Reflections on the role of school climate in the covid-19 pandemic: the case of technical high schools in Bahía Blanca

Authors

  • María Marta Formichella Universidad Nacional del Sur, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

School climate, Technical secondary education, Pandemic

Abstract

The objective of this work is to give an account of some dimensions of the role of the school climate during the ASPO, in middle-level and technical schools of the city of Bahía Blanca, located in the southwest of the province of Buenos Aires, Argentina. It arises from a main research developed within the framework of the Research Groups Project (PGI): "Educational equity: School segmentation in the town of Bahía Blanca", which analyzes the phenomenon of educational segmentation at the secondary level in the city of Bahía Blanca. It is financed by the General Secretariat of Science and Technology of the Universidad Nacional del Sur (UNS). Thus, the research here presented constitutes a product of the aforementioned project. It focused on analyzing the school climate rol in the face of Compulsory and Preventive Social Isolation (ASPO) carried out in 2020, associated with the Covid-19 pandemic. To this end, five of the six intermediate-level and technical schools in Bahía Blanca were investigated (4 of public management and one of subsidized private management). We seeks to know the reality from the actors themselves perception through semi-structured interviews carried out to those who occupy a position in the management or school guidance teams in schools. We concluded that the good school climate perceived in technical education schools, facilitated mechanisms to face the challenges of the pandemic, between those, cushion the blow of it on educational equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Marta Formichella, Universidad Nacional del Sur, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

María Marta Formichella es Licenciada y Doctora en Economía por la Universidad Nacional del Sur (UNS). Ocupa el cargo de Profesora Adjunta en la Cátedra “Indicadores Económicos y Cuentas Nacionales” del Departamento de Economía de la misma casa de estudios y es Investigadora Adjunta en el Instituto de doble dependencia (UNS-CONICET) de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur (IIESS). Su principal área de interés en la investigación es la “Economía de la Educación”, particularmente, la equidad educativa. Actualmente, participa de diferentes proyectos de investigación y dirige el PGI “Equidad educativa: Segmentación escolar en la localidad de Bahía Blanca”.  Cuenta con diversas publicaciones en revistas científicas con referato y congresos, y también ha sido evaluadora de artículos y proyectos. Sus últimas publicaciones se encuentran en  Revista de Educación, Cuadernos de Investigación Educativa Education Policy Analysis Archives.

References

Abratte, Juan Pablo y Pacheco Marcela. La Escuela Técnica en Córdoba. Sentidos y estrategias de la transformación educativa. Editorial Universitas. 2006.

Anchundia Rivadeneira, Gina del Carmen. El clima escolar y su influencia en el proceso enseñanza –aprendizaje del Bachillerato del Colegio Nacional Manta de Manta, 2010 - 2011. Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador Área de Educación Maestría en Gerencia Educativa. 2018. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6352/1/T2698-MGE-Anchundia-El%20clima.pdf

Artopoulos, Alejandro. “COVID-19: ¿Qué hicieron los países para continuar con la educación a distancia?” Informe Argentinos por la educación. 2020. https://cms.argentinosporlaeducacion.org/media/reports/ArgxEduc_SolucionesEducativas_Coronavirus.pdf

Formichella, María Marta. “Análisis del concepto de equidad educativa a la luz del enfoque de las capacidades de Amartya Sen”. Revista Educación: 2011, 35 (1): 1-36. Universidad de Costa Rica.

Gallart, María Antonia. La escuela técnica industrial en Argentina. ¿Un modelo para armar? 2006. OIT-Cinterfor https://siteal.iiep.unesco.org/investigacion/1963

Ibañez, Fernanda. “Educación en línea, Virtual, a Distancia y Remota de Emergencia, ¿cuáles son sus características y diferencias?” Observatorio Instituto para el futuro de la educación. 2020. https://observatorio.tec.mx/edunews/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota

Krüger, Natalia. Equidad Educativa Interna y Externa en Argentina: un Análisis para las Últimas Décadas. Tesis de Doctorado en Economía. Universidad Nacional del Sur. 2013.

Llach, Juan. El desafío de la equidad educativa: diagnóstico y propuestas. Buenos Aires. Granica.2006.

López, Nestor. Equidad educativa y desigualdad social, IIPE-UNESCO. 2006.

Lopezosa, Carlos. “Entrevistas semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz”. En Lopezosa, C., Diaz-Noci, J. Codina, L. (ed) Anuario de Métodos de investigación en comunicación social 1, 88-97. Barcelona, España: DigiDoc-Universitat Pompeu Fabra. 2020.

Ministerio de Educación de la Nación. “Escuelas técnicas Características institucionales y desempeños”. Serie de documentos de investigación 1. 2017. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL006359.pdf

Morduchowicz, Alejandro. Discusiones de Economía de la Educación. Buenos Aires: Losada, 2003.

Prieto, María Belén. “Tendencias en la dinámica demográfica y el crecimiento urbano en ciudades intermedias. El caso de Bahía Blanca”. En E. Garriz (coord.) Dinámica urbana y el proceso de crecimiento en contextos diferenciados: estudios de casos. Bahía Blanca: EdiUNS. 2017.

Proyecto de Grupos de Investigación (PGI). "Equidad educativa: Segmentación escolar en la localidad de Bahía Blanca” (Código 24/E152), Directora María Marta Formichella, Co-directora Natalia Krüger. Aprobado por Resolución CSU-705/2018. Financiado por la Secretaría General de Ciencia y Tecnología de la Universidad Nacional del Sur (UNS). Período de ejecución 2018-2022. Con informe de avance aprobado.

Quispe, Gloria; Pérez Otero, Nilda; Pérez Ibarra, Marcelo. “Clima escolar áulico: un estudio desde las tutorías”. 2013. http://conaiisi.unsl.edu.ar/2013/233-537-1-DR.pdf

Sandoval Manriquez, Mario. “Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento”. Última década: 2014, 22 (41): 153-178. Doi: 10.4067/S0718-22362014000200007

Sarda, María. “Clima Institucional en la escuela”. Cuadernos para pensar, hacer y vivir la escuela 7. 2003. https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/documentos/Hacervivirescuela/CUADERNO7.pdf

Sautú, Ruth. Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Lumiere, 2003.

Sen Amartya. “Equality of What?” In: McMurrin S Tanner Lectures on Human Values 1. Cambridge University Press. 1980. https://scholar.harvard.edu/sen/publications/equality-what

UNESCO. Análisis del clima escolar: ¿poderoso factor que explica el aprendizaje en America Latina y el Caribe? Ed. UNESCO. 2013. http://ciiesregion8.com.ar/portal/wp-content/uploads/2020/02/Clima-escolar.pdf

UNESCO. Education for All: The Quality Imperative. EFA Global Monitoring Report. Ed. UNESCO. 2004.

Valles, Miguel. Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis, 1999.

Vasilachis de Gialdino, Irene. Estrategias de Investigación cualitativa. 1ª. Reimpresión Buenos Aires: Gedisa Editorial, 2007.

Leyes

Ley de Educación Técnico Profesional 26058/ 05

Ley de Financiamiento Educativo Nº 26075/05

Ley Nacional de Educación 26206/ 2006

Decreto n 297/ 2020. Dispuso el “aislamiento social, preventivo y obligatorio”

(ASPO).

Published

2022-08-17

How to Cite

Formichella, M. M. . (2022). Reflections on the role of school climate in the covid-19 pandemic: the case of technical high schools in Bahía Blanca. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 19(1), 29–48. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4279

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.