The psychopedagogical diagnostic play hour as a contribution by Nélida Atrio to the discipline: an analysis with an epistemological tool

Authors

  • María Luján Fernández Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue.
  • Nadia Assef Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue.

Keywords:

Concept, Diagnostic play hour, Psychopedagogy, Epistemology

Abstract

The aim of this paper is to present the contributions of psichopedagogue Nélida Atrio with regard to the Diagnostic Play Hour with Non-figurative Materials, by employing an epistemological reading tool for the analysis of texts on psychopedagogy. This work is part of an ongoing research project named “Production of categories in psychopedagogy and its epistemological supports. Argentina 2013-2017” in the UNCo-CURZA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertoldi, Sandra. “Prácticas psicopedagógicas, epistemología e investigación”. En: Revista Aprendizaje Hoy. Año 36. Nº 95. 2016.

Bertoldi, Sandra y Porto, María del Carmen. “Una herramienta de lectura epistemológica

para analizar textos psicopedagógicos”. En: Revista Pilquén. Sección Psicopedagogía. Vol. 12. Nº 2. 2015.

Follari, Roberto. “Epistemología, ciencias y profesiones: se hace camino al andar”. En: Revista Pilquén. Sección Psicopedagogía. Año XV. Vol. 10, 2012.

Follari, Roberto. “Teoría científica y práctica profesional: relaciones no lineales e imprescindibles”. En: Revista Pilquén. Sección Psicopedagogía. Vol. 13. Nº 2, 2016ª.

Lecourt, Dominique. “La historia epistemológica de Georges Canghilhem”. En: Para una crítica de la epistemología. México: Siglo XXI.1970.

FUENTES DE INFORMACIÓN

Atrio, Nélida. ¿Jugamos cuando jugamos? Una mirada articulada de la hora de juego psicopedagógica. Buenos Aires: CIFAP. 2006.

Atrio, Nélida; Galaz, M.A. y Gatti, A. Espacios Psicopedagógicos. Institucional del adolescente y adulto. Buenos Aires: Psicoteca. 1997.

Filidoro, Norma. Carrera Licenciatura Ciencias de la Educación. Programa de cátedra “Teoría y Técnicas de Diagnóstico”. UBA, Facultad de Filosofía y Letras. 2016. http://educacion.filo.uba.ar/.../Programa%20Teorias%20y%20Tecnicas%20del%20Diagnost.

Follari, Roberto. Documento interno sin publicar. Espacio de Asesoramiento. UNCo CURZA. Viedma, 19 de mayo de 2016b

Moschetto, N. Programa cátedra Técnicas de Exploración Psicopedagógicas. Carrera Psicopedagogía. UNLZ 2010. http://tecnicasdeexploracionunlz.blogspot.com.ar

Moschetto, N. Programa cátedra Técnicas de Exploración psicopedagógicas. Carrera Psicopedagogía. UNLZ 2012. http://www.unlzsociales.com.ar/programasunlz2012/12_Tecnicasdeexploracionpsicopedagogica.pdf

Herrero, A. Programa de cátedra Técnicas de Exploración psicopedagógicas. Carrera Psicopedagogía. UNLZ 2014. http://studylib.es/doc/328976/t%C3%A9cnicas-de-exploraci%C3%B3n-psicopedag%C3%B3gicas

Porto, María del Carmen. Programa de cátedra Técnicas de Exploración psicopedagógicas. Carrera Psicopedagogía. 2011. UNCo-CURZA.

Sanchez, Daniela. Programa de cátedra Técnicas de Exploración psicopedagógicas. Carrera Psicopedagogía. UNCo-CURZA 2014 y 2016.

Plan de estudios Carrera de Psicopedagogía, UFLO. http://www.uflo.edu.ar/facultad/6-facultad-de-psicologia-y-ciencias-sociales?ver=carrera&idSede=2&id=14

Published

2018-07-11

How to Cite

Fernández, M. L., & Assef, N. (2018). The psychopedagogical diagnostic play hour as a contribution by Nélida Atrio to the discipline: an analysis with an epistemological tool. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 15(1), 13–20. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1913