THE “PARALLEL TEACHER” AS SOCIALIZING AGENT OF PRIMARY EDUCATION TEACHERS

Authors

  • Teresa Iuri Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

socialization, teachers, beginner teachers, parallel teachers

Abstract

This work is part of one of the chapters of the Thesis Master’s: “The professional socialization of primary education beginner teachers in the city of Viedma”. In this investigation the beginner teacher was looked at from two angles: 1) To establish the characteristics of beginner teachers in Viedma as well as carry out comparisons with national and provincial data. 2) To understand the professional socialization as is perceived by the teachers themselves. In this latter case, the beginner teachers were interviewed so that they could explain the way they perceive themselves, their points of view and fears; their interpretations of their own work and what they actually do in the pursuit of permanent professional training. This work presents the results obtained in relation to socializing agents, especially “the parallel teacher”. Finally, there is a proposal to rethink the relation of “parallel teachers” as a valid strategy for the teachers permanent professional training in their workplace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliaud, Andrea. “Los maestros y su historia: apuntes para la reflexión” en Revista Argentina de Educación. Año X. N°18. Buenos Aires, 1992.

Andreozzi, M. “El impacto formativo de la Práctica: Avances de investigación sobre el papel de las “prácticas de formación” en el proceso de socialización profesional” en Revista IICE. Año V, N°9. Fac. de Filosofía y Letras. U.B.A. Buenos Aires: Miño y Dávila, 1996.

Angulo Rasco, F. “Sentido de la Profesionalidad”. Mimeo. Univ. de Málaga, 1993.

Barco, Susana “Nuevos enfoques para viejos problemas en la Formación Docente”. Dirección Gral. de Investigación y Desarrollo. Bs. As., 1994.

Barco, Susana . “De la formación docente como continuum y del practicum como clave” en Revista Voces, Año III, N°6 Montevideo- Uruguay, 2000.

Berger, P. y Luckmann, T. [1968] La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Novena Reimpresión, 1989.

Bpgdan, R. y Taylor, S. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós, 1992.

Bourdieu, Pierre. Sociología y Cultura. México: Grijalbo, 1990.

Contreras, J. La autonomía del profesorado. Madrid: Morata, 1997.

Davini, M. C. La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós, 1995.

Davini, Ma. Cristina. “El proceso de socialización laboral en docentes noveles y experimentados”. Informe de investigación. Mimeo, 1998.

Sirvent, M. T. “Breve diccionario Sirvent”, SPIELMANN, G. Comp..Mimeo, 1997.

Marcelo Garcia, C. Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona. E.U.B., 1995.

Published

2023-06-21

How to Cite

Iuri, T. (2023). THE “PARALLEL TEACHER” AS SOCIALIZING AGENT OF PRIMARY EDUCATION TEACHERS. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 1(1), 1–16. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4761

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.