Learning and its conditions: a singular relationship in university professors

Authors

  • María Inés Barilá CURZA – Universidad Nacional del Comahue
  • Verónica Cuevas CURZA – Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Young, Adults, Modes of relations, Generations, Educational inclusion

Abstract

This paper focuses on one of the objectives of research Young and adult. Different ways of transiting and signifying educational experiences at the middle level, within the framework of the Research Program Educational practices. Approach from the experiences and meanings of young people and adults, developed at Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue, aimed at analyzing the experiences and meanings of young people and adults regarding the generational relationships that make possible the educational. From a qualitative methodological perspective that allows study subjects and groups in context, considering both their actions and their views, interpretations and meanings in relation to the actions themselves, interviews were conducted and, further analysis, we note that sharing the same age does not ensure the same behaviors, interests and attitudes into the classroom. Watching young people in school from a generational perspective allows us to understand the particularities of the relationships in which they are immersed, as well as the context in which these interactions take place. This paper presents some of the modalities of relationships established between young students and adults in the middle school at night, relationships based on the assimilation of experiences; Relationships of trust; Relations of mutual cooperation and/or conflict relations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antelo, Estanislao. “El desprecio en la noche de ignorancia”. Correo del maestro. México, 2014, 19: 1-7.

Arendt, Hannah. Entre el pasado y el futuro. Barcelona: Península. 1996.

Bourdieu, Pierre. “La juventud no es más que una palabra”. Pierre Bourdieu. Sociedad y Cultura. México: Grijalbo. 1990, pp.163-171.

Cornu, Laurence. “La confianza en las relaciones pedagógicas” en Frigerio, Graciela; Poggi; Margarita y Korinfeld, Daniel (comps.). Construyendo un saber sobre el interior de la escuela. Buenos Aires: Novedades Educativas y CEM, 1999: 19-26.

Duarte, Klaudio. “Mundos jóvenes, mundos adultos: lo generacional y la reconstrucción de los puentes rotos en el liceo. Una mirada desde la convivencia escolar”. Última década, Viña del Mar: CIPDA, 2002, 16: 95-114.

Elías, Norbert. “Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 2003, 104: 219-255.

Fabbri, Sonia y Cuevas, Verónica. “Inmigrantes Escolares”. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía, 2011, Año XIII, 7, 1-9.

Feixa, Carles y Leccardi, Carmen. “El concepto de generación en las teorías sobre la juventud”. Ultima década, Viña del Mar: CIPDA, 34, 2011: 11-32.

Ghiardo, Felipe. “Generaciones y juventud: una relectura desde Mannheim y Ortega y Gasset”. Última Década, Viña del Mar: CIPDA, 20, 2004, 11-46.

Kaplan, Carina. La inclusión como posibilidad. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. 2006.

Mannheim, Karl. “El problema de las generaciones”. Revista Española de investigación sociológica, 62, 1928/1993: 193-242.

Orce, Victoria. “La perspectiva generacional y lo familiar en los estudios sobre juventud. Un aporte desde la investigación Socioeducativa”. Ponencia en II Jornadas Internacionales “Sociedades Contemporáneas, Subjetividad y Educación”. CABA, UBA 9-11 de abril de 2014.

Ortega y Gasset, José. El tema de nuestro tiempo. Buenos Aires: Austral. [1966], 1970.

Romagnoli, María Cristina et al. “Desigualdades sociales y educativas en las “elecciones” y los recorridos escolares”. Informe final de Investigación. Mendoza: Secretaría de Ciencia y Técnica, Universidad Nacional de Cuyo, 2009

Sennett, Richard. Juntos. Rituales, placeres y política de la cooperación. Barcelona: Anagrama. 2012.

Sirvent, María Teresa. Educación de adultos: investigación, participación, desafíos y contradicciones. Buenos Aires: Miño y Dávila editores. 2008

Vommaro, Pablo. “Aproximaciones a las relaciones entre juventudes políticas y culturas en la Argentina y América Latina actuales: miradas desde las modalidades de participación política de los jóvenes en movimientos sociales”. Juventudes en la Argentina y América Latina: política, cultura e identidades del siglo XX al XXI- CABA: CAICYT-CONICET. Disponible en http://www.cursoscaicyt.gov.ar. 2012.

Published

2017-07-12

How to Cite

Barilá, M. I., & Cuevas, V. (2017). Learning and its conditions: a singular relationship in university professors. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 14(1), 11–23. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1658