Psychopedagogical diagnosis: the construction of observables from the game

Authors

  • Norma Filidoro [et al.] Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires.

Keywords:

Psycho-pedagogy, diagnosis, interpretation, playing, school contents

Abstract

This research explores the current modes of analysis in the field of psycho-pedagogical diagnosis, focusing on the different ways in which professionals build observable inputs from playing situations in the framework of psycho-pedagogical practice. This research is framed within the paradigm of qualitative exploration with a descriptive- exploratory approach and it aims at explaining the problematic situation posed in terms of a logic focused on the analysis of the object of study in its context of production. Because this is an ongoing research, we present preliminary and provisional results regarding the way in which professionals establish -or not- potential connections between school content and games, mainly in reference to mathematics and language practice along the process of psycho-pedagogical diagnosis. We have found out different positions: a) no connection at all between games and school contents; b) games could be a plausible format for investigating school contents; c) playing could be a clinical tool depending on the professional’s point of view that may open up the possibility of “playing school contents”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norma Filidoro [et al.], Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires.

Patricia Enright

Giselle Gajst

Elsie Griffiths

Emilia Iacono

Marcela Mas

Bárbara Pereyra

Gabriel Pranich

Ornella Rossi

References

Aizencang, N. (2012) Aportes de una investigación para ampliar la discusión. Jugar, aprender, enseñar. Relaciones que potencian los aprendizajes escolares (pp. 106-141), Manantial

Agamben, G. Infancia e historia, Adriana Hidalgo. 2004.

Castorina, J. A. y Filidoro N. (2020), Sobre la posibilidad de una psicopedagogía enmarcada programáticamente en la complejidad. En La psicopedagogía en tiempos de interpelaciones, Saberes, FFyL:UBA.

Castorina, J.A. (1988) Alcances del método de exploración crítica en Psicología Genética. En J.A. Castorina, S. Fernández, A.M., Lenzi, H. Casávola, A.M. Kaufman y G. Paulau, Psicología Genética. Aspectos metodológicos e implicancias pedagógicas (pp. 83-118), Miño y Dávila.

Cazden, (2010) Las aulas como espacios híbridos para el encuentro de las mentes. En Aprendizaje y contexto: contribuciones para un debate. (pp 61-80) Manantial

Bertoldi, S. (2021) Psicopedagogía. El campo de la epistemología disciplinar. En Filidoro, N. et al. La construcción de la especificidad del campo psicopedagógico. Contribuciones desde las intervenciones clínicas, Filo:UBA, Colección Saberes.

De Gainza, P. y Lares, M. (2011): Conversaciones con Jorge Fukelman. Psicoanálisis: Juego e infancia, Lumen.

Díaz, E. Entre tecnociencia y deseo, Biblos. 2010

Díaz De Salas, S., Mendoza Martínez, V. M. y Porras Morales, C. M. (2011). Una guía para la elaboración de estudios de caso. Razón y Palabra. Primera Revista Electrónica en América Latina Especializada en Comunicación 75. www.razonypalabra.org.m

Filidoro, N (2008) Diagnóstico psicopedagógico: los contenidos escolares. La lectura. Biblos.

García, R. Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. España: Gedisa. 2006.

García, R. El conocimiento en construcción. De las construcciones de Jean Piaget a la teoría de los sistemas complejos. España: Gedisa. 2000

Guyot, V. (2011) Las prácticas de conocimiento. Un abordaje epistemológico. Lugar Editorial.

Huizinga, J. (2012) Homo Ludens, Alianza Editorial [1938]

Maxwell, J. A. (1996). Un modelo para el diseño de investigación cualitativo (Trad. M. L. Graffigna). Sage Publications (pp. 1-13) http://www.catedras.fsoc.uba.ar/guemure/bibliografia/Maxwell1.pdf

Mendizábal, N. (2006). Los componentes del diseño flexible en investigación cualitativa. En Vasilachis de Gialdino (Comp.), Estrategias de investigación cualitativa. (pp. 65-105), Gedisa

Najmanovich, D. El mito de la objetividad, Biblos. 2016

Neiman, G., Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En Vasilachis de Gialdino (Comp.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-237), Gedisa.

Schettini, P. y Cortazzo, I. (2015) Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa, Universidad de La Plata http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49017

Strauss, A y Corbin, J. (2016) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.

Valsiner, J. (2015) “The place for synthesis: Vygotsky´s analysis of affective generalization”, en History of the Human Sciences, 2015, Vol. 28 (2) 93-102.

Published

2022-01-04

How to Cite

Filidoro [et al.], N. (2022). Psychopedagogical diagnosis: the construction of observables from the game. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 18(2), 26–39. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/3566