Rethinking the formation of citizenship in times of algorithmic politics

Authors

  • Fabiana Marcela Ertola Consejo Provincial de Educación de Río Negro. Río Negro, Argentina.

Keywords:

Citizenship training, democracy crisis, didactic orientations

Abstract

This article presents a teaching proposal alongside a series of didactic suggestions that aim to rethink certain aspects of current citizenship training. The paper addresses the crisis of democracy in our country, which is linked to global contextual changes, as a relevant social problem. To this end, the analysis is based on a dual approach. Firstly, it reviews and adopts categories and contributions from the social sciences to interpret the most disturbing social, political and cultural transformations of the contemporary world. Secondly, it links the need for substantive, hopeful and critical political education to the characteristics of young people and prevailing digital culture. The aim is to explore the potential for a methodological approach that encourages debate and the questioning of established ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias bibliográficas

Brown, W. (2016). El pueblo sin atributos: la secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Malpaso.

Caletti, S. (2000). ¿Quién dijo República? Notas para un análisis de la escena pública contemporánea. Versión, (10), pp. 15-58.

Chartier, R. (20/08/2025). Entrevista a Roger Chartier. [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=9KZWnQym8Yg

Dubet, F. (2020). La época de las pasiones tristes: De cómo este mundo desigual lleva a la frustración y el resentimiento, y desalienta la lucha por una sociedad mejor. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Durand, C. (2022). Explorando las fronteras del capital: Respuesta a «Crítica de la razón tecnofeudal» de Evgeny Morozov. New Left Review (136), pp. 35-47.

Dussel, I. (2021). La cultura digital en la formación docente: mapear los debates. Apuntes pedagógicos, (07), pp. 11-14.

Fassin, E. (2018). El momento neofascista del neoliberalismo. CTXT Contexto y acción. Recuperado de: https://ctxt.es/es/20180627/Firmas/20466/Eric-Fassin-neofascismo-neoliberalismo-UETrump-riesgos.htm

Forti, S. (2022). Posverdad, fake news y extrema derecha contra la democracia. Nueva Sociedad, (298), pp. 76-91. Recuperado de: https://nuso.org/articulo/posverdad-fake-news-extrema-derecha-contra-la-democracia/

Fraser, N. (2023). Capitalismo caníbal: Qué hacer con este sistema que devora la democracia y el planeta, y hasta pone en peligro su propia existencia. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Giroux, H.A. y Proasi, L. (2020). Si las aulas están “Libres de Política”, crecerá el ala Derecha. Revista de Educación, XI(20), pp. 17-26. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/4161

Haidt, J. (2024). La generación ansiosa: cómo el gran recableado de la infancia está provocando una epidemia de enfermedades mentales. Buenos Aires: Paidós

Han, B.C. (2022). Infocracia: La digitalización y la crisis de la democracia. Buenos Aires: Taurus.

Jara, M.A. & Santisteban, A. (Coords.). (2018). Contribuciones de Joan Pagès al desarrollo de la didáctica de las ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica (1ra. ed. especial) UNCO-UAB. Cipolletti: Miguel Angel Jara Ed.

Lechner, N. (2020). Cultura política y gobernabilidad democrática. Conferencias Magistrales. México: Instituto Nacional Electoral.

Morduchowicz, R. (2021). Adolescentes, participación y ciudadanía digital. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Rinesi, E. (2023). Democracia: las ideas de una época. Buenos Aires: Editorial de la Imprenta del Congreso de la Nación.

Therborn, G. (2017). La dinámica de la desigualdad. New Left Review, (103), pp. 69-89.

Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia: La lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder. España: Paidós.

Published

2025-11-26

How to Cite

Ertola, F. M. (2025). Rethinking the formation of citizenship in times of algorithmic politics. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (27), 88–105. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/6795

Issue

Section

DOSSIER

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.