The Versatility of se in Spanish: a Review of its Uses and a Proposal of a Didactic Sequence for its Teaching at the Higher Education Level

Main Article Content

María Corradi
Carolina Mirallas

Abstract

The particle se has a wide variety of uses in Spanish, as well as a broad range of syntactic functions. Due to these characteristics, it is particularly complex to teach in both formal and informal educational setting. In this paper, we propose a comprehensive analysis of the use and teaching of the particle se in Spanish, combining a theoretical review, and the design of a pedagogical proposal aimed at fostering linguistic awareness and reflective grammatical competence. To this end, we systematically review the theoretical proposals on the description of se available in the literature. Then, we suggest a teaching sequence aimed at promoting linguistic awareness regarding this aspect of Spanish. This work attempts to build bridges from a dual perspective —theoretical and didactic— between linguistic research and teaching practice, providing tools that address the teaching of SE in a systematic, contextualized, and meaningful manner. In this sense, we hope to make a contribution to language teaching by integrating linguistic analysis with pedagogical criteria aimed at developing deeper and more reflective grammatical competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Corradi, M., & Mirallas, C. (2025). The Versatility of se in Spanish: a Review of its Uses and a Proposal of a Didactic Sequence for its Teaching at the Higher Education Level. Quintú Quimün. Revista De lingüística, (9 (1), Q120. https://doi.org/10.5281/zenodo.16790685
Section
Artículos

References

Araya, María Teresa, & Monteserin, Anabel (2010). Usos del clítico se en textos de distintos niveles del CELU i. Certificado de Español Lengua y Uso. https://bibliotecadelenguas.uncoma.edu.ar/items/show/316

Arias, Juan (2018). La enseñanza de gramática en la formación de docentes y traductores en inglés. Nuevas perspectivas y desafíos del campo. Revista Lenguas Vivas. 18/14: 104-118.

Arias, Juan (2023). Metáforas didácticas en la enseñanza de gramática [Ponencia]. XVIII Congreso de la Sociedad Argentina de Estudios Lingüísticos, Río Negro, Argentina. https://bibliotecadelenguas.uncoma.edu.ar/files/original/497b1d36671defd8a2e4917288ceccd6.pdf

Bello, Andrés (1847). Gramática de la lengua castellana: destinada al uso de los americanos. Chile: Imprenta del Progreso. Disponible en https://doi.org/10.34720/cpwe-3s13

Bosque, Ignacio & Gallego, Ángel (2016). La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 54/2: 63-83.

Carranza, Fernando (2019). El se en español: un caso de gramaticalización del léxico a forma fonética. Borealis: An International Journal of Hispanic Linguistics, 8/1: 85-106. http://dx.doi.org/10.7557/1.8.1.4573

Castañeda Castro, Alejandro & Melguizo Moreno, Elizabeth (2006). Querían dormirlo, se ha dormido, está durmiendo. Gramática Cognitiva para la presentación de los usos del se en clase de ELE. Mosaico. Revista para la promoción y apoyo a la enseñanza del español, 18: 13-20. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/ese/programa_08/usos_se_Castaneda_Melguizo_Mosaico18.pdf

Di Tullio, Ángela (1997). Manual de gramatica del espanol: desarrollos teoricos, ejercicios, soluciones. Buenos Aires: Edicial.

Gutiérrez Ordóñez, Salvador (1999). Los dativos. En: I. Bosque & V. Demonte (dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe, 1855-1930.

Hu, Jingyuan & Escribano Ángulo, José María (2020). La enseñanza del clítico “se” a alumnos sinohablantes de ELE. SinoELE, 20: 1-13. https://doi.org/10.29606/SinoELE.202012_(20).0001

Maldonado, Ricardo (2008). Spanish middle syntax: A usage-based proposal for grammar teaching. En: S. De Knop & T. De Rycker (Eds.), Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar. Berlín y Nueva York: Mouton de Gruyter, 155-196.

Manacorda de Rosetti, Mabel. (1962). La llamada “pasiva con se” en el sistema español. En: A. M. Barrenechea & M. Manacorda de Rosetti (Eds.), Estudios de gramática estructural. Buenos Aires: Paidós, 91-100.

Mendikoetxea, Amaya (1999). Construcciones con se: medias, pasivas e impersonales. En I. Bosque & V. Demonte (Dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española, vol. 2 Madrid: Espasa, 1635- 1722.

Pujalte, Mercedes & Saab, Andrés (2012). Syncretism as PF-repair: The case of se-insertion in Spanish. En: M. C. Cuervo & Y. Roberge (Eds.), The end of argument structure? Syntax and Semantics Series, Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 229-260. https://doi.org/10.1163/9781780523774_011

Saab, Andrés (2020). Deconstructing Voice. The syntax and semantics of u-syncretism in Spanish. Glossa: journal of general linguistics 5(1): 1–50. https://doi.org/10.5334/gjgl.704

Vivanco Geffael, Margot (2016). Causatividad y cambio de estado en español. La alternancia causativoinacusativa. Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.1435

2/26989

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.