On The Expressive Theory Of Art And The Thoughts Of Nelson Goodman And Arthur Danto

Authors

Keywords:

Art, Danto, Expression, Philosophy, Goodman

Abstract

Philosophy, in response to a certain essentialist urge, has been compelled, throughout its history, to conceptualize or define complex terms such as art. One of the most accepted and well-founded theories in relation to this task is that which defines works of art as forms of expression. In recent centuries, expression has become a concept closely linked to artistic activity. The advent of analytical philosophy and its emphasis on the linguistic sphere fostered interest in defining the expressive phenomenon as a means of representing reality. In this context, authors such as Nelson Goodman and Arthur Danto, conceived, in their respective thoughts, expression as a process of artistic symbolization. Both authors, who combined analytical methodology and aesthetic concern in their work, contributed to the legitimization of expressivist theory. Through the interrelation of his theories, it is observed how Goodman laid the foundations that would later be taken up and expanded by Danto, in order to form one of the most influential and representative ideologies of contemporary art.

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Author Biographies

Daniel Sánchez Requejo, Departamento de Patrimonio Artístico y Documental, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de León, España

DANIEL SÁNCHEZ REQUEJO es Graduado en Historia del Arte por la Universidad de León, con un Máster en Cultura y Pensamiento Europeo: Tradición y Pervivencia, en el cual obtuvo el Premio Extraordinario Fin de Máster y una calificación de 10.00 (Matrícula de Honor) en su Trabajo Fin de Máster dedicado a la filosofía del arte de Arthur Danto y sus vínculos con el pensamiento del Idealismo alemán. Ha presentado comunicaciones sobre filosofía del arte y arte contemporáneo en varios congresos y actualmente ejerce como Contratado Predoctoral en el Departamento de Patrimonio Artístico y Documental de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de León, donde se encuentra elaborando su tesis “La filosofía del arte de Arthur Danto, un puente entre Estados Unidos, Europa y España: Raíces, desarrollo y trascendencia”. Correo electrónico: dsancr@unileon.es

César García Álvarez, Departamento de Patrimonio Artístico y Documental, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de León, España

CÉSAR GARCÍA ÁLVAREZ es Profesor titular de Historia del Arte de la Universidad de León. Ha sido profesor invitado en la Universidad de Heidelberg. Su labor docente e investigadora se centra en el simbolismo de las imágenes. Ha publicado seis libros: Iconografía fantástica y simbolismo en el Renacimiento (2001); El simbolismo del grutesco renacentista (2001); El laberinto del alma: una interpretación iconográfica de las enjutas absidales de la catedral de León (2003); Gaudí. Símbolos del éxtasis (2017), El laberinto del alma: iconografía, geometría y simbolismo en la catedral de León (2021), y Pulchra (2021). Ha publicado más de cincuenta artículos sobre arte y estética. Ha pronunciado más de cien conferencias. Dirige, en Onda Cero, la sección “Arte y mucho más”. Tiene el honor de dar nombre a la Biblioteca de Arte de la Casa Botines “Profesor César García Álvarez”. Correo electrónico: cgara@unileon.es

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Published

2024-12-05

How to Cite

Sánchez Requejo, D., & García Álvarez, C. (2024). On The Expressive Theory Of Art And The Thoughts Of Nelson Goodman And Arthur Danto. Páginas De Filosofía, 25(28), 7–31. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/filosofia/article/view/5627

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