, School, Directors, Educational imagined community, Neoliberal policies

Abstract

This article develops advances of a mastery`s thesis in process. In this particular case, senses about school in directors of secondary school voices and their relation with education and work. Interviews semi structured were made to directors of three secondary school of Neuquen Province. The information were analyzed from a qualitative approach, where we register in the voices of the interviewed ones, the construction of an educational imagined community that present certain bows and delimiting in the configuration of 'we' of some 'other one'. Therefore, in the frame of our investigation we have identified three diverse manners of educational imagined community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Noemí Fernández, Facultad de Ciencias de la Educación – Universidad Nacional del Comahue.

Maestría en Política y Gestión de la Educación. Universidad Nacional de Luján.

 

 

 

References

Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1993.

Antunes, Ricardo. Los sentidos del trabajo. Buenos Aires: Herramienta Ediciones, 2005.

Carli, Sandra. “Educación pública. Historia y promesas” en Feldfeber, Miriam (comp.) Los sentidos de lo público. Reflexiones desde el campo educativo. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas, 2003.

Colantuono, María Rosa et al. “Globalización y nuevas modalidades de desarrollo regional y local” en Mundo Urbano Año 2000 N° 6 [Universidad Nacional de Quilmes], 2004.

Feldfeber, Miriam. “Estado y reforma educativa” en Feldfeber, Miriam (comp.) Los sentidos de lo público. Reflexiones desde el campo educativo. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas, 2003.

Figari, Claudia. “El orden capitalista y el trabajo asalariado: disciplinamientos y resistencias” en Figari, C; Dellatorre, G. La cuestión educacional en la modernidad: discursos legitimadores de la dominación cultural. Universidad Nacional de Luján, Secretaría de Extensión, Departamento de publicaciones e imprenta, Luján, 2005.

Gentili, Pablo. “Mentiras que parecen verdades: argumentos neoliberales sobre la crisis educativa”. I Congreso Internacional de educación, crisis y utopías. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. 2000.

Goarnalausse, Juan Manuel. “Los programas de microemprendimientos como solución para una localidad en crisis durante la década de 1990” en Publicar en Antropología y Ciencias Sociales. Año IX N°XI [Colegio de graduados en Antropología de la República Argentina], 2011, 1: 51-74.

Munín, Helena. “Introducción a la discusión alemana sobre la ‘autonomía’ de la escuela” en Munin, H. (comp.) La autonomía de la escuela: ¿libertad o equidad? Un recorrido por la discusión alemana de los años noventa. Buenos Aires: Aique, 1999.

Noya, Norma y Fernández, Nestor. “Modelo económico de la provincia de Neuquén. Funcionalidad de las políticas activas del gobierno provincial” en Rafart, Gabriel; Quintar, Juan; Vela, Franciso (comps.) 20 años de democracia en Neuquén y Río Negro. Neuquén: Ed. Educo- UNCo, 2004.

Perazza, Roxana. “Lo político, lo público y lo educativo” en Perazza, Roxana (comp.) Pensar en lo Público. Notas sobre la educación y el Estado. Buenos Aires: Aique Ediciones. 2008.

Published

2019-11-28

How to Cite

Fernández, N. N. (2019). SENSES OF SCHOOL IN DIRECTORS’VOICES: THE CONSTRUCTION OF AN EDUCATIONAL COMMUNITY IMAGINED. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 10(1). Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2443