Psycho-pedagogical research: practices that obstruct learning

Authors

  • Vilma Pruzzo Universidad Nacional de La Pampa

Keywords:

Psycho-pedagogical diagnosis, Mediation, Mediators, Reading understanding, Writing, Evaluation, Experiences.

Abstract

From the schools claims for the students to receive psycho-pedagogical support in various issues, we decide to address the situation by demarcating to the analysis of verbal mediation and mediators employed in language teaching practices. We propose as objectives to identify the learning experiences made by the students and relate the methodological constructions with the obstacles in learning. We use qualitative methodology focused on cases analysis: two psycho-pedagogy students joined schoolchildren with severe stagnation in archaic stages of learning written language for six months at 5th grade classroom (primary school). The intervening observation was recorded in field notebooks and we triangulate it with the documentary analysis (school notebooks, NAP and psycho-pedagogical diagnosis). The results of "living the classroom life" allowed us to detect: a.-“Poverty of student experiences” limited in their autonomy by the teacher´s active role and lack of mediators to support the learning. b.-Lack of writing system mastery. c.-Unsuitable methodological constructions –in their mediations, evaluations and psycho-pedagogical diagnosis– with the survival of a naive didactic that doesn’t articulate teaching and evaluation, hindering to recognize stagnation in learning and offer contingent support. However, these methodological constructions follow curricular recommendations that act as ideological restrictions for reflection about the psycho-pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbadie, M. “Perspectivas pedagógicas” en Ajuriaguerra, J. de y otros. La dislexia en cuestión. Madrid: Morata. 1996.

Alliaud, A; Antelo, E. “El fracaso de enseñar. Ideas para pensar la enseñanza y la formación de los futuros docentes” en Brailovsky, D. Sentidos perdidos de la experiencia escolar. Angustia, desazón, reflexiones. Buenos Aires: Noveduc. 2008.

Ayuste, A.; Flecha, R.; López Palma, F.; Lleras, J. Planteamientos de la Pedagogía crítica. Comunicar y transformar. Barcelona: Graó. 1994.

Aubert, A.; Duque, E.: Fisas, M.; Valls, R. Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó. 2006.

Borel-Maisonny, S. “¿Existe una patología del aprendizaje de la lengua escrita?” en Ajuriaguerra, J. y otros. La dislexia en cuestión. Madrid: Morata.1986.

Brueckner, L. y Bond, G. Diagnóstico y tratamiento de las dificultades en el aprendizaje. Madrid: Rialp.1970.

Bruner, J. El proceso de la Educación. México: UTHEA. 1968.

Carbonell de Grompone, M. “Colonialismo y dislexia” en Quirós, J. El Lenguaje lectoescrito y sus problemas. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana .1980.

“Dislexia escolar y dislexia experimental” en Ferreiro, E. y Gómez Palacios, M. Nueva perspectiva sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo XXI Editores. 1986.

Comenio J. Didáctica Magna. México: Porrúa. 1971.

Cordie, A. Los retrasados no existen. Psicoanálisis del niño con fracaso escolar. Buenos Aires: Nueva Visión. 1994.

Dolto, F. y Nasio, J. D. El niño del espejo. El trabajo psicoterapéutico. Gedisa: Barcelona. 1992.

Freire, P. y Quiroga, A. P. de. El proceso educativo según Paulo Freire y Enrique Pichón Riviére. Buenos Aires: Ediciones Cinco. 1982.

Huerta, E. y Matamala, A. Tratamiento y prevención de las dificultades lectoras. Madrid: Aprendizaje Visor. 1995.

Kaplan, C. Talentos, dones e inteligencias. El fracaso escolar no es un destino. Buenos Aires: Ediciones Colihue. 2008.

Kozulin, A. Instrumentos psicológicos. La educación desde una perspectiva Sociocultural. Barcelona: Paidós. 2000.

de la Jonquière, L. Infancia e Ilusión (Psico)-Pedagógica. Escritos de psicoanálisis y educación. Buenos Aires: Nueva Visión. 2000.

Larrosa, J. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativas y educación. Buenos Aires: Nueva Visión. 1995.

Lobrot, M. “¿Existe una patología del aprendizaje de la lengua escrita? Respuesta de M. Lobrot” en Ajuriaguerra y otros. La dislexia en cuestión. Madrid: Morata. 1986.

Luria, A. R. El papel del lenguaje en el desarrollo de la conducta. México Editorial Cartago, 1984.

Luria, A. R. Conciencia y Lenguaje. Madrid: Visor Libros. 1985.

Mannoni, M. El niño, su enfermedad y los otros. Buenos Aires: Nueva Visión, 1973.

Menin, O.; Bloj, A. y otros. Prevención de problemas socio-psicológicos del aprendizaje. Rosario: Universidad Nacional de Rosario. CG Editora. 1998.

Ministerio de Cultura y Educación de la Nación. Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. 2° Ciclo. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación. 2006.

Lengua 3. Serie Cuadernos para el aula. 1° Ciclo. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación. 2006a.

Oyola, C. y otros. Fracaso Escolar: El éxito prohibido. Buenos Aires: Aique. 1994.

Pérez Gómez, A. “La socialización posmoderna y la función educativa de la escuela” en Angulo, F.; Perez Gómez, A. y otros. Escuela pública y sociedad neoliberal. Madrid: Miño y Dávalos Editores. 1999.

Perrenoud, P. La construcción del éxito y el fracaso escolar. Hacia un análisis del éxito, del fracaso y de las desigualdades como realidades construidas por el sistema escolar. Madrid: Morata. 1990.

Piaget, J. Estudios de Psicología Genética. Buenos Aires: Emecé. 1973.

Psicología y Pedagogía. Buenos Aires: Biblioteca Austral, Sudamericana-Planeta. 1985.

Pipkin Embon, M. Cómo se construye el fracaso escolar. Buenos Aires: Homo Sapiens. 1994.

Pruzzo de Di Pego, V. Las dificultades lectoescritoras de los alumnos de 7° grado. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de La Plata, 1987.

Pruzzo de Di Pego, V. “El impacto del fracaso escolar” en Revista Praxis Educativa. 1995. Año I, N°1, UNLPam. Santa Rosa.

Pruzzo de Di Pego, V. Biografía del fracaso escolar. Recuperación Psicopedgógica. Buenos Aires: Editorial Espacio. 1997a.

Pruzzo de Di Pego, V. “Fracaso escolar e Intervención Psicopedagógica” en Actas del VII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Sevilla. España. 1997b.

Pruzzo de Di Pego, V. “El fracaso escolar: una mirada desde las responsabilidades de la escuela”. Conferencista en I Congreso Nacional de Fracaso Escolar Universidad de Morón. Morón. 1998.

Pruzzo de Di Pego, V. “Fracaso escolar en lengua”. Exposición en European Conference on Educational Research. Finlandia. 1999.

Pruzzo de Di Pego, V. La transformación de la Formación Docente. Buenos Aires: Editorial Espacio. 2000.

Pruzzo de Di Pego, V. Evaluación curricular: evaluación para el aprendizaje. Una propuesta para el Proyecto Curricular Institucional. Buenos Aires: Editorial Espacio. 2005.

Pruzzo de Di Pego, V. “Las vicisitudes de la Investigación Psicopedagógica”. Jornadas de reflexión sobre problemáticas de investigación. Universidad Blas Pascal. Córdoba. 2007.

Quiroga, A. P. de. Enfoques y Perspectivas en Psicología Social. Buenos Aires: Ediciones Cinco. 1990.

Van Haecht, A. La escuela va a examen. Preguntas a la sociología de la educación. Buenos Aires: Editorial Biblos. 1999.

Vigotsky, L. S. Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires: Lautaro, 1964.

Vigotsky, L. S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica. 1979.

Vigotsky, L. S. La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal. 2007.

Woods, P. La escuela por dentro. El uso de la etnografía en la educación. Barcelona: Paidós. 1993.

Published

2020-06-22

How to Cite

Pruzzo, V. (2020). Psycho-pedagogical research: practices that obstruct learning. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 9(1), 1–15. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2634