Teacher training practices in History teachers towards the curricularization of the university extension in Salta

Main Article Content

Ana María Choque
Carolina del Milagro Ochoa
Rosa Elena Aguirre

Abstract

The objective of this work is to reflect on the potential of curricularizing University Extension in Teacher Training. In this sense, an extension experience carried out within the framework of the Didactics of History and Teaching Practice subject is recovered, belonging to the fifth year of the History Teaching career, at the National University of Salta, said project was developed in the town of Animaná, department of San Carlos.


This experience allowed the practitioners to get closer to different educational contexts in the interior of the province and to the task of teaching, as well as an update on the historical approach to social movements in the locality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Choque, A. M., Ochoa, C. del M., & Aguirre, R. E. (2024). Teacher training practices in History teachers: towards the curricularization of the university extension in Salta. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (24), 37–53. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5321
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biographies

Ana María Choque, Universidad Nacional de Salta. Instituto de Educación Media Dr. Arturo Oñativia

Universidad Nacional de Salta. Instituto de Educación Media Dr. Arturo Oñativia, Argentina.

Carolina del Milagro Ochoa, Universidad Nacional de Salta. Instituto de Educación Media Dr. Arturo Oñativia

Universidad Nacional de Salta. Instituto de Educación Media Dr. Arturo Oñativia, Argentina.

Rosa Elena Aguirre, Universidad Nacional de Salta

Universidad Nacional de Salta, Argentina.

References

Anijovich, R. y Mora, S. (2009). ¿Cómo enseñamos? Las estrategias entre la teoría y la práctica. En Estrategias de Enseñanza. Otra mirada al quehacer del aula. Aique Grupo Editor.

Barrientos, M. (2015). ¿Qué enfoques fundamentan las prácticas de extensión? Material preparado para el Taller, organizado por la Prosecretaría de Extensión de la FCQ.

Coscarelli, M.R y Picco, S. (2006). Formación de formadores en los proyectos de extensión universitaria: Aportes para la reflexión. Memoria Académica. Escenarios (11), pp. 35-44. Recuperado de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8543/pr.8543.pdf

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la Formación. Formador de Formadores. Serie los documentos. González Cúberes, M.T y Capizzano de Copalbo, B. (1991). El taller de los talleres: Aportes al desarrollo de talleres educativos. Estrada.

González, M.P. (2016). Cambios en la Enseñanza de la Historia: una mirada desde los contenidos. Ponencia presentada en XVI Jornadas Nacionales y V Internacionales de Enseñanza de la Historia. APEHUN. Mar del Plata.

González, M.P. (2017). Los saberes históricos escolares como construcción situada y singular. Diálogo Andino, N° 53, pp. 45-57. Universidad de Tarapaca. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/75801/CONICET_Digital_Nro.cfc9e77d-843c-464c-9665-8d4ce5e1fafe_A.pdf?se-quence=2&isAllowed=y

López, M.L. (2013). Aportes metodológicos para una línea sobre práctica y residencia como servicio de extensión universitaria. Ponta Grossa, volume 9, número1.Recuperado de: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/co-nexao

López, M.L. (2005). Extensión en el Nivel Superior Experiencia desarrollada en la FHYCS-UNJU. Editorial UNJU.

Loustaunau, G. y Rivero, A. (2016). Desafíos de la curricularización de la extensión universitaria. Revista Masquedós, Nº 1, Año 1, pp. 37-45. Secretaría de Extensión UNICEN. Tandil, Argentina.

Moreira, M.A., Caballero, M.C. y Rodríguez, M.L. (orgs.) (1997). Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo, pp. 19-44. Traducción de Ma Luz Rodríguez Palmero. Burgos, España

Royo, M. (2013a). Centros emocionalmente inteligentes. Darder, P. (Coord.).Aprender y educar con bienestar y empatía. La formación emocional del profesorado (pp. 45-67). Barcelona: Ediciones Octaedro.

Senger, M.V., López, A. y De Marco, N. (2018). Conversaciones acerca de la situacionalidad, retos y horizontes de las trayectorias formativas de las personas con discapacidad en la universidad. Actas de las terceras jornadas internacionales: sociedad, Estado y universidad, volumen 6.

Souto, M. (2019). Acerca de la noción de dispositivo en la formación universitaria. Educación, Lenguaje y Sociedad, Vol. 16, Núm. 16. Recuperado de: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/3856/4276 Choque, Ochoa y Aguirre. Las prácticas de formación docente en el profesorado de Historia: hacia la curricularización de la extensión universitaria en Salta