On The Expressive Theory Of Art And The Thoughts Of Nelson Goodman And Arthur Danto
Keywords:
Art, Danto, Expression, Philosophy, GoodmanAbstract
Philosophy, in response to a certain essentialist urge, has been compelled, throughout its history, to conceptualize or define complex terms such as art. One of the most accepted and well-founded theories in relation to this task is that which defines works of art as forms of expression. In recent centuries, expression has become a concept closely linked to artistic activity. The advent of analytical philosophy and its emphasis on the linguistic sphere fostered interest in defining the expressive phenomenon as a means of representing reality. In this context, authors such as Nelson Goodman and Arthur Danto, conceived, in their respective thoughts, expression as a process of artistic symbolization. Both authors, who combined analytical methodology and aesthetic concern in their work, contributed to the legitimization of expressivist theory. Through the interrelation of his theories, it is observed how Goodman laid the foundations that would later be taken up and expanded by Danto, in order to form one of the most influential and representative ideologies of contemporary art.
Downloads
References
Carroll, N. (2012), “Essence, Expression, and History: Arthur Danto’s Philosophy of Art” en Rollins, M. (ed.), Danto and his Critics, 2ª ed., Wiley-Blackwell, 118-145.
Castro, S. (2017), Filosofía del arte, el arte pensado, México, Herder.
Colli, G. (1996), Filosofía de la expresión, traducción de Miguel Morey. Madrid, Siruela.
Costello, D. (2012), “Danto and Kant: Together at Last?” en Rollins, M. (ed.), Danto and his Critics, 2ª ed., Wiley-Blackwell, 153-171.
Danto, A. (1999), Después del fin del arte: el arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós.
Danto, A. (2003a), El cuerpo/el problema del cuerpo: selección de ensayos, Madrid, Síntesis.
Danto, A. (2013), “El mundo del arte”, traducción de Jorge Roaro, Disputatio Philosophical Research Bulletin, volumen 2, número 3, diciembre de 2013, 53-71.
Danto, A. (2002), La transfiguración del lugar común, una filosofía del arte, Barcelona, Paidós Estética.
Danto, A. (2003b), Más allá de la Caja Brillo: Las Artes Visuales desde las Perspectivas Posthistóricas, Madrid, Akal.
De Donato Rodríguez, X. (2009), “Construction and Worldmaking: the Significance of Nelson Goodman´s Pluralism”, Theoria, número 65, 2009, 213-225.
García Leal, J. (1999), “La filosofía del arte de Arthur Danto”, Contrastes: revista internacional de filosofía, número extra 4, 1999, 71-98.
Goehr, L. (2022), “Life with Art” en Goehr, L., Gilmore, J., A Companion to Arthur C. Danto. John Willey & Sons, 1-4.
Goodman, N. (2010), Los lenguajes del arte. Aproximación a la teoría de los símbolos, Madrid, Paidós.
Goodman, N. (1990), Maneras de hacer mundos, Madrid, La Balsa de la Medusa.
Graham, G. (2001), “Expresivism: Croce and Collingwood” en Gaut, B., McIver Lopes, D. (eds.), The Routledge Companion to Aesthetics, Londres y Nueva York, Routledge, 119-130.
Henckmann, W. y K. Lotter (eds.). (1998), Diccionario de estética. Barcelona, Crítica.
Kant, I. (2013), Crítica del juicio, Barcelona, Austral.
Lavagnino, N. (2015), “El lugar común de la transfiguración. Historia, representación y filosofía de las asimetrías en Arthur Danto”, Páginas de Filosofía, año XVI, número 19, julio de 2015, 33-57.
Liz, M. (1993), “Los mundos de Nelson Goodman”, Isegoría, número 8, octubre de 1993, 151-161.
Olvera Mateos, P. (2016), “Pintar valores morales: una aproximación al concepto de ejemplificación de Nelson Goodman” Revista de Filosofía, año 48, número 140, 2016, 113-125.
Oyarzún Peña, L. (1956) “La experiencia estética como expresión y creación de las formas”, Revista de Filosofía, volumen 3, número 3, agosto-diciembre de 1956, 54-57.
Pérez Carreño, F. (1996), “Estética analítica” en Bozal, V (ed.), Historia de las ideas estéticas y teorías artísticas contemporáneas, Madrid, La Balsa de la Medusa, 92-117.
Platón (1871), Obras completas, traducción de Patricio de Azcárate. Madrid: Versiones Clásicas.
Rollins, M. (2006), “Arthur Danto” en Murray, C. (ed.), Pensadores clave sobre el arte: el siglo XX, Madrid, Cátedra, 104-111.
Souriau, S. (1998), Diccionario Akal de estética. Madrid, Akal.
Published
How to Cite
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Páginas de Filosofía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.