About La dimensión desconocida and Fuenzalida by Nona Fernández

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63376/spilquen.v28i1.6374

Keywords:

Nona Fernández, La dimensión desconocida, Fuenzalida, Memory, Post-dictatorship

Abstract

In 2012, Nona Fernández published Fuenzalida, followed by La dimensión desconocida in 2016. Both novels intertwine two themes: memory and its recovery, presented as a unique intersection stemming from extreme experiences and drawing on various discourses. Someone finds a photograph in the trash, while another individual declares in a magazine to have tortured someone. The narrators of both novels are certain that it is nearly impossible to define whether the events narrated belong to the realm of imagination or reality, mainly because both are influenced by other discourses: a television series in the case of La dimensión desconocida, and a soap opera in Fuenzalida. Thus, this asserts the certainty that it is extremely challenging to approach a story that, to the narrator(s), does not belong but was "given" to her/them, a matter that disrupts the concept of truth. Nona Fernández is part of a group of narrators who address the memorialistic issue of the post-dictatorial times lived in Chile, through stories told by their parents or accessed through documents or data from History. To address these questions, the theoretical and critical contributions of researchers such as Marianne Hirsch, Dominique Viart, Elizabeth Jelin, Lorena Amaro, Patricia Espinosa H., Ana María Amar Sánchez, Beatriz Sarlo, and Nelly Richard, among others, are relevant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Amar Sánchez, Ana María. Narrativas en equilibrio inestable. La literatura latinoamericana entre la estética y la política. Madrid: Iberoamericana – Vervuert, 2022.

2. Amaro Castro, Lorena. “La memoria de la dictadura y del padre en las novelas de la generación de las hijas de Chile” en Basile, Teresa y Cecilia González (editoras) Las posmemorias. Perspectivas latinoamericanas y europeas. La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Bordeux: Presses Universitarie de Bordeux, 2022. Disponible en https://fahce.unlp.edu.ar//index.php//libros/catalog/book/196.

3. Areco, Macarena. Cartografía de la novela chilena reciente: realismos, experimentalismos, hibridaciones y subgéneros. Colaboradores Marcial Huneeus, Jorge Manzi, Catalina Olea. Santiago de Chile: Ceibo ediciones, 2015.

4. Carrasquer, Luna. “Memoria de la dictadura, hibridez y ambigüedad en La dimensión desconocida de Nona Fernández” en Taller de Letras, 67: 22-40, 2020. Disponible en: http//tallerdeletras.letras,ck/index [Fecha de consulta: 04/03/23]

5. Contardo, Óscar y Macarena García González. La era ochentera. TV, pop y under en dictadura. Santiago de Chile: Editorial Planeta Chilena, 2020.

6. Da Silva Catela, Ludmila. “Pasados en conflicto. De memorias dominantes, subterráneas y denegadas” en Bohoslavsky, Ernesto, Marina Franco, Mariana Iglesias y Daniel Lvovich (comps.): Problemas de la historia reciente del Cono Sur, Vol. I, Buenos Aires: Prometeo Libros/UNGS, pp. 99-124.

7. Fernández, Nona. La dimensión desconocida. Santiago de Chile: Random House Mondadori, 2026.

8. Fernández, Nona. Fuenzalida. Santiago de Chile, Random House, 2012.

9. Guerrero, Gustavo. Paisajes en movimiento. Literatura y cambio cultural entre dos siglos. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2018.

10. Hassoun, Jacques. Los contrabandistas de la memoria, Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1996. Traducción Silvia Fendrik.

11. Hirsch, Marianne. Marcos familiares. Fotografía, narrativa y posmemoria. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2021.

12. Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory: writing and visual culture after de Holocaust. Columbia University Press: Editorial Carpe Noctem. Traducción Pilar Cáceres, 2012. Versión Ebook.

13. Hirsch, Marianne. “The Generation of Postmemory” en Poetics Today 29:1 (Spring 2008) –Porter Institute for Poetics and Semiotics, Tel Aviv/ University International Journal for Theory and Analyses of Literature and Communication, Duke University Press, pp. 103- 128.

14. Maier, Gonzalo. “El ultimo héroe del kung-fu: fotografía e ironía en Fuenzalida de Nona Fernández” en Adriaensen, Brigitte y Carlos van Tongeren, eds. Ironía y violencia en la literatura latinoamericana contemporánea. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Latinoamericana, 2018, pp.281-290.

15. Noemi, Daniel. “Memorias alienígenas: reflexiones sobre la dictadura y su después a partir de Space Invaders de Nona Fernández”, Taller de Letras Nº 72, Pontificia Universidad de Chile, 2023, pp. 73-88.

16. Peller, Mariela. “La dimensión desconocida”. Crolar.org. 2017. http://www.crolar.org/index.php/crolar/article/view/277/608

17. Pulido Herráez, Begonia. “Poética de la imaginación en La dimensión desconocida de Nona Fernández. Ponerse en la piel del otro” en Acta poética 44-2, julio-diciembre, 2023, pp. 69-93 DOI:10.19

18. Ríos Baeza, Felipe Adrián. “Dictadura, memoria y escuela: La compleja enunciación de los hijos en la narrativa de Alejandro Zambra y Nona Fernández” en Cadernos de Letras, Pelotas, nº 37, maio-agosto 2020. Disponible en https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/cadernodeletras/index

19. Rojas, Sergio. “Profunda superficie: memoria de lo cotidiano en la literatura chilena” en Revista chilena de literatura, Nº 89, abril 2015, Santiago de Chile. Versión On line http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952015000100012 [Fecha de consulta: 13 de octubre 2021.]

20. Roos, Sarah. “Micro y macrohistoria en los relatos de filiación chilenos” en Aisthesis Nº 54, 2013. Instituto de Estética, Pontificia Universidad Católica de Chile, pp. 335-351.

21. Saban, K. “De la memoria cultural a la transculturación de la memoria: un recorrido teórico” en Revista Chilena De Literatura, (101), pp. 379–404, 2020. Disponible en https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/57325

22. Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores, 2005.

23. Ulanovsky, Inés. Fotos tuyas. Buenos Aires: CulturaNación. Prólogos de José Num y de León Gieco. s/f.

24. Urzúa, Macarena. “Cartografía de una memoria: Space Invaders de Nona Fernández o el pasado narrado en clave de juego” en Cuadernos de Literatura, vol. XXI, núm. 42, 2017 Pontificia Universidad Javeriana, Colombia. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=439852504018.

25. Viart, Dominique. “Les récits de filiation. Naissance, raisons et évolutions d’une forme litté raire” en Observatoire des écritures contemporaines, Université Paris Nanterre, Institut universitaire de France, 2019. Cahiers Erta. 9-40. 10.4467/23538953CE.19.018.11065.[Fecha de consulta: 15/07/20] [Traducción de Ada Iotti para este trabajo]

26. Viart, Dominique. “El relato de filiación. Ética de la restitución contra deber de memoria en la literatura contemporánea” Cuadernos LIRICO. Revista de la red interuniversitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporáneas en Francia [en línea]. Traduccción de Macarena Miranda. 20/2019. Publicado el 10 de julio 2019. URL: http//journals.openediton.org/lirico/8883. [Fecha de consulta 02/06/2020]

27. Viart, Dominique. “Le silence des pères au principe du «récit de filiation»”, Études françaises, 45 (3), 95–112, 2009. https://doi.org/10.7202/038860ar [Fecha de consulta: 15/08/20] [Traducción de Ada Iotti para uso de este trabajo]

Foto de mana5280 en Unsplash

Published

2025-06-02

How to Cite

Vila, M. del P. (2025). About La dimensión desconocida and Fuenzalida by Nona Fernández. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 28(1), 1–20. https://doi.org/10.63376/spilquen.v28i1.6374

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.