Yachayninchej: curricular educational policies for the recognition of the histories and knowledges of the kolla people communities in the province of Salta

Main Article Content

Claudia Leal
Álvaro Guaymás
Adelaida Jerez
Adelina Donata López
Celso Copa
Natalia Tolaba
Yamila Cruz Bolívar
Ziomara Garzón

Abstract

This article is framed within the design and implementation of curricular development educational policies carried out by the Ministry of Education, Culture, Science, and Technology of the province of Salta through the Coordination of Intercultural Bilingual Education. Particularly, it highlights the participatory and territorial process within the framework of the co-construction of the Yachayninchej curricular guidelines of the kolla people for early childhood education and primary education levels. The systematization of the experience conducted with families, children, kolla indigenous organizations, teachers, school management teams, and authorities at each level aims to anticipate advances and challenges for educational policy through actions in the field of education that tend towards the recognition and production of the peoples' own knowledge and meanings, as well as their full incorporation into the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leal, C., Guaymás, Álvaro, Jerez, A., López, A. D., Copa, C., Tolaba, N., … Garzón, Z. (2024). Yachayninchej: curricular educational policies for the recognition of the histories and knowledges of the kolla people communities in the province of Salta. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (24), 78–94. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5325
Section
DOSSIER: Interculturality, democracy and history teaching
Author Biographies

Claudia Leal, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

Álvaro Guaymás, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

Adelaida Jerez, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

Adelina Donata López, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

Celso Copa, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

Natalia Tolaba, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

Yamila Cruz Bolívar, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

Ziomara Garzón, Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta

Coordinación de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la provincia de Salta.

References

Castillo, E. y Caicedo Ortiz, J. (2016). Interculturalidad y justicia cognitiva en la Universidad Colombiana. Nómadas, 44, pp. 148-164. Recuperado de:https://www.redalyc.org/pdf/1051/105146818009.pdf

Corbetta, S. (2021). Políticas Educativas e Interculturalidad en América Latina. Estado del arte (2015-2020). Buenos Aires: UNESCO.

Guaymás, Á. et al. (2022). Co-construcción curricular con los pueblos chané, guaraní, kolla, tapiete y wichí. Memoria del II Congreso Provincial de Educación “Caminos que recorrimos, desafíos por andar”. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de Salta. Argentina. pp. 243- 251.

Guaymás, Á. et al. (2023). Hacia el fortalecimiento de las políticas educativas interculturales con pueblos indígenas y desde los territorios. Procesos de construcción curricular en la provincia de Salta. Recursos Educativos para la Formación de Docentes Interculturales, pp. 11-37. Editado por Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación. Universidad de Valencia, España.

Díaz Bordenave, J. (1987). Participación y Sociedad. Buenos Aires: Editorial Búsqueda.

Gavilán, V. (2012). El pensamiento en espiral. El paradigma de los pueblos indígenas. Working Paper series 40. Ñuke Mapuförlaget.

Sulca, E. y Kaplan, C.V. (2021). Políticas de reconocimiento y derecho a la educación de los pueblos originarios. RELAPAE, (15), pp. 13-22.

Mejía, M.R. (2012). Sistematización: Una forma de investigar los procesos prácticos y producción de saberes y conocimientos. La Paz. Edición Gráfica.

Quintar, E.B. (2008). Didáctica no parametral, sendero hacia la descolonización.México: Ipecal

Convenio N°169 de la Organización Internacional del Trabajo (OIT) sobre Pueblos Indígenas y Tribales en Países Independientes.

Constitución Nacional de la República Argentina.

Constitución de la Provincia de Salta.

Ley N°26.206 de Educación Nacional.

Ley N°7.546 de Educación de la Provincia de Salta.

Resolución SPE N°013/2024 Lineamientos curriculares Yachayninchej del pueblo kolla en el Nivel de Educación Inicial.

Resolución SPE N°066/2022 Lineamientos curriculares Ñandereko. Pueblos chané, guaraní y tapiete para el Nivel de Educación Inicial.

Resolución SPE N°060/2023 Lineamientos curriculares Ñandereko. Pueblos chané, guaraní y tapiete para el Nivel de Educación Primaria.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.