Linguistic variation: the theoretical-methodological approach of the Columbia Linguistic School versus Labov´s Sociolinguistics

Authors

  • Lucía Zanfardini CIEDIS – Universidad Nacional de Río Negro; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

Keywords:

Linguistic Variation, Columbia School Linguistics, Sociolinguistics, Meaning

Abstract

In this article we intend to make a contribution to the understanding of linguistic variation as a phenomenon of the language from the recovery of confrontation and contact points that, from the late 70's and mid-80's, established the linguists of the Columbia School on the problem of variation versus Labov´s sociolinguistic vision. Based on a literature review, we analyze the similarities and differences between the two approaches from three aspects: a) the definition of the variation and the linguistic planes of analysis for its application; b) the methodological approach that they favor (analysis procedure, kind of data, etc.) and c) the linguistic theory from which they are based. We conclude that, with respect to the first point, we identified that the difference in the way of defining what variation is, implied a dividing line between both approaches. Secondly, these considerations necessarily implied different ways of methodological approach for the analysis of variation and different positions regarding the objectives that are assigned to the analysis. Third, when we inquire about which linguistic theory functions as a framework for each approach, we identify that the answer lies in the different conceptions that both perspectives have about the linguistic postulates of formalism

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blas Arroyo, José Luis. Sociolingüística del español. Madrid: Cátedra, 2004.

Cedergren, H. “Sociolingüística”. Humberto López Morales (Ed.) Introducción a la lingüística actual. Madrid: Playor. 1983. 147-165.

Cheshire, Jenny. “Syntactic variation, the linguistic variable, and sociolinguistic theory” en Lingüística. Vol. 25, Issue 2. (1987): 257-282.

Diver, William. “The Nature of Linguistic Meaning”. 1975. Huffman, Alan and Joseph Davis. (Eds.) Language: communication and human behavior: The linguistic essays of William Diver. Brill, 2012.

Diver, William. “Theory”. 1995. Huffman, Alan and Joseph Davis. (Eds.) Language: communication and human behavior: The linguistic essays of William Diver. Brill, 2012.

Diver, William. “The elements of a science of language”. 1990. Huffman, Alan and Joseph Davis. (Eds.) Language: communication and human behavior: The linguistic essays of William Diver. Brill, 2012.

García, Erica C. “Shifting variation”. Lingua 67. (1985): 189-224.

García, Erica C. “Lingüística Cartesiana o el Método del Discurso”. Lenguaje en Contexto 1. (1988): 5-36.

García, Erica C. “Frecuencia (relativa) de uso como síntoma de estrategias etnopragmática” Zimmermann, Klaus. Lenguas en contacto en Hispanoamérica: nuevos enfoques. Madrid: Iberoamericana Vervuert, 1995.

García, Erica C. “Qué cuenta, y cómo contar en lingüística”. De Paepe, Ch. y N. Delbecque (Coord.) Estudios en honor del profesor José de Kock. Leuven: Leuven University Press. 1998: 217-223.

Hudson, Richard Anthony. Sociolinguistics. Cambridge University Press: Melbourne Sydney, 1996.

Labov, William. The social stratification of English in New York City. Washington D.C., Center for Applied Linguistics, 1966.

Labov, William. Sociolinguistics Patterns. Filadelfia: Pennsylvania University Press, 1972. (Trad. esp.: Modelos sociolingüísticos, Madrid: Cátedra, 1983).

Labov, William. Sociolinguistique. Paris: Les Éditions de Minuit, 1976.

Labov, William. “Where does the linguistic variable stop? A response to B. Lavandera”. Working Papers in Sociolinguistics, 44. (1978): 2-25.

Lavandera, Beatriz. “Where does the sociolinguistic variable stop?” Language in Society, 7. (1978): 171-183.

Lavandera, Beatriz. Variación y significado. Buenos Aires: Hachette, 1984.

Martínez, Angelita. “El hilo se corta por lo más delgado: variedades dialectales en el uso de los clíticos”. Anuario de lingüística hispánica 12. (1996): 643-652.

Martínez, Angelita. “Seminario de Tesis. Metodología de la investigación lingüística: el enfoque etnopragmático”, en Narvaja de Arnoux, Elvira (Dir.) Escritura y producción de conocimiento en las carreras de posgrado. Buenos Aires: Santiago Arcos editor. 2009: 259-286.

Martínez, Angelita y Adriana Speranza. “Variaciones lingüísticas: usos alternantes”. Narvaja de Arnoux, Elvira (Dir.) Pasajes. Escuela media-enseñanza superior. Propuestas en torno a la lectura y la escritura, Buenos Aires: Biblos. 2009: 179-203.

Mauder, Elisabeth. “Variación lingüística y etnopragmática. Factores socioculturales en la variación ser/estar”. Signo & Seña, 11. (2000): 223-241.

Sankoff, David and Pierrette Thibault. "Weak complementarity: Tense and aspect in Montreal French." Syntactic change 25 (1981): 205-216.

Silva Corvalán, Carmen. Sociolingüística: teoría y análisis. Madrid: Alhambra, 1989.

Silva Corvalán, Carmen. “Avances en el estudio de la variación sintáctica: La expresión del sujeto”. Cuaderno del Sur: Letras, Homenaje a Beatriz Fontanella de Weinberg 27 (1996): 35-49.

Silva Corvalán, Carmen. Sociolingüística y Pragmática del Español. Washington D.C., Georgetown University Press, 2001.

Zanfardini, Lucía. “La variación intra-hablante primera persona singular vs. tercera persona singular como formas de autorreferencia en el discurso del presidente Evo Morales”. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de La Plata, 2017. Memoria Académica UNLP-FaHCE. Web. 27 Feb. 2018.

Zanfardini, Lucía. “Variación en la autorreferencia singular en el discurso político latinoamericano: Hugo Chávez y Cristina Fernández de Kirchner”. Tesis de Doctorado. Universidad Nacional de La Plata, 2018. En prensa.

Published

2018-10-04

How to Cite

Zanfardini, L. (2018). Linguistic variation: the theoretical-methodological approach of the Columbia Linguistic School versus Labov´s Sociolinguistics. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 21(3), 22–31. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/2085