Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences

Main Article Content

Gerardo Raúl Añahual
Erwin Saúl Parra
Miguel Ángel Jara

Abstract

The investigation that we are carrying out, from a qualitative approach, is part of a process of critical interpretation of teaching practices and social knowledge learning in the secondary school of the provinces of Norpatagonia Argentina: Neuquén and Río Negro. Jurisdictions that have recently developed new curricular designs in which innovations and epistemological and methodological updates can be highlighted to introduce social problems, as a criterion for organizing school contents, from an interdisciplinary perspective. In this framework, based on the information obtained from a questionnaire, it is described, compared and analyzed the curricular designs of both provinces in relation to social problems in the area of social and human sciences to establish relationships between theoretical perspectives and didactic approaches that guide the practices of teachers in the treatment of social problems

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Añahual, G. R., Parra, E. S., & Jara, M. Ángel. (2023). Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (22), 11–26. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4703
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS

References

Barco, S. (2016). Documentos curriculares: los programas como herramientas compartidas. En Jara, M.A. y Funes, A.G. (comp.). Didáctica de las ciencias sociales en la formación del profesorado. Perspectivas y enfoques actuales (pp. 13-30). Editorial de la Universidad Nacional del Comahue.

Funes, A.G. (2011). La enseñanza de la historia y los problemas sociopolíticos: de la historia reciente al futuro. En Pagès, J. y Santisteban, A. (comp.). Les questions socialment vives i l‟ensenyament de les ciencies socials (pp.53-63), Documents 97. UAB.

Funes, A.G. y Jara M.A. (2015). La enseñanza de las Ciencias Sociales, la Historia, la Geografía y los problemas sociales. En Funes, A.G. y Jara, M.A. (comp.). Historia y Geografía. Propuestas de enseñanza (pp. 13-32). Universidad Nacional del Comahue.

Jara, M.A. (28 de diciembre de 2020a). Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén. Clío & Asociados. La Historia Enseñada 31, pp. 91-113. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/cya.v0i31

Jara, M.A. (18 de junio de 2020b). El enfoque interdisciplinar en la enseñanza de las Ciencias Sociales y Humanas. Reflexiones epistemológicas y metodológicas. Revista Clío &Asociados. La Historia enseñada 30, pp. 75-89. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/cya.v0i30.8951

Jara, M.A. (31 de agosto de 2021c). La historia reciente/presente desde una perspectiva de los problemas sociales en la educación de ciudadanías. Tempo e Argumento, v. 13, (33), pp. 2-22. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.5965/2175180313332021e0108

López Facal, R. (2011). Conflictos sociales candentes en el aula. En Pagès, J. y Santisteban, A. (comp.). Les questions socialment vives i l‟ensenyament de les ciencies socials (pp. 65-76) Documents 97. UAB.

Parra, E.S. & Remolcoy, S. (2022). Los problemas sociales desde una perspectiva interdisciplinar en la enseñanza de las Ciencias Sociales y Humanas: Percepciones y valoraciones del profesorado de Río Negro y de Neuquén. Clío & Asociados. La Historia enseñada (35), e0003. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/ya.2022.35.e0003

Santisteban Fernández, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado10, pp. 57-79. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002

Consejo Provincial de Educación Provincia de Neuquén. (2018). DiseñoCurricular Jurisdiccional. Escuela Secundaria Orientada. Recuperado de: https://www.neuquen.edu.ar/resolucion-146318-diseno-curricular/

Ministerio de Educación y Derechos Humanos. Gobierno de Río Negro. (2017). Diseño Curricular. Versión 1.0.

Escuela Secundaria Río Negro (ESRN). Recuperado de: https://educacion.rionegro.gov.ar/files/seccion_238/anexo-1-diseno-curricular-esrn.pdf

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.