SUBJECTIVE CORRECTION ON THE LEARNING CLINIC

Authors

  • Carlos Tumburú Instituto Jean Piaget – Salta

Keywords:

Preliminary interviews, Rectification subjective, . Symptom-Demand, Transfer

Abstract

In the work we tacklean issueframedin on the learning clinic, focusing on the start of treatment.We tried to use the psychoanalytic concept of preliminary interviews in phycopedagógico treatment initiation, more specifically, the concept of rectification subjective, understanding itas an essential elementto initiatea psychology cure. The situation giving rise to the problem is this: When a child comes to a consultation we asked oursel ves what to do, how to start, from where. It is a fact that the adults are who consult us and they are who come to us, but it is also a fact that with whom we work is with the child; Thence we propose the need to systematize this first time of learning clinical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baraldi, Clemencia. Aprender: la aventura de soportar el equívoco, Rosario, Homo Sapiens. 1993.

“Prólogo”, a González, Liliana: ¿Discapacidad?, Córdoba, Ediciones del Boulevard. 1999.

“Diagnóstico en la infancia: Síntoma y signo”. En: Untoiglich, Gisela (coord.): Diagnósticos en la infancia. En búsqueda de la subjetividad perdida, Buenos Aires, Noveduc. 2005.

Di Ciaccia, Antonio. “El síntoma, del signo al significante” en La envoltura formal del síntoma. Buenos Aires: Manantial. 1989.

Dinerstein, Aída. ¿Qué se juega en psicoanálisis de niños? Buenos Aires: Lugar Editorial. 1987.

Fernández, Alicia. Poner en juego el saber. Buenos Aires: Nueva Visión. 2000b.

Flesler, Alba. El niño en análisis y el lugar de los padres. Buenos Aires: Paidós. 2007.

Freud, Sigmund. “Sobre la psicogénesis de un caso de homosexualidad femenina” en Obras Completas, t. III. Madrid: Biblioteca Nueva. 1920.

González, Liliana. “Pediatría – Psicopedagogía. Hacia la búsqueda de acuerdos…” en Aprendizaje Hoy Nº 30, Buenos Aires. 1995.

Aprender. Psicopedagogía antes y después del síntoma, Córdoba, Edic. del Boulevard. 2001.

Greco, Guillermo. “El sujeto y la entrada en análisis”. El Caldero de la Escuela Nº 2, Buenos Aires, Publicación mensual de la Escuela de orientación lacaniana. 1992.

Grimau, Alberto. “Algunos comentarios sobre la primera entrevista” en Imago Agenda Nº 67, Buenos Aires, Letra viva. 2003.

Hartmann, Alicia. Aún los niños. Psicoanálisis y subjetividad en nuestra época. Buenos Aires: Letra Viva. 2003.

Kerycz, Lucía. “Rectificación subjetiva en la dirección del la cura” en El Caldero de la Escuela Nº 2. Buenos Aires: Publicación mensual de la Escuela de orientación lacaniana. 1992.

Lesserre, Aníbal. Un niño no es un hombre. Buenos Aires: Atuel. 1994.

Levin, Esteban. La clínica psicomotriz. El cuerpo en el lenguaje. Buenos Aires: Nueva Visión. 1991.

Levy, Evelyn. “Reflexiones en torno a la clínica psicopedagógica y psicomotriz” en Jerusalinsky, Alfredo y col. Psicoanálisis en problemas del desarrollo infantil. Buenos Aires: Nueva Visión. 1988.

Miller, Dominique y Gérard. Psicoanálisis. Una cita con el síntoma. Barcelona: Gedisa. 1991.

Najles, Ana Ruth. Una política del psicoanálisis -con niños-. La Paz: Plural Editores. 1996.

Quinet, Antonio. Las cuatro condiciones del análisis. Buenos Aires: Atuel. 1991.

Sinatra, Ernesto. Las entrevistas preliminares y la entrada en análisis. Buenos Aires: ICBA. 2004.

Strauss, Marc. “El síntoma en la cura” en La envoltura formal del síntoma. Buenos Aires: Manantial. 1989.

Published

2019-11-28

How to Cite

Tumburú, C. (2019). SUBJECTIVE CORRECTION ON THE LEARNING CLINIC. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 10(1). Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2448

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.