Analysis of the subjectivizing contributions that emerge in agricultural vocational training

Authors

  • Mariana Alejandra González UNCo

Keywords:

Adulthood, subjectivity, education, territory

Abstract

The phenomenon of aging is considered a global trend based on the sustained growth in people’s life expectancy. From a life cycle perspective, emphasis is placed on considering adulthood in general, taking into account the dynamism and unique nature of each person’s aging process. Within this framework, this article draws on the findings of a qualitative research study conducted in 2023 at an Agricultural Training Center (CFPA 2) located in the province of Neuquén, Argentina. The sample consisted of adults participating as students and their educational agents.

The results show that this type of training program makes subjectivizing contributions to its students, which are linked to promoting certain types of learning, developing commercial ventures, and strengthening social ties through care, hospitality, and availability. The CFPA has also established itself as a regional institution that takes into account the conditions and opportunities that arise there.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cravino, María Cristina. (2009). Vivir en la villa: relatos, trayectorias y estrategias habitacionales. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Di Leo, Pablo. (2017). Las identidades y legitimidades escolares. En G. Galli (et al.) (Coord.), Inclusión, convivencia democrática y políticas de cuidado en la escuela secundaria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Confederación de Trabajadores de la Educación de la República Argentina – CTERA.

Dipaola, Esteban. (2015). Hospitalidad y reconocimiento: reflexiones sobre el otro y sobre la igualdad en sociedades de consumo. I Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://cdsa .aacademica.org/000-079/231.pdf

Dubet, François. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona: Editorial Gedisa.

Fernández, Carolina. (2016). Vulnerabilidades y cuidados: el sufrimiento y la salud en los adolescentes que viven en Bajo Flores. (Tesis de maestría sin publicar). Buenos Aires: Universidad Nacional de Lanús.

Geri, Milva; Lago, Fernando Pablo, y Moscoso, Nebel Silvana (2018). Demographic dividends in Argentina, 1960-2015. Estudios Demográficos y Urbanos, 33(1), 225–252.

Giacoponello, Mariela y González, Mariana. (2021). Dialéctica de lo territorial: sentidos, dimensiones y dinámicas en instituciones educativas. En P. Di Leo; A. Arias y H. Paulín (Dirs.), Singularidades en común. Juventudes, instituciones y derechos (309-345). Buenos Aires: Editorial Teseo.

—--------------------------------------------------- (2022). Reflexividad territorial en bachilleratos populares del AMBA. Dossier (En)clave Comahue, 28, 311-337.

Jara Condori, Lony Elmer. (2024). El aprendizaje permanente: una necesidad en el siglo XXI. Journal of Humanities, Titicaca, 2(1), 11-18. Universidad Nacional del Altiplano. Recuperado de https://revistas.unap.edu.pe/jht/index.php/jht/ article/view/72/26

Martínez, Silvia; Alvaro, Belén; Karlau, Alejandro; Zapata, Yamai y Narváez, Mauricio. (2013). Prácticas de trabajo y dispositivos de formación. Un caso de política pública: el PRODA “Huertas Neuquinas”. Consejo Federal de Inversiones.

Martuccelli, Danilo. (2010). Gramáticas del individuo. Buenos Aires: Editorial Losada.

Organización Panamericana de la Salud (2024). Salud en las Américas. Perfil de País: Argentina. Recuperado de: https://hia.paho.org/es/perfiles-de-pais/argentina #:~:text=En%20lo%20que%20ata%C3%B1e%20a,en%20el%202000%20(73.9).

Penchaszadeh, Ana Paula. (2014). Política y hospitalidad. Disquisiciones urgentes sobre la figura del extranjero. Buenos Aires: EUDEBA.

Prozzillo, Paola; Yaccarini, Cecilia y Olivera, Mercedes. (2021). Procesos de subjetivación y empoderamiento de adultas mayores participantes en propuestas de educación no formal. Revista Subjetividad y Procesos Cognitivos, 25(1), 171-184.

Roqué, Monica y Fassio, Adriana. (2016). Políticas Públicas sobre Envejecimiento en los Países del Cono Sur. En Sistema Regional de Información y Aprendizaje para el Diseño de Políticas Públicas en torno al Envejecimiento. Santiago de Chile: Banco Interamericano de Desarrollo. FLACSO.

Salvarezza, Leopoldo. (1993). Factores biológicos y sociales que inciden en la psicología del envejecimiento (Cap. 2). En Psicogeriatría. Teoría y clínica (pp. 38–57). Buenos Aires: Paidós.

Sande, Sandra. (2019). ¿De qué hablamos cuando hablamos de mediana edad? Anatomía del sujeto envejeciente. En M. Paredes y L. Monteiro (coord.), Desde la niñez a la vejez: nuevos desafíos para la comprensión de la sociología de las edades (213-230). Buenos Aires: Teseo.

UNESCO (2022). Hacer del aprendizaje a lo largo de toda la vida una realidad. Instituto para el Aprendizaje a lo Largo de Toda la Vida. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384098

Urbano, Claudio y Yuni, José. (2016). Psicología del desarrollo. Enfoques y perspectivas del curso vital. Córdoba: Editorial Brujas.

Zabalza Beraza, Miguel. (2011). Nuevos enfoques para la didáctica universitaria actual. Revista Perspectiva, 29(2). Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org /8f2b/ab9f3cb8a64c106bbaeb221a302c6b14416b.pdf

Portada N° 31

Published

2025-12-16

How to Cite

González, M. A. (2025). Analysis of the subjectivizing contributions that emerge in agricultural vocational training. (En)clave Comahue. Revista Patagónica De Estudios Sociales, 32(31), 215–235. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistadelafacultad/article/view/6844

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.