La condesa sangrienta with illustrations by santiago caruso
Keywords:
Blood, Torture, Gothic Castle, Ritual, GirlsAbstract
The text before us presents a controversial statute, as is the umpteenth variation on life of the ominous Countess Erzbet Bathory, who in 1600 killed more than 600 Hungarian girls in his castle.
What fascinated Pizarnik as a poet, and brought her to decide to write a commentary in prose from the biography by Valentine Penrose is the death drive that stirs in the background of the original
story. However, by putting the verbs in the narrative present Pizarnik boycotts the gothic tale, as a chronic concatenation, and so doing, she adds a new layer to the fragmentation of the narrative. In
this operating mode in which the Countess torturer does not stain her hands with the blood of others, are there “chamber maids” that encourage the black magic and the intensification of torture. These obscure figures give standing to Santiago Caruso ́s intervention as illustrator for a new interpretation of the history. The illustrator does nothing but to look in the direction that the ritual shows us. The bloodshed that would bring youth and is also the theme of the illustrations give the basis for the appearance of red in the paintings that accompany the text, along with white and black, as basic colors to gauge the enormity of the history with which the lyric voice Pizarnik delights herself in a sublimated identification.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Nota del Copyright
Los trabajos presentados en Revista Pilquen, Sección Ciencias Sociales deben ser originales e inéditos y no estar postulados simultáneamente en otras revistas. El envío de todo tipo de colaboración implica la aceptación de las normas editoriales de la revista y la autorización al Comité Editorial para que difunda los trabajos tanto en la revista como en las bases de datos o sistemas de indización en donde se alojan los contenidos de Pilquen.
Las y los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1) Las autoras y los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons "Atribución -No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual ser permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
2) Las y los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3) Las y los autores no recibirán compensación monetaria de Pilquen por el uso del material contenido en el artículo; así como tampoco asumirán ningún costo de publicación de los mismos.