From psychogenesis to neurosciences: discussions and contributions to literacy

Authors

  • Vilma Pruzzo Instituto Superior de Estudios Sicopedagógicos y Sociales – Universidad Nacional de La Pampa.

Keywords:

Learning literate, Reading difficulties, Research, Art and Literacy.

Abstract

Forty years ago the psychogenetic perspective raised the challenge of literacy from writing, abandoning the reading book as well as the gradual didactic approach. But, despite psychogenetic hegemony, difficulties in reading comprehension and independent writing continue to prevail. This paper develops a critical analysis of recent research. All agree on rescuing reading as the axis of literacy with approaches that differentiate them. The tendency focused on the development of phonological awareness prioritizes the work of orality for the analysis of the sonorous segments of the language. However, he loses sight of the contribution of the visual system to construct the conceptualization of each letter articulating graphemes with phonemes, as neurosciences rescue. This position, as the remedial psycho-pedagogical approach, tends to prioritize the code at expense of the construction of meanings. The historical-cultural perspective highlights the fundamental role of teachers in the use of the symbolic tools of their culture. From our pedagogical approach we emphasize the active role of the teacher to use art as a literacy mediator and to follow by relevant learning research. The poetry of Canticuentos provides significant context to articulate viso-phonological information in the conceptualization of the alphabetical system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Battro, Antonio; Fischer Kurt y Léna Pierre (Comps.) Cerebro educado. Ensayos sobre la Neuroeducación. Barcelona: Editorial Gedisa. 2016.

Borzone de Manrique, Ana María. “Conocimientos y estrategias en el aprendizaje inicial del sistema de escritura”. Lingüística en el aula. Aprender a leer, aprender a escribir. [Centro de Investigaciones Lingüísticas. Facultad de Lengua. Universidad Nacional de Córdoba]: 1999, Año 3, N°3: 7-29.

Borzone de Manrique, Ana María. Leer y escribir a los 5. Buenos Aires: Aique. 2007.

Braslavsky, Berta. La lectura en la escuela. Buenos Aires: Editorial Kapelusz. 1983.

Cole, Michael. Psicología cultural. Madrid: Morata. 1999.

Dehaene, S. El cerebro lector. Ultimas noticias de las neurociencias sobre la lectura, la enseñanza, el aprendizaje y la dislexia. Buenos Aires: Siglo XXI. 2014.

Dehaene, S. Aprender a leer. De las ciencias cognitivas al aula. Buenos Aires: Siglo XXI. 2015.

Feld, Víctor y Eslaba-Cobo, Jorge (comps.) ¿Hacia dónde va la neuropsicología? La perspectiva histórico-cultural de Vigotsky y la neurofisiología. Buenos Aires: Noveduc libros. 2009.

Ferreiro, Emilia y Teberosky, Ana. Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI Editores.1984.

, Ferrés, Joan. Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós. 2000.

Garcia i Ortiz, Montserrat; González i Calderon, Mercé y Garcia-Campomanes, Blanca. GLIFING Cómo detectar y vencer las dificultades de la lectura. Barcelona: Horsori editorial. 2016.

Guidani, María. Perspectivas teóricas y didácticas propuestas por la conciencia fonológica y psicogénesis. (Para repensar puntos de encuentros y desencuentros). Administración Nacional de Educación Pública. Uruguay. CODICEN. Programa Prolee. http://www.anep.edu.uy/prolee/phocadownload/materiales/docentes/articulos/Conciencia%20Fonologica%20Psicogenesis.pdf. 2015.

Huerta, Elena; Matamala Antonio. Tratamiento y prevención de las dificultades lectoras. Madrid: Aprendizaje Visor. 1995.

Kaufman, Ana María; Castedo, Mirta; Teruggi Lilia y Molinari Claudia. Alfabetización de niños: Construcción e intercambio. Experiencias pedagógicas en jardín de infantes y escuelas primarias. Capital Federal: Aique Grupo Editor. 2000.

Kaufman, A.M.y D. Lerner. Alfabetización en la Unidad Pedagógica. Especialización docente de nivel superior. Documento Transversal N°1. La alfabetización inicial. Ministerio de Educación. Presidencia de la Nación. 2015.

Luria, Alexandr Romanovich. Conciencia y lenguaje. Madrid: Aprendizaje Visor. 1984.

Pruzzo, V. “Alfabetizar desde el arte: Investigación Acción”. Cátedra UNESCO. Lectura y escritura: continuidades, rupturas y reconstrucciones. Universidad Nacional de Córdoba. http://rdu.unc.edu.ar. 2015.

Pruzzo, V. “Investigación Psicopedagógica: prácticas que obstaculizan el aprendizaje”. En Revista Pilquen. [Sección Psicopedagogía. Universidad Nacional del Comahue]: 2012a, Año XIV N°9.

Pruzzo, V Canticuentos.1y 2. Texto y CD-ROM. N°9. Santa Rosa: Ediciones Amerindia. 2012b

Pruzzo, V “Tecnología y arte: cancionero alfabetizador “Canticuentos”. Publicación digital en Memorias de las II Jornadas Internacionales Tecnologías Aplicadas a la enseñanza de Lenguas. Facultad de Lenguas. Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba. 2009.

Pruzzo, V Canticuentos 1,2 y 3. Libro y CD musical para la alfabetización. Santa Rosa: ISESS. 2006.

Pruzzo, V Biografía del fracaso escolar. Recuperación Psicopedagógica. Buenos Aires: Espacio Editorial. 1997.

Pruzzo, V; Morán, G.; Carlucche, S.; Valverde, S. “Nuevo paisaje para la alfabetización: enseñar con arte desde el arte. En Memorias del Congreso Pedagogía 2017. Ministerio de Educación. ISBN 978959-18-1203-2. La Habana, Cuba: Sello Editor Educación Cubana. 2017.

Schön, Donald. El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós. 1998.

Vygotsky, L. Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires: Editorial Lautaro. 1964.

Published

2017-07-12

How to Cite

Pruzzo, V. (2017). From psychogenesis to neurosciences: discussions and contributions to literacy. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 14(1), 34–43. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1660