Maurice Sachs, Larceny and Problematic Memory
Keywords:
Turncoat, Chameleonic, Abjection, Problematic SelfAbstract
This article is proposed as a profile and question about biographemes and their literary imbrication in the work and figure of Maurice Sachs (1906-1945), a completely controversial writer, whose position in the domain of French literature during the Occupation and in the post-war period, continues to have a problematic status. Sachs, author of memoirs and camouflaged autobiographies, who disguises facts and characters while giving us vivid portraits of his turbulent times, is, in himself, a prototype of the chameleon-like identities that under an occupied Paris served the Nazi enemy in abominable collusions and abjections that, almost unequivocally, the author reflects in his varied and unclassifiable work that surpasses genres. As a question, this critical-biographical sketch aims to enable the unknowns of a cursed writer and his problematic self.
Downloads
References
Belle, J. M (1979). Les folles années de Maurice Sachs. Paris: Grasset.
Clerc, T. (2005). Maurice Sachs, le désoeuvré. Paris: Allia, 9-17.
Impellizzeri, F. (2016). «Maurice Sachs ou la chronique d’une exclusion». En Revue italienne d’études françaises, 6, 1-12.
Impellizzeri, F. (2006). Les interdits dans les transpositions identitaires et narratives de Maurice Sachs. Catane: Université de Catane.
López Viejo, E. (2012). La vida crápula de Maurice Sachs. Tenerife: Melusina.
Raczymow, H. (1988). Maurice Sachs ou les travaux forcés de la frivolité. Paris: Gallimard.
Renard, P. (2006). “Maurice Sachs ou la fascination de l’abjection”. En Roman 20-50, Éditions Société Roman, Volume 2 (n° 42), 115-125.
Sachs, M. (1954). Tableau de moeurs de ce temps. Paris: Gallimard.
Saleh, N. (1988). « La correspondance de Jean Cocteau/Maurice Sachs: ligne de la vie, ligne de l'oeuvre ». En Dalhousie French Studies, Fall, Vol. 44, 97-114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Lengua y LiteraturaLa aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización bajo Licencia Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina (CC BY-NC-ND 2.5 AR)
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
SinDerivadas — Si remezcla, transforma o crea a partir
El simple hecho de cambiar el formato nunca genera una obra derivada, no podrá distribuir el material modificado.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.