Associated factors with academic achievements in the last year of Argentine high school

Authors

  • Cecilia Adrogué Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad de San Andrés
  • María Eugenia Orlicki Universidad de San Andrés

Keywords:

Academic performance, Secondary schools, Econometrics, Argentina

Abstract

The objective is to analyze to what extent the learning achievements in the last year of high school -the prelude to higher education- are associated with the income level of families, their cultural capital and other socio-economic and demographic variables of both the student and his family, as well as the school he attends. We estimate a multilevel regression model using microdata from the Aprender 2017 census operation implemented in Argentina. Firstly, the results obtained show that around 30% of the differences in student performance refer to differences between schools and 70% to differences within schools. Secondly, our estimates suggest that younger male students, those who have not repeated, without parental responsibilities, readers in their spare time, those who are interested in school activities, with more educated parents and more books at home perform better on the Mathematics and Language tests. We also find that private, urban schools, with a more experienced principal, with good school climate and higher socioeconomic status are associated with better performance of their students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, F., Furman, M., Podestá, M. E., Razquin, P., & Warnes, P. E. “Diferencias educativas entre escuelas privadas y públicas en Argentina”. Desarrollo económico, 56 (218), 3-31 (2016).

Angrist, Joshua, et al. "Vouchers for private schooling in Colombia: Evidence from a randomized natural experiment." American economic review 92.5 (2002): 1535-1558.

Barton, P. E., R. J. Coley, y H. Weglinsky. "Order in the Classroom: Violence, Discipline and Student Achievement. Princeton, NJ: Education Testing Service." Policy Information Center (1998).

Brewer, Dominic J. "Principals y student outcomes: Evidence from US high schools." Economics of Education Review 12.4 (1993): 281-292.

Calero, Jorge y Josep-Oriol Escardíbul. "Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003." Documents de treball IEB 7 (2007): 1.

Calero, Jorge, y Sebastián Waisgrais. "Rendimientos educativos de los alumnos inmigrantes: identificación de la incidencia de la condición de inmigrante y de los" peer effects"." XVI Encuentro de Economía Pública: 5 y 6 de febrero de 2009: Palacio de Congresos de Granada. 2009.

Cervini, Rubén. “Desigualdades en el logro académico y reproducción cultural en Argentina. Un modelo de tres niveles”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, septiembre-diciembre, 7, 16 (2002).

Cervini, Rubén. “Diferencias de resultados cognitivos y no-cognitivos entre estudiantes de escuelas públicas y privadas en la educación secundaria de Argentina: Un análisis mul tinivel”. Education Policy Analysis Archives, 11 (5), 1-32 (2003).

Cervini, Rubén. "Comparando la Inequidad en los Logros Escolares de la Educación Primaria y Secundaria de Argentina: Un Estudio Multinivel Comparativo." REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 7.1 (2009): 5-21.

De Leeuw, Jan, y Erik Meijer. "Introduction to multilevel analysis." Handbook of multilevel analysis. Springer, New York, NY, 2008. 1-75.

Dumay, Xavier, y Vincent Dupriez. "Does the school composition effect matter? Evidence from Belgian data." British Journal of Educational Studies 56.4 (2008): 440-477.

Dupriez, Vincent. Methods of grouping learners at school. Unesco, 2010.

Fernández Aguerre, Tabaré. "Determinantes sociales e institucionales de la desigualdad educativa en sexto año de educación primaria de Argentina y Uruguay, 1999. Una aproximación mediante un modelo de regresión logística." Revista mexicana de investigación educativa 7.16 (2002).

Formichella, María Marta. "Equidad educativa en Argentina: análisis desde la perspectiva de los resultados educativos," Investigaciones de Economía de la Educación volume 5, in: María Jesús Mancebón-Torrubia & Domingo P. Ximénez-de-Embún & José María Gómez-Sancho & Gregorio Gim (ed.), Investigaciones de Economía de la Educación 5, edition 1, volume 5, chapter 30, pages 583-604, (2010) Asociación de Economía de la Educación.

Formichella, Maria Marta, y Maria Ibáñez Martín. "Género e inequidad educativa: un análisis para el nivel medio en Argentina." Regional and Sectoral Economic Studies 14.1 (2014): 195-210.

Formichella, María Marta, y Natalia Krüger. "Reconociendo el carácter multifacético de la educación: los determinantes de los logros cognitivos y no cognitivos en la escuela media argentina." El trimestre económico 84.333 (2017): 165-191.

Fresoli, Diego, et al. "Incidencia de la gestión sobre el rendimiento escolar en la escuela argentina. El mensaje de las pruebas internacionales y nacionales." Anales de la Asociación Argentina de Economía Política. 2007.

Fuchs, Thomas, y Ludger Wößmann. "What accounts for international differences in student performance? A re-examination using PISA data." The economics of education and training. Physica-Verlag HD, 2008. 209-240.

García Pérez, José Ignacio, Marisa Hidalgo, y Antonio Robles Zurita. "Does grade retention affect achievement? Some evidence from Pisa." Documents de treball IEB 37 (2011): 1-42.

Gertel, Héctor, et al. "Análisis multinivel del rendimiento escolar al término de la educación básica en Argentina." Anales de la Asociación Argentina de Economía Política. 2006.

Gilardi, Silvia, y Chiara Guglielmetti. "University life of non-traditional students: Engagement styles and impact on attrition." The journal of higher education 82.1 (2011): 33-53.

Hanushek, Eric A., y Ludger Woessmann. "Institutional structures of the education system and student achievement: A review of cross-country economic research." Educational policy evaluation through international comparative assessments 145 (2014).

Hoxby, Caroline. Peer effects in the classroom: Learning from gender and race variation. No. w7867. National Bureau of Economic Research, 2000.

Jacob, Brian A., y Lars Lefgren. "The effect of grade retention on high school completion." American Economic Journal: Applied Economics 1.3 (2009): 33-58.

Krüger, Natalia. “Segregación Social y Desigualdad de Logros Educativos en Argentina”. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, (2013) 21 (86). Recuperado [fecha], de http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1352

Lavy, Victor, M. Daniele Paserman, y Analia Schlosser. "Inside the black box of ability peer effects: Evidence from variation in the proportion of low achievers in the classroom." The Economic Journal 122.559 (2012): 208-237.

Leithwood, Kenneth, y Doris Jantzi. "A review of empirical evidence about school size effects: A policy perspective." Review of educational research 79.1 (2009): 464-490.

Llach, Juan José, y Magdalena Cornejo. “Factores condicionantes de los aprendizajes. Primaria y Secundaria”, Serie de Investigaciones N°3, Ministerio de Educación de la Nación (2018).

Marchionni, Mariana, Emmanuel Vazquez y Florencia Pinto. Desigualdad educativa en la Argentina. Análisis en base a los datos PISA 2009. Germany: University Library of Munich, 2012.

Ministerio de Educación: “Aprender 2017 Informe de Resultados Secundaria”. Secretaría de Evaluación Educativa (2018).

Rangvid, Beatrice Schindler. "Sources of immigrants’ underachievement: Results from PISA—Copenhagen." Education Economics 15.3 (2007): 293-326.

Santos, María Emma. "Quality of education in Argentina: determinants and distribution using PISA 2000 test scores." Well-being and Social policy 3.1 (2007): 69-95.

Somers, Marie-Andrée, Patrick J. McEwan, y J. Douglas Willms. "How effective are private schools in Latin America?" Comparative education review 48.1 (2004): 48-69.

Stevans, Lonnie K., y David N. Sessions. "Private/public school choice and student performance revisited." Education Economics 8.2 (2000): 169-184.

Tedesco, Juan Carlos, y Néstor López. "Desafíos a la educación secundaria en América Latina." Revista de la CEPAL (2002).

Templado, I. Pruebas APRENDER: la dimensión regional. Mismos derechos, distintas oportunidades. Serie documentos de trabajo, FIEL (2019).

Van Ewijk, Reyn, y Peter Sleegers. "The effect of peer socioeconomic status on student achievement: A meta-analysis." Educational Research Review 5.2 (2010): 134-150.

Published

2022-05-05

How to Cite

Adrogué, C. . ., & Orlicki , M. E. . (2022). Associated factors with academic achievements in the last year of Argentine high school. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 25(1), 106–129. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/3860

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.