What do students think about linguistic content and how do teachers correct

Authors

  • Diana Moro Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa
  • Nora Forte Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa

Keywords:

Didactics of Writing, Grammar, Secondary Level.

Abstract

Grammar knowledge is a necessary baggage for learning writing. However, in the field of secondary education, there is great heterogeneity in terms of teaching of this formal knowledge and the ways in which students appropriate them. This article, on the one hand, is intended to investigate the social representations and attitudes that students have regarding grammar knowledge and school activities related to writing practices. The methodology consisted of the survey and analysis of the opinions obtained through the conduct of a survey of students of the Oriented Cycle of the secondary level of the city of Santa Rosa, La Pampa (Argentina). The selected educational institutions correspond to public and private management establishments. This is a qualitative investigation and the instrument used for data collection was a questionnaire, organized based on semi-directed questions and open response. The samples obtained show, among other issues, that students recognize that they need the “knowledge of the language” to produce texts but circumscribe that knowledge at the level of the regulations (spelling, punctuation). On the other hand, we analyze, in a sample of texts produced by students, the way in which teachers carry out interventions in that writing. Both surveys show the poor systematization in the school of the linguistic instruments necessary for autonomous writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnoux, Elvira y Roberto Bein (compiladores). Prácticas y representaciones del lenguaje. Buenos Aires: EUDEBA, 1999.

Bocca, Ana María & Nélida Beatriz Vasconcelo. "Algunas reflexiones acerca de las prácticas y representaciones sociales en estudiantes universitarios: la escritura académica." Enunciación 13.1 (2008): 20-27.

Bronckart, Jean Paul. Las ciencias del lenguaje: ¿un desafío para la enseñanza? París: UNESCO, 1995.

Camps, Anna, Guasch, Oriol, Milian, Marta, & Ribas, Teresa. Bases per al’ensenyament de la gramàtica. Barcelona: Graó, 2005.

Carlino, Paula. Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura. ¿Por qué es necesaria la alfabetización académica? Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente, 2008, pp. 155-190.

Castorina, José Antonio. Las representaciones sociales y los procesos de enseñanza-aprendizaje de conocimientos sociales. Psicologia da Educação 44, (2017), pp. 01-13. https://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.20170001

Castorina, José Antonio, Ana Ruth Barreiro Posso, and Alicia Barreiro. "Las representaciones sociales y su horizonte ideológico: Una relación problemática." Boletín de Psicología 86 (2006), pp. 7-26.

Castorina, José Antonio, Alicia Barreiro, and Ana Gracia Toscano. "Dos versiones del sentido común: las teorías implícitas y las representaciones sociales." Construcción conceptual y representaciones sociales. El conocimiento de la sociedad (2005), pp. 205-238.

Crespo, Nina, Benítez, Ricardo y Pérez, Lorena. “Conciencia metapragmática y la habilidad para producir narraciones escritas”. Revista signos, 43(73), 2010, pp. 179-209. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342010000200001

Di Tullio, Ángela. Manual de gramática del español. Buenos Aires: Waldhuter, 2010.

Fontich Vicens, Xavier. La construcción del saber metalingüístico. Estudio sobre el aprendizaje de la gramática de escolares de educación secundaria en el marco de una secuencia didáctica. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials. Universitat Autònoma de Barcelona, 2010. http://gent.uab.cat/xavierfontich/sites/gent.uab.cat.xavierfontich/files/Fontich_2012_Gramatica_final.pdf

Gaiser, María Cecilia. Incidencia de la reflexión metalingüística en el mejoramiento de las prácticas de escritura en el nivel universitario: el rol del conocimiento gramatical. Santa Rosa: EdUNLPam, 2017.

Gombert, Jean Emile. El desarrollo metalingüístico. Paris: PUF, 1990.

Grupo Didactext. “Nuevo marco para la producción de textos académicos”. Didáctica. Lengua y Literatura, vol. 27, 2015, pp. 219-254.

Jodelet, Denise. “La representación social. Fenómenos, concepto y teoría”. Serge Moscovici. Psicología Social, II (Cap. 13). Barcelona: Paidós, 1984.

Ministerio de Cultura y Educación. Gobierno de La Pampa. Materiales curriculares. “Lengua y Literatura”. Educación Secundaria. Ciclo Básico, 2009.

Ministerio de Cultura y Educación. Gobierno de La Pampa. Materiales curriculares. “Lengua y Literatura”. Educación Secundaria. Ciclo Orientado, 2013.

Mora, Martín. "La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici." Athenea digital 2 (2002).

Núcleos de Aprendizaje prioritarios. Lengua Tercer Ciclo EGB, Nivel Medio, Buenos Aires: CFC, 2006.

Núcleos de Aprendizaje prioritarios. Lengua y Literatura. Documento aprobado por Resolución CFE N° 180/12.

Moro, Diana y Nora Forte. “La escritura en ámbitos jurídicos y administrativos: un abordaje didáctico”. Homenaje a Elvira Arnoux. Estudios de análisis del discurso, glotopolítica y pedagogía de la lectura y la escritura. Tomo III: Lectura y Escritura. Roberto Bein, Juan Eduardo Bonnin, Mariana di Stefano, Daniela Lauría, María Cecilia Pereira (Coords.). Buenos Aires: Editorial Facultad de Filosofía y Letras, 2018, pp. 193-199.

Moscovici, Serge. El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul, 1979.

Ochoa Sierra, Ligia. "La gramática y su relación con la lectura y la escritura." Educación y ciudad 15 (2008), pp. 9-20.

Ortiz Casallas, Elsa María. "Representaciones sociales de la escritura y la lectura en la educación básica y media." Núcleo 21.26 (2009), pp. 127-150.

Parodi, Giovanni. “Lingüística de Corpus: una introducción al ámbito”. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada 46. 1, (1º Semestre, 2008), pp. 93-119.

Savio, Karina. "La lectura y la escritura: un estudio sobre representaciones sociales de estudiantes universitarios." Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación" 15.2 (2015).

Tapia, Stella Maris. “Correcciones en lengua: modos de intervención docente en los textos escritos por los alumnos”. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature. Vol. 9(3), Aug-Sept 2016, pp. 69-84.

Tapia, Stella Maris. “La sintaxis como objeto de enseñanza: las correcciones de morfosintaxis que los docentes realizan en las actividades de escritura de los alumnos”, en Guevara, María Rita y Katerinne Giselle Leyton (Eds.). Enseñanza de la gramática. Mendoza: Editorial FFyL-UNCuyo y SAL, 2013, pp. 55-65. http://ffyl.uncu.edu.ar/spip.php?article3824

Published

2020-06-30

How to Cite

Moro, D., & Forte, N. (2020). What do students think about linguistic content and how do teachers correct. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 17(1), 18–33. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2646