Los saberes acerca de la temporalidad histórica en la residencia y práctica docente
Main Article Content
Abstract
We share here advances of an ongoing research where we wonder about the knowledge of historical temporality that students of the History Teacher Training Program put into play at the end of their initial training.
Historical time as a meta-concept and as a discourse on human becoming (Plá, 2005, p.204) includes several notions that, due to their abstraction and complexity, constitute a central problem when thinking about its teaching. That is why we are interested in investigating the positionings that students assume about it, when elaborating a teaching proposal and putting it into practice.
We work on the basis of Final Reports where the residents analyze and reflect on their practices. Is there a concern for the teaching of temporal notions in their proposals, what dimensions of historical time are more relevant in their practices?
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Chartier, R. (2007). La Historia o la lectura del tiempo. Barcelona: Gedisa.
Pagés, J. y Santisteban, A. (J 999). La enseñanza d el tiempo histórico: una propuesta para superar viejos problemas. En Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las CCSS, Un curriculum de Ciencias Sociales para el siglo XXI. La Rioja: Diada,
Pagés, J. y Santisteban, A. (2008). Cambios y continuidades: Aprender la Temporalidad Histórica. En Jara, M.A. (coord.). Enseñanza de la Historia. Debates y Propuestas. Neuquén: EDUCO.
Plá, S. (2005). Aprender a pensar históricamente. La escritura de la Historia en el bachillerato. México D. F.: Plaza y Valdez Editores.
Santisteban, A. (2010). La formación en competencias de pensamiento histórico. En Clío & Asociados. La Historia Enseñada, Nº 14. 34-56. Disponible en http://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/clion14a03
Shulman. L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma del Profesorado. En Revista de currículum y formación del profesorado, Nº9. 2. 2005, 1-30. Disponible en http://www.ugr.es/-recfpro/rev92ARTl.pdf (Publicado originalmente Harvard Educational Review. 57 ( 1). l-22, L987).
Tardif, M . (2009). Los saberes docentes y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.