Rural school space. The proposals of Luis Iglesias in a dialogue with the present

Main Article Content

Claudia Rosana Cipressi

Abstract

This work is part of the results of the Research project in the area of History of Education that addressed regional educational problems through the written press (newspapers with regional and local circulation, union press, among others) in the province of Río Negro, during the period 1957-2001. In particular, the educational reform proposal in the province of Río Negro that was attempted to be implemented with the Kumelkan Project will be analyzed in this instance, focusing on the meanings about teaching work that were disseminated in the local press.
The various communications that the written press created about the reforms to the Teaching Statute that were proposed in the context of the economic crisis of the province and the Educational Reform in the 90 are analyzed. In the development, the written press is considered as a political actor, and, from that place, as one of
the instruments that form social representations and legitimize political-social discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cipressi, C. R. (2024). Rural school space. The proposals of Luis Iglesias in a dialogue with the present. Confluencia De Saberes. Revista De Educación Y Psicología, (10), 57–83. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/5059
Section
Artículos Científicos

References

Barco, S. y Mango, M. (1999). Bases constitucionales y legales de la educación en la provincia de Río Negro. En S. Vior (Dir), Estado y Educación en las provincias (pp. 159-223). Miño y Dávila.

Borrat, H. (1989). El periódico, actor político. Gustavo Gili Ed.

Buenfil Burgos, N. (1991). Análisis de discurso y educación. Departamento de Investigaciones Educativas / Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional.

Betancur, L. (2018). Prensa, Sociedad Civil y Educación en Río Negro: 1989-1992 (Trabajo Integrador final de Especialización en Cultura Letrada en Argentina). Facultad de Ciencias de la Educación, UNCo.

Cipressi, R. (2019). Educación y prensa en la provincia de Río Negro: La construcción de sentidos sobre el Trabajo Docente en los periódicos locales en la década del ’90 (Ponencia). V Seminario Nacional de la Red ESTRADO Argentina. UNC.

Feldfeber, M. (2007). La regulación de la formación y el trabajo docente: un análisis crítico de la “agenda educativa” en América Latina. Revista Educación y Sociedad, 28(99), 444-465. http://www.cedes.unicamp.br/.

Foucault, M. (2005). La arqueología del saber. México, Siglo XXI.

Grosenbacher, N. (2020). Todo concepto supone una política. La concepción del trabajo docente en las noticias del diario Río Negro. De enero a julio 2019 (Tesis de Licenciatura en Comunicación Social). Facultad de Derecho y Ciencias Sociales, UNCo.

Hernández, A. (2003). Medios y Educación: el caso Clarín. En S. Carli (Comp.), Estudios sobre educación, comunicación y cultura (pp. 153-185). Editorial Stella / La Crujía Ediciones.

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici, Pensamiento y vida social (pp. 469-494). Editorial Paidós.

Laclau, E y Mouffe, C. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Siglo XXI editores.

Miralles, G. y Betancur, L. (2018). La Federación de Padres y el derecho a la educación en Río Negro. Una mirada desde el diario Río Negro (1990-1992). Revista Pilquen, Sección Ciencias sociales, 21(4), 57-68. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/Sociales/article/view/2161/pdf.

Miralles, G. y Cipressi, R. (2024). La educación rionegrina: representaciones y discursos de la prensa escrita En S. Finocchio (Coord.), Prensa y educación: Historias, territorios, sujetos y prácticas. (pp. 125-150). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP. https://doi.org/10.24215/978-950-34-2388-2

Moscovici, S. (2005). La era de las multitudes. Un tratado histórico de la psicología de las masas. Fondo de Cultura Económica.

Pose, S. (2008). Implementación de la Ley Federal de Educación en Río Negro. Análisis político del corpus normativo. Informe preliminar sobre Normativa del Nivel Medio – Río Negro (Informe de circulación interna). FACE, UNCo.

Recalde, H. (julio 2011). Reformas laborales durante la convertibilidad y la pos convertibilidad. Voces en el Fénix, (6). https://vocesenelfenix.economicas.uba.ar/reformas-laboralesdurante-la-convertibilidad-y-la-posconvertibilidad/

Saforcada, F.; Migliavacca, A. y Jaimovich, A. (2006). Trabajo Docente y Reformas Neoliberales: Debates en la Argentina de los ’90. En M. Feldfeber y D. Andrade Oliveira (Comp.), Políticas educativas y trabajo docente. Nuevas regulaciones. ¿Nuevos sujetos? (pp. 205-219). Ediciones Novedades Educativas.

Southwell, M. (2012-2013). Análisis político del discurso: posiciones y significaciones para la política educativa. En C. Tello, (Comp.), Epistemologías de la política educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques (pp. 349-382). Mercado de Letras.

Tarantino, S., Silva, N. y Salerno, N. (noviembre 2019). Discursos educativos intersticiales (1990-2000) (Ponencia). III Jornadas Académicas de Historia de la Educación Argentina Reciente (HEAR). UNSL.

Welschinger, D. (2001). Administración por Consejos: ¿hacia la nueva gestión pública? Aprendiendo del caso de los Consejos Institucionales de Escuelas en la Provincia de Río Negro. https://www.researchgate.net/publication/242293398_

Welschinger, D. (27-29 de noviembre de 2003). La educación pública en tiempos del neoliberalismo. El caso de la provincia de Río Negro, Argentina (Ponencia). Segundo Congreso Argentino de Administración Pública. Sociedad, Gobierno y Administración. Córdoba. http://www.asociacionag.org.ar/pdfcap/2/Welschinger.pdf