Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
Main Article Content
Abstract
In the dictation of the first classrooms Career History often raise, to usher in the professional field, enabling certain reflections think its conformation as an area of knowledge. The task involves presenting different interpretations of events, processes and their temporal relation to the situation in which they are expressed. Thus, it seeks to help students understand the whys of the diversity of approaches and connections that can be established between the explanations made, the historical moment and referring to the current situation in which they are studying. The path is not easy nor simple and dialogue with the exercise of common sense conceptions of history is also proposed. That is, with the ways in which the word is part of everyday language and the different ways of constructing knowledge base whenever and livelihood is in the timing. In this paper we will address just that knot of reflections, particularly adhered to: 1) the aforementioned professional most common belief: the memoirs and rote learning; 2) the everyday use of the word "history", their contexts and scientific explanation; 3) three-dimensional time; and 4) the different and varied roles that are assigned to the story beyond its scientific construction.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
ANSALDI, Waldo (1993) “Temas claves que se plantea la historia”. En Novedades Educativas. Nº 50. Bs.As.
BENJAMÍN, Walter (2005) Obra de los pasajes..Akal. Madrid
BLOCH, Marc (1978) Introducción a la historia. FCE. . México
BORGES, Vavy Pacheco. (1989) O que é história?. Brasiliense. São Paulo
CARBONARI, M. Rosa (2011). El desafío de conocer (aprender/enseñar) la historia deAmérica desde el espacio que se habita: la historia regional y su potencial educativo”. En Quarto Rio. Revista de la Junta Municipal de Historia. Río Cuarto
CARBONARI, M. Rosa, Formento Liliana y Laura Travaglia (1997). Descubrimiento y construcción histórica: Décadas del Nuevo Mundo. En Confronto de culturas: conquista, resistência, transformação. Francisca L. Nogueira deAzevedo John Manuel Monteiro (org.). São Paulo Expressão e Cultura. EDUSP. Volumen 7. São Paulo
CARBONARI, M. Rosa, Formento Liliana y Laura Travaglia (2013) Descubrimiento de América. Una historia problemática.. UniRio. UNRC. Río Cuarto
CARDOSO, Ciro Flamarión Santana. 2005. Um historiador fala de teoria e metodologia.. Edusc Ensaios. São Paulo
CARR, Edward Hallet. (1970) ¿Qué es la Historia? Barcelona Editorial Seix Barral.
CROCE, Benedetto (1971) La historia como hazaña de la libertad. FCE. México CHARTIER, Roger (1996).
La historia hoy en día: dudas, desafíos, propuestas. En La “nueva” historia cultural. La influencia del pos estructuralismo y el auge de la interdisciplinad. Olavarri, Ignacio y Carpistegu, Javier (Dir) Ed.. Complutense. Madrid
CHESNEAUX, Jean (1988) ¿Hacemos tabla rasa del pasado? A propósito de la historia y los historiadores. Siglo XXI. México
FEBVRE, Lucién (1971) Combates por la historia.Ariel. Barcelona
GALLO, Miguel Ángel (1987) Qué es La historia.. Ediciones Quinto Sol. México
DUBY, Georges y PERROT, Michelle (Dirc.)(1993) . Historia de las mujeres, Taurus, Madrid.
FERRO, Marc. (1990). Cómo se cuenta la historia a los niños del mundo entero., FCE, México
FONTANA, Josep (1982) Historia. Análisis del pasado y proyecto social. Critica. Barcelona
FREIRE, Paulo (1997) Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI. México
GINZBURG, Carlo (1991) El juez y el Historiador.Anaya. Mario Muchnik. Madrid
HOBSBAWM, Eric y Terence Ranger. 2002. La invención de la tradición. Crítica. Barcelona.
KOSELLECK, Reinhart (1993) Futuro pasado.. Paidos. Barcelona
LEÓN-PORTILLA, Miguel (2008) Visión de los vencidos, ed. UNAM. México
LE GOFF, Jacques (1991) A Nova Historia. Martins Fontes. Sao Paulo
MATTOS, Hebe Maria (1995) Das cores do silêncio: os significados da liberdade no Sudeste escravista, Brasil século XZX. 2" ed., , Nova Fronteira. Río de Janeiro
PEREYRA, Carlos (1980) Historia ¿Para Qué? México. Siglo XXI
TODOROV, Tzvetan, (2003). La Conquista de América. El problema del otro (trad. Flora Botton), Siglo XXI Editores, México.
THOMPSON. Edward P (1984) “La Política de la Teoría”. En Historia Popular y Teoría Socialista de Raphael Samuel, Critica. Barcelona.
WACHTEL, Nathan (1976) Los vencidos. Los indios del Perú frente a la conquista española (1530-1570),Alianza Editorial, Madrid.