Historical background in the development of Psychopedagogy in Chile

Authors

  • Rodrigo Alberto Espinoza Vázquez Universidad Central de Chile; Centro de Estudios Psicopedagógicos Tremün. La Serena.

Keywords:

Origin, Background, History, Psychopedagogy, Science

Abstract

Psychopedagogy in Chile is the result of a permanent forward whose roots appear in the development of Special Education (S. XIX) and the integration of psychology (S. XX) as a science that studies the cognitive processes. There is evidence that the pedagogical impetus of the University of Chile, associated with teachers Irma Salas and Amanda Labarca, allowed the development of research to understand new ways of teaching and learning as well as investigate the barriers that was faced the students in experimental schools founded in the 1930s, epitomized was the Liceo Experimental Manuel de Salas. In later form associated investigations are carried at Children's Hospitals, mainly in the area of psychiatry to address the so-called Learning Disabilities. Decant the profession in its institutionalization to the 1980s, which is awarded for the first time the professional title of Psicopedagogo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, A. Historia de la enseñanza en Chile. Chile: Publicaciones de la Universidad de Chile, Universitaria, 1939.

Arzeno, M. E. Pensar, Aprender, Subjetivar: de la psicopedagogía a las prácticas de pensamiento. Argentina: Grama Ediciones, 2004.

Bachelard, G. La formación del espíritu científico: contribución a un psicoanálisis de conocimiento objetivo. 20° edición. México: Siglo XXI, 2007.

Bravo Valdivieso, L. & Tschorne Tetelman, P. (1969). La Psicología en Chile. Revista Latinoamericana de Psicología, 1(2-3) 95-104. Recuperado el 5 de mayo de 2015. Web: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80501301

Caiceo, J. Esbozo de la educación especial en Chile: 1850 – 1980. Revista Educación y Pedagogía, vol. 22, núm. 57, mayo-agosto 2010. Recuperado el 23 de marzo de 2015 Web: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/9839/9038

Careaga, R. El hecho psicopedagógico. Investigación e Intervención. Chile: Universidad Educares-Bravo y Allende Editores, 1997.

Castorina, J. “Algunos problemas epistemológicos de la teoría psicológica y de la práctica psicopedagógica”. Pilquen, Sección Psicopedagogía, Vol. 13, n°2, 2016, Argentina.

Decreto con fuerza de ley n°1. Fija Normas Sobre Universidades de 1980 §3.541

Decreto con toma de razón 170/09. Fija normas para determinar los alumnos con Necesidades Educativas Especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para educación especial.

Espinoza, R. Entre la escolarización y el sentido de educar en Psicopedagogía: una reflexión. Rev. Gestión de la Educación, Vol. 6, Nº1, [1-9], ISSN: 2215-2288, enero-junio, 2016. Recuperado el 9 de abril de 2016 Web: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/22717/24137

Filidoro, N. Ética y psicopedagogía. Revista Pilquen, sección psicopedagogía. Año XIII, N°7. Argentina, 2011

Iturriaga, A. Archivos del Instituto de Psicología, Vol. I. Chile: Prensas de la Universidad de Chile, 1944.

Ministerio de Educación, Chile, 2016. Web: www.portales.mineduc.cl/usuarios/sies/File/.../IESCERRal09112010web1.xls. Recuperado el 28 de junio de 2016

Mora, J. y Martín. M. “La escala de inteligencia de Binet y Simon (1905) su recepción por la Psicología posterior”. Revista de Historia de la Psicología, vol. 28, núm. 2/3, 2007.

Olea, R. Batería de prueba de integración funcional cerebral básica. CPEIP, Chile, 1970.

Ortiz, E. y Mariño, M. “Una comprensión epistemológica de la psicopedagogía”. Cinta Moebio 49:25. Universidad de Chile, 2014. Recuperado el 16 de enero de 2016. Web: http://www.cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/viewFile/31736/33531

Precht, E. Recopilación de antecedentes jornadas trasandinas 1984 – 2015. UNESCO, Santiago. Chile, 2015.

Precht, E. Inicio y evolución de la Carrera de Psicopedagogía en Chile. Seminario Calidad de la Educación en el Contexto de un Mundo Globalizado. X Jornadas Trasandinas, 2004.

Salas, G. y Lizama, E. Historia de la Psicología en Chile 1889/1981. Chile: Universidad de La Serena, 2013.

Salas, I. La investigación pedagógica en Chile. Anales de la Universidad de Chile, 1941, 1942.

Soto, F. Historia de la educación chilena. Chile: CPEIP, 2000.

Entrevistas

Careaga Medina, Roberto, Dr. (c) en Educación, académico Universidad Los Leones, Santiago. Educares y coordinadora de la Jornadas Trasandinas

Published

2018-07-11

How to Cite

Espinoza Vázquez, R. A. (2018). Historical background in the development of Psychopedagogy in Chile. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 15(1), 1–12. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1912

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.