AND OF ANOTHER SIDE OF THE WALL… SCHOOL INCLUSION: THE DEFINITION OF A "TIME" FOR AN INFANCY WITHOUT END

Authors

  • Ivana Carina Ortiz Centro Universitario Regional Zona Atlántica - Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Scholastic integration, “Dispositivo”, Childhood, Handicap

Abstract

The purpose of this text is to deal with the matter of scholastic integration according to the constructions of the current pedagogical discourse about handicap, these constructions enable a particular childhood attending school. It presents an analysis of the childhood “dispositivo”, constituent and “transdiscursivo” of modern pedagogy into an actual, pedagogical discourse about handicap.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariés, Philippe. “La infancia”, Revista de Educación. Nº 254. 1993.

Baquero, Ricardo y Narodowski, Mariano. “Normatividad y Normalidad en Pedagogía” en Revista Alternativas, UNCPBA, Tandil. Año IV, Nº 6. 1990.

Baquero, Ricardo y Narodowski, Mariano “Escuela y Construcción de la Infancia” en Alternativas, UNCPBA, Tandil. AñoIV, Nº 6. 1994

Brinkmann, Wilhelm. “La niñez en proceso de transformación. Consideraciones sobre su génesis, su desaparición y su valor efectivo para la pedagogía” en Educación. Tubingenn. 1986.

Comenius, A. Didáctica Magna. Madrid: Akal, 1984.

Dussel, Inés y Abramowski Ana, “Las identidades y la pedagogía: variaciones en torno a un campo de problemas”, Clase 1-Curso Identidades y pedagogía. Aportes de la imagen para trabajar la diversidad en la educación), 2005

Foucault, Michael, Historia de la locura en la Época Clásica, Tomo I. México: Fondo de Cultura Económica, 1990.

Fraser, Nancy, “La justicia social en la era de las “políticas de la identidad”: redistribución, reconocimiento y participación”, en Revista Apuntes de Investigación. Año II. Nº 2/3. Buenos Aires, 1998.

Gélis, Jacques, “La individualización del niño”, en Historia de la vida privada en la Argentina. Buenos Aires: Taurus, 1990. 5 v.

Ley Nº 447, Ley marco de las políticas para la plena participación e integración de las personas con necesidades especiales. http://www.buenosaires.gov.ar/educacion/educadores/ley447.pdf.

Narodowski, Mariano, Después de clases. Novedades Educativas, 1999.

Taylor, Charles, El multiculturalismo y “la política del reconocimiento”, México: Fondo de Cultura Económica, 1993.

Published

2023-06-21

How to Cite

Ortiz, I. C. . (2023). AND OF ANOTHER SIDE OF THE WALL… SCHOOL INCLUSION: THE DEFINITION OF A "TIME" FOR AN INFANCY WITHOUT END. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 2(1), 1–5. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4780