Teaching and learning of history and social sciences in History Teaching Reviews a documentary analysis study

Main Article Content

Graciela Funes
Jimena Rodríguez

Abstract

The article is part of the research project Aprendizajes en Ciencias Sociales e Historia y cultura contemporánea: estudiantes de nivel primario, secundario y de la formación del profesorado en Neuquén y Río Negro (2021-2024). A specific objective of the project is to link the dimensions of social and historical learning and contemporary culture. In order to fulfil this objective, information has been obtained from bibliographic and documentary analysis; surveys and in-depth interviews with students at primary, secondary and university levels, and with teachers at these levels, focusing on themes, problems and methodologies for approaching aspects of contemporary culture. In this instance we present a documentary analysis of the journal Reseñas de Enseñanza de la Historia, which has been published for 20 years, in order to analyse those aspects of contemporary culture that permeate in different ways the classrooms of social sciences and history.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Funes, G., & Rodríguez, J. (2024). Teaching and learning of history and social sciences in History Teaching Reviews: a documentary analysis study. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (24), 12–24. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5319
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biographies

Graciela Funes, Universidad Nacional del Comahue

Universidad Nacional del Comahue, Argentina.

Jimena Rodríguez, Universidad Nacional del Comahue

Universidad Nacional del Comahue, Argentina.

References

Aguiar, L., Funes, G. y Tejerina, M. (2003). Presentación. Reseñas de Enseñanza de la Historia Nº1 Universitas, setiembre, pp. 5-7. Recuperado de: https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4010

Aquino, N. y Ferreyra, S. (2020). La formación docente y el pensamiento histórico en la revista Reseñas Enseñanza de la Historia (APEHUN). Miradas sobre una relación vinculante. En Cerda, C. y Campilia, M. (coord.) (2020). Formar en Ciudadanía(s): sentidos, tensiones y desafíos en la enseñanza de la Historia y las Ciencias Sociales Compilación de trabajos presentados a la XVIII Jornadas Nacionales y VII Internacionales de Enseñanza de la Historia. APEHUN, pp. 99-113. Universidad Nacional de Córdoba

Casasempere-Satorres, A. y Vercher-Ferrándiz, M. (2020). Bibliographic Documentary Analysis. Getting the Most Out of the Literature Review in Qualitative Research. NTQR,4, pp. 247-257.

Freire, P. (1974). Concientización. Buenos Aires. Ediciones Búsqueda.

Funes, G., Salto, V. y Muñoz, M. (2018). Formación, investigación y colectivos profesorales. En Funes, G. y Jara, M. Investigación y Prácticas en Didáctica de las Ciencias Sociales. Tramas y vínculos (pp. 7-17). Neuquén: Educo.

Funes, G. y Salto, V. (2022). Revisitando la enseñanza de la historia reciente: aporte de la investigación. IV Jornadas Académicas HEAR: Historia de la educación argentina reciente: investigaciones y enseñanza. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Funes, G. y Muñoz, M.E. (2022). Educación política y enseñanza de las ciencias sociales en la escuela elemental. Clío & Asociados. La Historia enseñada,(35), e0002. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/cya.2022.35.e0002

Funes, G., Salto, V. y Muñoz, M. (2023). Pensar el sentido de la escuela contemporánea desde la investigación en didáctica de la historia y ciencias sociales. Lamelas,G. y Molina, G. (comp.). Actas XII Jornadas de Investigación en Educación: problemáticas contemporáneas e investigación educativa: desigualdades, democratización y derechos. Tomo II. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Funes, G., Alurralde, A., Angelini, M. y Ferreyra, S. (2023). Presentación. Reseñas de Enseñanza de la Historia Nº23, noviembre, pp. 7-11. Recuperado de: https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas

León, E.E. y Pulido, C.C. (2023). Narrativa gráfica en la enseñanza de las lenguas: investigación documental. Recuperado de: http://hdl.handle. net/20.500.12209/18588

Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Emece Editores.

Nervo, A. (1916). Éxtasis. En Elevación (Nuevos poemas).

Pagés, J. (2011). Reflexiones sobre algunos problemas teóricos y de método de la investigación en didáctica de la historia y de las ciencias sociales. Reseñas de enseñanza de la historia. Nº 9, pp. 41-61. Recuperado de: https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas

Rancière, J. (2020). El capitalismo dejo de ser liberal es cada vez más autoritario. Perfil. Recuperado de https://www.perfil.com/noticias/periodismopuro/jacques-ranciere-el-capitalismo-dejo-de-ser-liberal-y-es-cada-vez-mas-au-toritario.phtml

Rodríguez, J. y Rojas, S. (2024). Indagar aprendizajes en la escuela primaria:el caso de estudiantes de 6º grado del colegio J.M. Brentana. VIII Congreso Nacional y VII Internacional de Investigación Educativa. La investigación educativa en 40 años de democracia. Mesa Temática Nº 3. Cipolletti, Universidad Nacional del Comahue.

Rodríguez, J. y Funes, G. (2024). Qué nos dice la revista Reseñas de Enseñanza de la Historia acerca de la vinculación entre los aprendizajes sociales e históricos y la cultura contemporánea. VIII Congreso Nacional y VII Internacional de Investigación Educativa. La investigación educativa en 40 años de democracia. Mesa Temática Nº 3. Cipolletti, Universidad Nacional del Comahue.

Salto, V. y Muñoz, M.E. (2022). Fundamentos metodológicos para la indagación de aprendizajes sociales e históricos en la formación inicial del profesorado en educación primaria e historia. XVIII Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia UNSE. Santiago del Estero.

Souza Minayo, M. (2009). La artesanía de la investigación cualitativa. Buenos Aires: Editorial Lugar.

Souza Minayo, M. (2010). Los conceptos estructurantes de la investigación cualitativa. Salud Colectiva, 6(3), pp. 251-261. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73115348002

Vargas Guillén, G. (1986). De la enseñanza a la pedagogía. Una hipótesis de trabajo y una alternativa metódica para la investigación documental. Revista Colombiana de Educación, 18, pp. 47-64.

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.