The diverse as a way of delegated auto-representation: about the miscellaneous prose in Manual del distraído from Alejandro Rossi
Keywords:
Miscellaneous book, Auto-representation, Alejandro Rossi, Manual del distraídoAbstract
The discussion about the life writing is a recurrent disquisition in the ambit of literary criticism and theory. The problem focuses on questioning the scope of discourse to configure the representation of the subject, which implies reflecting on whether he possesses or not an anterior consistency, previous to the liguistic act it self wich the author uses to appear in the text. In this context, autobiography and autofiction stand as two extreme poles: between experience and fable, between trust in full representation -characteristic of traditional aesthetics- and the dilemma of the referential fallacy -installed by the literary vanguards. This paper will focus on the Manual del distraído, of Alejandro Rossi, to try to prove that his condition of miscellaneous book, that is to say, variety of texts without thematic or generic affiliations, is presented as a delegated mode of auto-representation overcoming these theoretical dichotomies. The objective will be to establish how this production of Rossi, in avoiding the conventional discursive requirements, undertakes a substitute task of the traditional autobiographical projects whose reference potential is questioned. With this purpose, the article will focus on the analysis of textual forms through which literary elections will be exposed, cultural disquisitions and experiential moments, metonymic constituents that forge a derivative continuity between the real and textual subject. It will be considered that, thus constructed, identity is presented as a proposal based not on empirical correspondence or similarity, but on the series of discursive senses and strategies from which the self intervenes in the space of writing.Downloads
References
Alberca, Manuel. “¿Existe la autoficción hispanoamericana?”. Cuadernos del CILHA. Nº 7/8 2005-2006, pp. 5-16.
Auden, Whystan. La mano del teñidor. Ensayos sobre cultura, poesía, teatro, música y ópera. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora. 2007.
Barchino, Matías. “La nueva miscelánea en el límite de los géneros literarios. Formas mixtas y autobiográficas en la literatura hispanoamericana del siglo XX”. Anales de la Literatura Hispanoamericana. 28. 1999, pp. 87-102.
Barthes, Roland. El placer del texto y La lección inaugural. España: Siglo Veintiuno Editores. 1993.
Benveniste, Émile. Problemas de Lingüística General, Tomo I (PLG I). México: Siglo XXI. 2007.
De Man, Paul. “La autobiografía como desfiguración”. La autobiografía y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental. Barcelona: Suplementos Anthropos N 29. 1991, pp. 113.118.
Lejeune, Philippe. El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion. 2004.
Noguerol Jiménez, Francisca. “Híbridos genéricos: la desintegración del libro en la literatura hispanoamericana del siglo XX”. RILCE: Revista de filología hispánica. 0213-2370, Vol. 15, Nº 1. 1999, pp. 239-250.
Ortega, Julio. “Alejandro Rossi: la fábula de las regiones”. Revista Iberoamericana, [S.l.]. 1994, pp. 523-532.
Rossi, Alejandro, Obras reunidas. México: Fondo de Cultura Económica. 2005.
Scarano, Laura. “El sujeto autobiográfico y su diáspora, protocolos de lectura”. Orbis Tertius. 1997, pp. 1-10.
Zavala, Lauro. “Fragmentos, fractales y fronteras: género y lectura en las series de narrativa breve”. Revista de Literatura LXIV, 131. 2004, pp. 5-22.
Zavala, Lauro La precisión de la incertidumbre: posmodernidad, vida cotidiana y escritura. México: Universidad Autónoma del Estado de México. 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Nota del Copyright
Los trabajos presentados en Revista Pilquen, Sección Ciencias Sociales deben ser originales e inéditos y no estar postulados simultáneamente en otras revistas. El envío de todo tipo de colaboración implica la aceptación de las normas editoriales de la revista y la autorización al Comité Editorial para que difunda los trabajos tanto en la revista como en las bases de datos o sistemas de indización en donde se alojan los contenidos de Pilquen.
Las y los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1) Las autoras y los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons "Atribución -No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual ser permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
2) Las y los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3) Las y los autores no recibirán compensación monetaria de Pilquen por el uso del material contenido en el artículo; así como tampoco asumirán ningún costo de publicación de los mismos.