Historia y Formación Docente Propuestas para pensar la Formación Docente Inicial

Main Article Content

Nancy Edith Aquino

Abstract

This article presents the analysis of key issues to teacher training, mainly those related to students in the career of History who make the option for teaching. The focus is placed in recognizing some constituent elements of the initial formation in teacher training which are, at this moment, being discussed at governmental level in order to strengthen teacher training since it has been declared of public interest. This involves the construction of agreements among different agencies from national and provincial levels. In this context, meetings were held and working teams created as part of the project: Improving Teaching Training for High School professors in Language, History and Geography areas. The output production deals with: what is the meaning of thinking contents of teaching training initial formation on the basis of what the future professors should understand?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aquino, N. E. (2022). Historia y Formación Docente: Propuestas para pensar la Formación Docente Inicial. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (9), 125–146. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3800
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Nancy Edith Aquino, Universidad Nacional de Córdoba

Profesora en Historia. Facultad de Filosofía y Humanidades U.N. Córdoba.

References

AGUILAR VILLANUEVA, (1993). Problemas Públicos y agenda de gobierno. Porrúa. México.

BOURDIEU, P, (1990). Sociología y Cultura. Grijalbo. México.

CHIROLEU, A. (2005). “La Educación Superior en la agenda de gobierno argentina en veinte años de la democracia (1983-2003)”, en: SUASNÁBAR, C. (comp). (2005). Universidad, Reformas y desafíos: dilemas de la educación superior en la Argentina y Brasil. Prometeo. Universidad Nacional General Sarmiento. Buenos Aires.

CHIROLEU, A. Y IAZZETA, O. (2005). “La reforma de la Educación Superior como capítulo de la Reforma del Estado. Peculiaridades y trazos comunes”, en SUASNÁBAR, C. (comp). (2005). Universidad, Reformas y desafíos: dilemas de la educación superior en la Argentina y Brasil. Prometeo. Universidad Nacional General Sarmiento. Buenos Aires.

DIKER, G y TERIGI, F, (2008). La Formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Paidós. Buenos Aires.

KRICHESKY, G y BENCHIMOL, K. (2005). “Universidad y formación docente: la interdisciplina como modo de acceso al conocimiento pedagógico. Un estudio de caso”, en SUASNÁBAR, C. (comp). (2005). Universidad, Reformas y desafíos: dilemas de la educación superior en la Argentina y Brasil. Prometeo. Universidad Nacional General Sarmiento. Buenos Aires.

PERKINS, D. (2005). ¿Qué es la comprensión?, en STONE WISKE, M. (2005). La enseñanza para la comprensión: vínculos entre la investigación y la práctica. Paidós. Buenos Aires.

STONE WISKE, M. (2005). La enseñanza para la comprensión: vínculos entre la investigación y la práctica. Paidós. Buenos Aires. Documento versión preliminar, septiembre, 2010, Proyecto de Mejora para la Formación Inicial de Profesores para el Nivel Secundario. Área Historia. Inédito de circulación interna.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.