Interdisciplinary Dialogue Psychopedagogy, Didactics, Pedagogy around the interrelation diverse modalities of learning, heterogeneous classes and education as a right

Authors

  • Cristina Ricci Instituto Superior de Formación Docente y Técnica N° 18

Keywords:

Interdisciplinary dialogue, Situated learning, Modalities of learning, Heterogeneous classes, Education as a right

Abstract

Stressing the categories ‘difficulties’, ‘problems’, ‘learning disorders’ is one of the aims of the article, without simplifying a reality that is itself complex. For this, the article is structured in two parts. In the first development epistemological assumptions from which I visualize the disciplinary dialogue Pedagogy, Didactics and Psychopedagogy based on some points of intersection between their disciplinary objects and interventions. In the second, I present some didactic keys to plan and develop heterogeneous teaching situations (object of Didactics): the scope of the contents and the indicators of achievements / progress. With this I intend to contribute to the construction of views that perceive heterogeneity as constitutive of the condition of the subjects and of the school classes and, to the deconstruction of homogenizing views. Interdisciplinary dialogue and disciplinary and interdisciplinary research are central to this construction process. Necessary dialogues and new perspectives that today collaborate with society and schools in the realization of education as a right for all subjects (object of Pedagogy). Education as a right implies, among other issues, knowing and considering the situated learning processes that subjects in context construct throughout their different life cycles, the vicissitudes of those learning construction processes and the subjectivities that are configured in the occur from them (object of Psychopedagogy). Dialogues and looks focused on heterogeneous classes configured by subjects with different learning modalities according to their desiring possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, Elena. Investigación y Formación Docente. Rosario: Laborde Editor. 2001.

Anijovich, Rebeca (Comp). La evaluación significativa. Buenos Aires: Paidós. 2010.

Anijovich, Rebeca y Cappelletti, Gabriela. La evaluación como oportunidad. Buenos Aires: Editorial Paidós. 2017.

Anijovich, Rebeca y González, Carlos. Evaluar para aprender. Conceptos e instrumentos. Ciudad de Buenos Aires: Aique. 2012.

Anijovich, Rebeca. Gestionar una escuela con Aulas Heterogéneas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós. 2014.

Baquero, Ricardo. “Del experimento escolar a la experiencia educativa. La transmisión educativa desde una perspectiva psicológica situacional”. Revista Perfiles Educativos, Tercera Época, vol. XXIV. N0 97-98, pp. 57-75, 2002.

Camilloni, Alicia et al. El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós. 2008.

Canguilhem, Georges. Lo normal y lo patológico. México: Siglo Veintiuno. 2006.

Chevallard, Yve. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, Buenos Aires: Aique. 1998.

Ciancaglini, Mercedes. “Modalidad de aprendizaje y comunicación familiar”. Trabajo final Licenciatura en Psicopedagogía. Universidad FASTA Facultad de Ciencias de la Educación, Mar del Plata, Argentina. 2016.

Coll, César. La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: tendencias, retos y agenda de investigación. En: Rodríguez Illera, J. L. (Ed.) (2013). Aprendizaje y Educación en la Sociedad Digital. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Coll, César. Psicología y currículum. Buenos Aires: Aique. 2003.

Díaz Barriga, Frida. Enseñanza Situada. Un vínculo entre la escuela y la vida. México: Mc Graw Hill. 2005.

Edelstein, Gloria. Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós. 2013.

Fernández, Alicia. La potencia atencional de la alegría. Revista Psicopedagogía, 26 (79), 3-11, 2002.

Fernández, Alicia. Los idiomas del aprendiente Análisis de modalidades de enseñanza en familias, escuelas y medios. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión. 2000.

Filidoro, Norma. “Prácticas psicopedagógicas, conceptualizaciones teóricas, posición profesional”. Revista Pilquén, Sección Psicopedagogía. Vol. 15. No 1, pp. 42-50, 2018. Disponible en: http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1916/pdf

Gimeno Sacristán, José. La desregulación del currículum y la autonomía de los centros escolares. Buenos Aires: Signos. 1994.

Harf, Ruth. Nivel Inicial. Aportes para una didáctica. Buenos Aires: El Ateneo. 2010.

Litwin, Edith. El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Editorial Paidós. 2008.

Morin, Edgar. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa. 1997.

Reaño, Adriana (2011). “El desarrollo de matrices de aprendizajes en contextos familiares violentos”. Tesis de grado. Licenciatura en Psicopedagogía. Facultad de Investigación y desarrollo educativo. U.A.I.

Ricci, Cristina. “Algunas dimensiones de la desubjetivación en la institución escolar”. Psicoanálisis y el Hospital. Nº 23, pp. 63-67, 2003.

Ricci, Cristina. “El no-aprender: ¿patología de época o síntoma de la época del no-deseo?” Psicoanálisis y el Hospital. Nº 24, pp. 32-36, 2003. Y en: Aprendizaje hoy. Nº 57, pp 59-63, 2004a.

Ricci, Cristina. “La institución escolar, ámbito estructurante y subjetivante”. Psicoanálisis y el Hospital”. Nº 25, pp. 171- 177, 2004b.

Ricci, Cristina. (2019a). Conferencia: “Prácticas del conocimiento en Psicopedagogía: apuntes para conceptualizar investigación psicopedagógica e investigación en Psicopedagogía como dimensiones constitutivas del quehacer psicopedagógico”. VI Congreso Nacional de Psicopedagogía. “Voces y discursos de la Psicopedagogía atravesando sujetos e instituciones”, Facultad de Psicopedagogía y Colegio Profesional de Psicopedagogos. La Rioja, Argentina.

Ricci, Cristina. (2019b). Conferencia: “Cuatro tesis para una Psicopedagogía. El objeto psicopedagógico, especificidad y complejidad”, Jornada interdisciplinaria: Modelos y estrategias de intervención en clínica psicopedagógica. “Las infancias le sacan la lengua a las teorías sobre la infancia. Miradas, incompletudes, posibilidades: cuando lo ya sabido no alcanza”. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Lomas de Zamora.

Rodríguez Díaz, Susana y Ferreira, Miguel (2008). “Diversidad funcional: sobre lo normal y lo patológico en torno a la condición social de la dis-capacidad”. Disponible en: https://www.um.es/discatif/TEORIA/DF_SRDyMAVF.pdf

Souto, Marta. Hacia una didáctica de lo grupal. Buenos Aires: Niño y Dávila. 2014.

Ventura, Adriana. “Dificultades de aprendizaje y psicopedagogía: una perspectiva estilística”. Revista Construção psicopedagógica. Vol. 23. No. 24, pp. 6-19, 2015.

Published

2020-12-28

How to Cite

Ricci, C. (2020). Interdisciplinary Dialogue Psychopedagogy, Didactics, Pedagogy around the interrelation diverse modalities of learning, heterogeneous classes and education as a right. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 17(2), 1–18. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2956