This is an outdated version published on 2022-08-15. Read the most recent version.

The entrance to the university: involved epistemic, social and identity dimensions. The case of new students to the Bachelor of Systems at the National University of Río Negro

Authors

  • Ana Cecilia Rizzo Universidad Nacional de Río Negro - Sede Atlántica
  • Soledad Vercellino Universidad Nacional de Río Negro - Centro Interdisciplinario de Estudios sobre Derechos, Inclusión y Sociedad

Keywords:

Relation with knowledge, Applied Science, University first year

Abstract

This article analyzes the vicissitudes that new students of the Bachelor of Systems at the National University of Río Negro (UNRN) go through in their relation with knowledge. The research specifically sought to: reconstruct the image of themselves as learners of the students who participate in the study and how it was (re) configured in the first year of the career; identify the knowledge and intellectual activities that were demanded of students and those that they gave greater significance and, finally, reconstruct the social relations and the institutional framework in which the relationship with the students' knowledge was situationally constructed. It is qualitative research that triangulates sources (teachers, students, documents), techniques for collecting (in-depth interviews, balances of knowledge) and for data analysis (qualitative interpretive analysis). As a result, it can be seen that the University supports and proposes a new “institutional relationship with knowledge”, which puts in tension the forms that up to that moment the students have built. This institutional relationship with knowledge implies: a new learning subject, a specific temporality, new educational actors and new figures of learning privileged. It also shows how entering the university is a moment where the image of oneself as learners is shaken.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beillerot, Jacky, Claudine Blanchard Laville and Nicole Mosconi. Saber y relación con el saber. Paidós, 1998.

Carlino, Paula. "Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles." Educere 6.20 (2003): 409-420.

Carlino, Paula. "Leer textos científicos y académicos en la educación superior: obstáculos y bienvenidas a una cultura nueva." Uni-pluriversidad 3.2 (2003): 17-23.

Charlot, Bernard. La relación con el saber. Vol. 1. Libros del Zorzal, 2008.

Charlot, Bernard. "A relação com o saber nos meios populares: uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio." Porto: Livpsic, 2009.

Chevallard, Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. (1991).

Chiecher, Analía Claudia, et al. "¿Qué mueve a los estudiantes exitosos? Metas y motivaciones de universitarios en las modalidades presencial y distancia." Revista Observatório 2.2 (2016): 301-326.

Dapozo, Gladys N. y Silvia S. Pelozo. "Implementación del módulo Informática para los ingresantes a la carrera Licenciatura en Sistemas de Información de la UNNE." Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología 4 (2009): 54-61.

Dapozo, Gladys N. y Silvia S. Pelozo. "Implementación del módulo Informática para los ingresantes a la carrera Licenciatura en Sistemas de Información de la UNNE." Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología 4 (2009): 54-61.

De Gatica, Alejandra; Bort, Laura; Romero, María Mercedes; De Gatica, Nahir Paula. “La formación en el ingreso a la universidad”. Revista Educación, política y sociedad. (2019)

Ezcurra, Ana. "Diagnóstico preliminar de las dificultades de los alumnos de primer ingreso a la educación superior." Perfiles educativos 27.107 (2005): 118-133.

Fernández Lamarra, N.; Pérez Centeno, C.; Marquina, M. y Aiello, M. (2018). La educación superior universitaria argentina: situación actual en el contexto regional. Disponible en: http://bibliotecadigital.cin.edu.ar/handle/123456789/2299

García, Ana María. "Rendimiento académico y abandono universitario modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina”. Revista Argentina de Educación Superior, 6(8). (2014):9-38.

García de Fanelli, Ana y Adrogue de Deane, Cecilia. "Abandono de los estudios universitarios: dimensión, factores asociados y desafíos para la política pública." Revista Fuentes, 16. (2015): 85-106.i

García, Ana María. "Rendimiento académico y abandono universitario modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina." Revista Argentina de Educación Superior, Conocimiento y Difusión, año 6, n.8. (2014): 1-30.

Gluz, Nora and María Eugenia Grandoli. "Condicionantes sociales y académicos en el ingreso a la universidad." Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, XVII (29). (2010): 97-115.

Linne, Joaquín. "El deseo de ser primera generación universitaria. Ingreso y graduación en jóvenes de sectores populares." Revista latinoamericana de educación inclusiva 12.1 (2018): 129-147.

Marquina, Mónica. "El ingreso a la universidad a partir de la reforma de los' 90: las nuevas universidades del conurbano bonaerense." N. Gluz (Comp.), Admisión a la universidad y selectividad social (2011): 63-86.

Pierella, María Paula. "El ingreso a la universidad pública: diversificación de la experiencia estudiantil y procesos de afiliación a la vida institucional." Universidades 60 (2014): 51-62.

Secretaría de Políticas Universitarias. Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2018-2019. 2020.

Universidad Nacional de Río Negro. Memoria Académica 2019. Viedma, Río Negro. 2020.

Vercellino, Soledad. “Una Contribución a La Fundamentación Epistémica Y Delimitación Teórica De La Noción De ‘Relación Con El Saber’”. Revista Internacional Educon, vol. 2, nº 1, março de 2021, p. e21021007, doi:10.47764/e21021007.

Vercellino, Soledad. "La ‘relación con el saber’: Revisitando los comienzos del concepto." Pilquen-Sección Psicopedagogía 11.1 (2014): 2.

Vercellino, Soledad, Romina Van den Heuvel and Mariana Guerreiro. “Deslocamentos teóricos da noção da" relação com o saber" e suas possibilidades para a análise psicopedagógica das aprendizagens escolares." Revista Psicopedagogia 31.96 (2014): 275-288.

Vercellino, Soledad. Proyecto de Investigación 40-C-581. La relación con el saber de los estudiantes de ciencias aplicadas de la UNRN. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Atlántica. 2017.

Vercellino, Soledad, Tarruella, Nora Liliana; Heuvel, Romina; Andrade, Rocío Belén; Guerreiro, Mariana; Irigoyen, Cristina y Cardinale, Lidia. “Escuela y alumnado:(Des) encuentros en la relación con el saber”. Revista Electrónica Educare, 21(3). (2018): 180-200.

Vercellino, Soledad. "La escuela y los (des) encuentros con el saber." Viedma, Argentina: Editorial UNRN (2018).

Vercellino, Soledad, Goin, Martín; Gibelli, Tatiana; Gallo, Ailiñ; Chironi, Juan Manuel; Henriquez Acosta, Marina; Morales, Ailen y Misischia, Bibiana. Informe Técnico: caracterizaciones ingresantes a carreras de Ciencias Aplicadas UNRN Cohorte 2018. Proyecto de investigación PI 40-C-581. 2019.

Published

2022-08-15

Versions

How to Cite

Rizzo, A. C. ., & Vercellino, S. (2022). The entrance to the university: involved epistemic, social and identity dimensions. The case of new students to the Bachelor of Systems at the National University of Río Negro. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 19(1), 1–28. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4278

Similar Articles

<< < 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.