Estrategias virtuales para la internacionalización en las universidades argentinas
Integrantes del PIESCI, SPU, ME.
Keywords:
Internacionalización, Herramientas para la virtualización, Internacionalización del currículum, Movilidades virtuales, Pandemia, Covid-19Abstract
Within the scope of higher education, the inclusion of virtual tools in teaching and learning processes is a growing trend. The rise of new information and communication technologies (ICTs) has subsumed to the agenda issues such as distance education, blended learning, and hybrid teaching models. Universities had massively resort to the use of virtual tools in order to continue functioning in a context of reduced circulation and closure of face-to-face activities. This process substantially modified the higher education proposals. This work was carried out with the aim of learning about the use of virtual tools in internationalization initiatives in Argentine universities.
Study design was structured around four objectives: first, to know the resources available to the institutions in relation to virtual tools; second, to survey the virtual experiences of Internationalization of Higher Education based on Covid-19; third, to survey the types of virtual
Downloads
References
Altbach, Philip & Society, European. (2004). Globalisation and the University Myths and Realities in an Unequal World.
Beelen, J., & Leask, B. (2011). Internationalisation at home on the move. In Internationalisation of European higher education handbook (pp. 1–24). Berlin, Germany: Raabe.
Bruhn, E. (2020). Virtual Internationalization in Higher Education. Alemania: WBV. DOI: 10.3278/6004797
Buchem Ilona, Konert Johannes, Carlino Chiara, Casanova Gerard, Rajagopal Kamakshi, Firssova Olga y Andone Diana (2018). Designing a Collaborative Learning Hub for Virtual Mobility Skills - Insights from the European Project Open Virtual Mobility, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-91743-6_27
Clérico Gracia María, Barbieri Ángeles Ramírez, Yuri Gaspar Elías (2019). La virtualidad en la internacionalización curricular, ¿un apoyo para el encuentro intercultural?. Cuadernos Universitarios, 12, pp. 51-62.
De Wit, H., & Hunter, F. (2015). The Future of Internationalization of Higher Education in Europe. International Higher Education, (83), 2.
De Wit, H. (2020). Internationalisation in Higher Education International Journal of African Higher Education, Vol 7(Nro 2).
Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definitions, rationales, and approaches. Journal of Studies in International Education8(1), 5-31.
Knight, J. (2012). “Concepts, Rationales, and Interpretive Frameworks in the Internationalization of Higher Education,” in D. Deardorff, H. de Wit, J. Heyl: The SAGE Handbook of International Higher Education, 2012, Thousand Oaks, CA: SAGE
Leask, B. (2015). Internationalizing the curriculum. Abingdon, UK: Routledge.
Sebastián, Jesús, Dimensiones y métrica de la internacionalización de las universidades Universidades, UDUAL (Unión de Universidades de América Latina y el Caribe) núm. 51, octubre-diciembre, 2011, pp. 3-16, Distrito Federal, México.
UNESCO IESALC, La movilidad en la educación superior en América Latina y el Caribe: retos y oportunidades de un convenio renovado para el reconocimiento de estudios, títulos y diplomas. - Caracas: IESALC, 2019.
UNESCO IESALC, Hacia el acceso universal a la educación superior: tendencias internacionales, 2020.
Villar-Onrubia, D., & Rajpal, B. (2015). Online international learning: Internationalising the curriculum through virtual mobility at Coventry University. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 20(2-3), 75-82. https://doi.org/10.1080/13603108.2015.1067652
ANEXO
Universidades que participaron del relevamiento agrupadas por Región CPRES
CPRES Metropolitano:
Instituto Tecnológico Buenos Aires
Instituto Universitario de Ciencias de la Salud Fundación Héctor A. Barceló.
Universidad Abierta Interamericana.
Universidad Argentina de la Empresa.
Universidad Austral.
Universidad de Belgrano.
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales.
Universidad de Flores.
Universidad del Museo Social Argentino.
Universidad del Salvador.
Universidad Nacional Arturo Jauretche.
Universidad Nacional de General San Martín.
Universidad Nacional de Hurlingham.
Universidad Nacional de José Clemente Paz.
Universidad Nacional de La Matanza.
Universidad Nacional de Lanús.
Universidad Nacional de las Artes.
Universidad Nacional de Luján.
Universidad Nacional de Quilmes.
Universidad Provincial de Ezeiza.
Universidad Tecnológica Nacional.
Universidad Torcuato Di Tella.
CPRES Centro:
Instituto Universitario de Ciencias Biomédicas de Córdoba.
Instituto Universitario Italiano de Rosario.
Universidad Autónoma de Entre Ríos.
Universidad Católica de Córdoba.
Universidad Católica de Santa Fe.
Universidad del Centro Educativo Latinoamericano.
Universidad del Gran Rosario.
Universidad Nacional de Córdoba.
Universidad Nacional de Entre Ríos.
Universidad Nacional de Rafaela.
Universidad Nacional de Villa María.
Universidad Nacional del Litoral.
Universidad Provincial de Córdoba.
CPRES Nuevo Cuyo:
Universidad de Congreso.
Universidad de Mendoza.
Universidad del Aconcagua.
Universidad Nacional de Chilecito.
Universidad Nacional de La Rioja.
Universidad Nacional de San Juan.
CPRES Bonaerense:
Universidad Católica de La Plata.
Universidad Fraternidad de Agrupaciones Santo Tomas de Aquino.
Universidad Nacional de Mar del Plata.
Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Universidad Nacional del Noroeste de la Provincia de Buenos Aires.
CPRES NEA:
Universidad de la Cuenca del Plata.
Universidad Nacional de Formosa.
Universidad Nacional de Misiones.
Universidad Nacional de Nordeste.
CPRES NOA:
Universidad Católica de Salta.
Universidad Nacional de Jujuy.
Universidad San Pablo Tucumán.
CPRES Sur:
Universidad Nacional de Tierra del Fuego, Antártida e Islas del Atlántico Sur.
Universidad Nacional del Comahue.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista REDALINT. Universidad, Internacionalización e Integración RegionalEsta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido,bajo una licencia
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina (CC BY-NC/2.5/ar)
Según la cual es posible copiar, comunicar y distribuir públicamente su contenido siempre que se cite a los autores individuales y el nombre de esta publicación, así como la institución editorial.