Epochal malaise and its impact on childhood and adolescence:

between precariousness, boredom, and the search for meaning

Authors

  • GABRIELA DUEÑAS

Keywords:

Epochal malaise, Childhood and adolescence, interdisciplinary contributions;, comprehensive understanding

Abstract

Contemporary malaise, characterized by the precariousness of life, pressure to perform,
and the fragmentation of social ties, is not a phenomenon that affects only adults.
Childhood and adolescence are also deeply impacted by this epochal malaise, manifesting in symptoms such as boredom, anxiety, apathy, and school dropouts, among others. This article seeks to explore how this malaise influences young people, integrating interdisciplinary contributions that allow for a comprehensive understanding of the phenomenon. Through this approach, we aim to analyze how current social, economic, and cultural conditions shape the subjectivity of the new generations, in order to provide tools that allow us to accompany and care for them more effectively, both in the
educational and clinical fields, in their search for meaning

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

GABRIELA DUEÑAS

Doctora en Psicología. Licenciada en Educación y Psicopedagoga. Prof. Titular de Grado, Posgrado y Extensión en varias Universidades Nacionales en Argentina. Entre ellas: UNR, UNMA, USAL, UNCo. Profesora del Instituto de Formación Docente Nro 39 de Pcia de Bs As. directora y jurado de numerosas Tesis de Posgrado y evaluadora de artículos de Revistas con Referato abocadas a temáticas vinculadas con los malestares infanto juveniles actuales y sus derechos en juego. Ex consultora de Proyectos alta
complejidad en Salud Mental de la Dirección Ejecutiva de la ANDIS (2020- 2023).
Psicopedagoga a cargo de EOE en todos los niveles varios colegios de AMBA, entre ellos Escuela Escocesa San Andrés, La Salle de Florida, Colegio San Nicolás, etc. Ex miembro fundadora del Forum Infancias. Equipo Interdisciplinario abocado al avance de la patologización y medicalización de las infancias y adolescencias. Autora de numerosas publicaciones en temas de su especialidad, infancias, adolescencias, derechos, salud mental, educación y discapacidad. Entre ellas: "Niños en peligro. La escuela no es un
hospital". "Niños o síndromes? La patologización de las infancias". "Invención de enfermedades", entre otros.

References

Bruner, J (1990) Actos de significado. Ed. Prensa de la Universidad de Harvard

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1977). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Edit, Laia.

Fernández-Savater, Amador. (2024) Economía política y libidinal del malestar. España. Ed Utopía.

Corea, C y Lewkowicz, I (2004) Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Buenos Aires. Ed Paidós.

Han, B.-C. (2012). La sociedad del cansancio. Ed Herder. Barcelona

Illich, I. (1971). La sociedad desescolarizada. México. Editorial Joaquín Mortiz.

Published

2025-08-06

How to Cite

DUEÑAS, G. (2025). Epochal malaise and its impact on childhood and adolescence: : between precariousness, boredom, and the search for meaning. EL HORMIGUERO Psicoanálisis" Children and Adolescents. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psicohormiguero/article/view/6490

Issue

Section

Trabajos de investigación

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.