Modes of production in chubutenses and santacruceños audiovisuals: natural resources and cultural history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63376/spilquen.v28i1.6383

Keywords:

Patagonia, Audiovisual production, Nature, Cultural history, Memory

Abstract

In the audiovisual production originated in Chubut and Santa Cruz, the valorization of natural resources and the awareness on the importance of their conservation are observed as recurring topics, as well as the construction of a regional memory that emphasizes the role of European migrants in the foundation of towns or that pays attention to a history of links with Malvinas. Taking these assumptions into account, the goal of the article is to study and analyze the characteristics of the production of films made in these provinces that address problems linked to natural-cultural-historical aspects. The proposal is to determine production modes in contemporary audiovisual practice in those provinces, outlining their distinctive characteristics. This is based on the consideration that different state entities (national universities, television channels, city councils, provincial government ministries) have been interested in participating in the production of audiovisuals, both fiction and documentaries, that address aspects related to cultural history and the natural resources of the area, with the aim of collaborating in the construction of an imaginary of local identity, which emphasizes the arrival of European settlers and the founding of towns, as well as the valorization of natural resources and their care. Thus, in some cases, mixed production modalities arise, which combine the possibilities offered by these institutions and private or cooperative initiative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. “Cine con Vecinos concluyó el año en la Patagonia” (s/d). Disponible en: http://www.incaa.gov.ar/cine-con-vecinos-concluyo-su-actividad-del-ano-en-la-patagonia

2. “El Polo Audiovisual Patagonia Sur constituye nuevo nodo en Chubut” (2012). Disponible en: https://www.unpa.edu.ar/noticia/el-polo-audiovisual-patagonia-sur-constituye-nuevo-nodo-en-chubut

3. Godoy, Viviana E. y Bianchi, Marta. “Una estrategia para la organización y clasificación de producciones audiovisuales UNPA”. ICT-UNPA-218-2019. Informes Científicos Técnicos - UNPA: 2019, 11(3), 194–201. Disponible en: https://publicaciones.unpa.edu.ar/index.php/ICTUNPA/article/view/453/432

4. Borello, José y González, Leandro. “Industrias culturales, innovación y formas de organización en un país semi-industrializado: El caso de la producción audiovisual en la Argentina”, ponencia presentada en el Primer congreso de LALICS, Río de Janeiro, 2013.

5. CIyNE. Relevamiento audiovisual de las regiones y provincias argentinas (RAArg) [Base de datos en línea] Versión 2022-04. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. http://ciyne.filo.uba.ar/.

6. De Vita, Pablo. “Se presentó Solo conocido por Dios en la Casa Rosada”, 2009. Disponible en https://www.afip.gob.ar/malvinas/multimedia/cultura/MALVINAS-EL%20CINE-WS.pdf

7. Dietrich, Daniela. “Mujeres tras las cámaras: hacia el encuentro de la visibilidad de las cineastas neuquinas. 2001-2007”, ponencia presentada en las XII Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia, Universidad Nacional del Comahue, 2009. Disponible en http://cdsa.aacademica.org/000-008/721.pdf

8. Dobrée, Ignacio. “Cine independiente: derivas de un concepto escurridizo por el norte de la Patagonia”. Aura. Revista de Historia y Teoría del Arte: 2016, 4: 4-16. Disponible en: https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/287

9. Dobrée, Ignacio. “El cine regional como experiencia: realizadores, espectadores y espacios de exhibición en la Norpatagonia de los ochenta”. Aura. Revista de Historia y Teoría del Arte: 2018, 8: 89-107. Disponible en: https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/588

10. Kejner, Julia. “Indicios de un cine regional. Análisis de las gramáticas compositivas de dos discursos audiovisuales de diferentes generaciones de cineastas norpatagónicos”. En Actas de las Sextas Jornadas de la Historia de la Patagonia, CD-ROM. Neuquén: EDUCO-UNCO, 2014.

11. Kejner, Julia. “Historia del audiovisual en y desde la Norpatagonia. Relaciones entre tradiciones, instituciones y formaciones”. Folia Histórica del Nordeste: 2017, 30: 65-93. Disponible en https://revistas.unne.edu.ar/index.php/fhn/article/view/2723/2414

12. Kejner, Julia. “De ‘la tierra de promisión’ a la realización. Acciones y políticas audiovisuales en Neuquén durante la primera década del siglo XXI”, ponencia presentada en VII Congreso de la Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual. Intensidades políticas en el cine y los estudios audiovisuales latinoamericanos. Identidades, dispositivos, territorios. Universidad Nacional del Litoral, 2018.

13. Ramos, María Gabriela y Franciscovic, Karina. “La economía social y la generación de contenidos audiovisuales en Santa Cruz”. COMPANAM 2013. Disponible en: https://www.publicacioncompanam2013.eci.unc.edu.ar/files/companam/ponencias/Escenarios%20digitales/-Unlicensed-EscenariosDigitales.-Ramos-2.pdf.

14. Schneider, Arnd. “A Black Box for Participatory Cinema: Movie-making with ‘Neighbours’ in Saladillo, Argentina”. Visual Anthropology, 2016, 29: 406-431. Disponible en https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08949468.2016.1192376

15. Trombetta, Jimena Cecilia. “Cine con Vecinos: el fenómeno Saladillo”. En Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual: 2019, 20: 299-320. Disponible en: https://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/116

ENTREVISTAS

Ricardo Preve, 14 de noviembre de 2023.

Pablo Walker, 20 de diciembre de 2023.

Rodrigo Magallanes, 26 de diciembre de 2023.

Fabio Junco, 19 de febrero de 2024.

Kevin Zaouali, 29 de febrero de 2024

Gabriel García y Patricia Lorenzo, 23 de abril de 2024.

CORPUS

Rawson. Caer Antur (Gabriel García, 2005)

Sólo conocido por Dios (Rodrigo Magallanes, 2008)

Flores en el desierto (Pablo Walker, 2009)

Los huesos de Catherine (Ricardo Preve, 2015)

Río limpio (Cine con Vecinos, 2017)

La ballena franca (Kevin Zaouali, 2018)

Ballena Franca Austral

Published

2025-06-09

How to Cite

Castro Avelleyra, A., & Flores, S. (2025). Modes of production in chubutenses and santacruceños audiovisuals: natural resources and cultural history. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 28(1), 1–33. https://doi.org/10.63376/spilquen.v28i1.6383

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.