Historia reciente / efemérides/ memoria una compleja trama de interrelaciones
Main Article Content
Abstract
Claim of this article is to reflect on the events in relation to recent his-tory and building memories in a context pervaded by uncertainty and make it past the various representations, re-significations and senses. Reflection, which necessarily requires the approach and analysis of is-sues such as: What is the place of the educational events, what importance assigned teachers and students?, New events occur with the in-corporation of recent developments?, connotation on what or how erupt?, only covers replacement of commemorative dates?, persistent forms, purposes and goals?, is the construction, and resignification of identities, what place would be allocated or awarded ephemerides to the traditional homelands?. These questions revealed that large complexes also rethinking other aspects of the issues raised.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
AISENBERG, B. (2007), La historia escolar en la Argentina: continuidades del modelo de la “identidad nacional” e intentos de ruptura. En: Rev. Reseñas. De enseñanza de la Historia, Nº 5, APEHUN. Córdoba. Universitas
LORENZ, F. G. (2004), Las memorias de los historiadores. En: Lucha Armada en la Argentina, Año I, Nº 1.
-----------------------(2006), El pasado reciente en Argentina: la gestión de la memoria del Proceso entre los jóvenes, versión html.
LORENZ, F. G. (2001), Memorias de aquel veinticuatro. Las conmemoraciones del golpe militar de 1976. En: Todo es Historia, Nº 404.
LORENZ, F. G. (2002), Malvinas, veinte años después. En: Todo es Historia, Nº 417.
LORENZ, F. G. (2007), Combates por la Memoria. Huellas por la dictadura en la historia. En: Nun, J, (dir.): Claves para Todos. Bs. As. Capital Intelectual.
CARRETERO, M.; KRIEGER. M. (2006), Efemérides patrias: entre la formación de la identidad nacional y el desarrollo de la comprensión histórica, versión html.
BUSTILLO, J. (1998), Memoria e Historia. Madrid, Ed. Marcial Pons.
HALBWACHS, M. (1950), Memoria Colectiva y Memoria Histórica. Paris. PUF.
JELIN, E. (2000), Memorias en conflicto, en AA.VV., Revista Puentes, año 1, Nº 1.
------------- (2002): Los trabajos de la memoria. España. Editorial Siglo XXI
NORA, P. (1998), La aventura de los lugares de la memoria, en Cuesta Bustillo, J., Memoria e Historia, Madrid. Ed. Marcial Pons
RICOEUR, P. (1999), La lectura del Tiempo Pasado. Memoria y Olvido. Arrecife.
SÁBATO, H.: La cuestión de la culpa. Debate: Testigos, cómplices y partícipes, en AA.VV. Revista Puentes, Año 1, Nº 1, agosto de 2002.
YERUSHALMI, Y. H. (1989), Reflexiones sobre el Olvido, en Usos del Olvido, Ed. Nueva Visión SAIC.
ZELMANOVICH, P.; González, D.; Gojman, S.; Finoccchio, S.(1994), Efemérides, entre el mito y la historia. Bs. As. Ed. Paidós.