When extralinguistic reasons are necessary in the study of grammar

Main Article Content

Enrique Pato

Abstract

In most theoretical frameworks, the extralinguistic dimension is not considered as a category of analysis. In this work, the term is used when the content or the interpretation of a form or a sentence does not depend on grammar, but on external reality. From the point of view of grammar, a series of linguistic phenomena that require extralinguistic reasons in order to be fully understood are reviewed. From the didactic point of view, these examples can help to develop a process of internalization of grammatical elements and to improve the ability to understand and express ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pato, E. (2021). When extralinguistic reasons are necessary in the study of grammar. Quintú Quimün. Revista De lingüística, (5), Q055. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/lingustica/article/view/3173
Section
Lingüística que no muerde: ensayos divulgativos

References

Bosque, Ignacio (2018). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGrOC 1: 11-36.

Bronckart, Jean-Paul (1985). Le fonctionnement des discours. Un modèle psychologique et une méthode d'analyse. Lausanne: Delachaux et Niestlé.

Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: MECD/Grupo Anaya.

CORPES. Corpus del Español del Siglo XXI. Recurso en línea: www.rae.es

Corpus del español. Recurso en línea: www.corpusdelespanol.org

García Pérez, M. Luisa (2000). Sobre el contexto en las disciplinas no formales. Revista de Filología de la Universidad de La Laguna 18: 133-153.

Real Academia Española & Asociación de Academias de la Lengua Española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa.

Otras fuentes consultadas

Coseriu, Eugenio (1962). Teoría del lenguaje y lingüística general. Madrid: Gredos.

Hymes, Dell (1964). Language in Culture and Society: A Reader in Linguistics and Anthropology. New York: Harper & Row.

Lyons, John (1983). Lenguaje, significado y contexto. Barcelona: Paidós.

Muñoz Romero, María (1999). El contexto como propiedad de los enunciados: pertinencia contextual de lo extralingüístico. En Relaciones culturales entre España, Francia y otros países de lengua francesa: VII Coloquio APFUE. Cádiz: Universidad de Cádiz, vol. 2, 304-314.

Sperber, Dan & Deirdre Wilson (1986). Relevance. Communication and Cognition. Cambridge (Mass.): Harvard University Press.