Resizing tensions and educational searches in contexts of pandemic and massiveness The case of the chair of General Social History of the National University of Tucuman
Main Article Content
Abstract
The article raises reflections and procedures of the team of the General Social History chair corresponding to the first year of the careers that are studied in the Faculty of Philosophy and Letters of the National University of Tucumán}, around the demands that the COVID 19 pandemic makes us raised from the year 2020. It was and is about overcoming stupor, misunderstanding and trying to understand, for which this space for dialogue in which we participate is highly significant.Indeed, in order to teach our discipline since the 2020s, with the conviction that historical knowledge makes it possible to understand our world and life in democracy on a larger scale, we traveled a path without certainties or consecrated truths, but without a doubt, biased by ideas, representations, practices and the pre-determined order of what is desirable, all of which we had to analyze, trying to envision new possibilities and disciplinary and didactic problems in a world in transformation, absolutely conditioned by a relentless pandemic, therefore, and immersing ourselves in the flow of these times and the commitment to historical education, we swim against the current from the current demands and conflicts, with proposals, in our opinion, stimulating for our present and its projections for the future, especially in this moment of strengthened hopes for the recovery of attendance and direct contact with our students and colleagues.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Barbieri Guardia, M. I. (2015). Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? Reseñas de Enseñanza de la Historia. Nro. 13. APEHUN. Córdoba.
Barbieri Guardia, M. I. (2020). La Historia Social, ¿otra historia? Renovaciones y cuestiones centrales. Cuaderno de la Cátedra nro. 23, Tucumán. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Tucumán.
Barbieri Guardia, M. l. (2021). Histórica, sentido didáctico y usos de la memoria y de la enseñanza de la historia. Síntesis elaborada para uso exclusivo de la Cátedra de Didáctica Específica, Historia. FFyL, Universidad Nacional de Tucumán.
Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI.
Dussel, I. (2004). Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. En Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. Argentina: FLACSO.
Levesque, S. (2008). Thinking historically. Educating Students for the twenty-first century. Toronto: Universidad de Toronto.
Mattozzi, I. (1999). La transposición del texto historiográficos: un problema crucial de la didáctica de la historia. Revista Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, nro 4.
Mattozzi, I. (2015). Epistemología y Metodología de la Historia para una didáctica de la Historia. Diálogos Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História. Vol 19, núm 1, pp. 57-72. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/3055/305538472004.pdf
Rosanvallon, P. (2012). La sociedad de iguales. Buenos Aires: Manantial.
Sarlo, B. (2001). Tiempo presente. Notas sobre el cambio de una cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.