Gamification as a success story in teaching the History of Mexico
Main Article Content
Abstract
The subject of History of Mexico is boring, it is not useful to face the challenges of the present and it is only reading and underlining in class, statements that teachers encounter. These precede traditional teaching focused on memorizing content; even though different reforms, for example, the Comprehensive Reform of Basic Education (RIEB), have sought to avoid this methodology.
This article proposes a different methodology for teaching the History of Mexico, gamification. Strategy that is based on the game, but that promotes different skills such as research or teamwork. Finally, five applications are shown that are advantageous for the student to motivate himself and achieve meaningful learning.
For the investigation, a mixed methodology was used, with the survey and direct observation being the data collection techniques.
One of the most important results was that gamifying the classroom benefits interest in the subject.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Andelique, C.M. (2011). La Didáctica de la Historia y la formación docente: ¿Qué profesor de historia necesitan las escuelas? Clío & Asociados, (15), pp. 256-269. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5025/pr.5025.pdf
Anguita Acero, J. M., Méndez Coca, M. y Méndez Coca, D. (2020). Motivación de alumnos de Educación Secundaria y Bachillerato hacia el uso de recursos digitales durante la crisis del Covid-19. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(Especial), pp. 68-81. Recuperado de: https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2242
Ardila Muñoz, J.Y. (2019). Supuestos teóricos para la gamificación de la educación superior. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), pp. 71-84. Recuperado de: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.stge
Carrión Candel, E. (2018). El uso de la Gamificación y los recursos digitales en el aprendizaje de las Ciencias Sociales en la Educación Superior. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 36, pp. 1-15. Recuperado de: https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/340828
Corrales Serrano, M. (2021). La gamificación como herramienta para educar en la participación. Intervención didáctica en el aula de Historia. Clio. History and History Teaching, 47, pp. 23-48. Recuperado de: https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2021475859
García Casaus, F., Cara Muñoz, J.F., Martínez Sánchez, J.A. y Cara Muñoz, M.M. (2021). La gamificación en el aula como herramienta motivadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Logía, educación física y deporte, 1(2), pp. 43-52. Recuperado de: https://logiaefd.com/wp-content/uploads/2021/02/5.pdf
García Fernández, G.A. (2021). Enseñar historia en las escuelas públicas del siglo XXI. ¿Qué historia enseñar y para qué? Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 40, pp. 35-50. Recuperado de: https://doi.org/10.7203/dces.40.16835
Ortiz Colón, A.M., Jordán, J. y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educ. Pesqui., 44, pp. 1-17. Recuperado de: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773
Sánchez Ibáñez, R., Campillo Ferrer, J.M. y Guerrero Romera, C. (2020). Percepciones del profesorado de primaria y secundaria sobre la enseñanza de la historia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(3), pp. 57-76. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27468063003
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2011). Plan de Estudios 2011, Educación Básica. México.