The art workers. The case of independent theater directors in Córdoba

Authors

  • Fwala-lo Marin Universidad Nacional de Córdoba; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

Theater, Workers, Sociology of culture, Córdoba, Argentina

Abstract

The members of the artistic field have historically maintained a resistance to consider themselves workers. However, currently in the world of independent theater in Córdoba, the theater players aspire to be artistic workers, immersed in a complex dynamic crossed by the tension between social recognition and that of their peers. An understanding of the role of the theatrical direction will be tackled taking into account the tension generated by the immateriality product of his work and the definition of an artistic attitude of rupture with the demand. The value of the food works linked to the artistic field will be considered, imagining the mutual connection between the production of art work and these jobs, which correspond to those of greater ambition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becker, Howard. Los mundos del arte: sociología del trabajo artístico (1a ed.). (J. Ibarburu, Trad.) Bernal: Universidad Nacional de Quilmes. 2008.

Boenisch, Peter. Directing scenes and senses. The thinking of Regie. Manchester University Press. 2015

Bourdieu, Pierre. Las Reglas del Arte. (Sexta ed.). (T. Kauf, Trad.) Barcelona: Anagrama. 1995

Bourdieu, Pierre. El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 2013.

Brizuela, Mabel. Las estéticas Teatrales de Córdoba: entre la permanencia y la emergencia. Teatro XXI 14. 2002.

Congreso de la Nación Argentina. Ley Nacional del Teatro [Ley 24.800 de 1997]. [En Línea]: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/40000-44999/42762/norma.htm. 28 de abril de 1997

Dubatti, Jorge. Cien años de teatro argentino. Desde 1910 a nuestros días. Buenos Aires: Biblos, 2012.

Gutierrez, Alicia. Las prácticas sociales: una introducción a Pierre Bourdieu. Villa María: Eduvim. 2012.

Halac, Gabriela. Teatro independiente de Córdoba. Identidad y memoria. Bs. As.: Editorial del Instituto Nacional del Teatro. 2006.

Infantino, Julieta. Trabajar como artista. Estrategias, prácticas y representaciones del trabajo artístico entre jóvenes artistas circenses. Cuadernos de Antropología Social Nº 34. FFyL – UBA. ISSN 0327-3776. Pp. 141–163 [En Línea] http://www.scielo.org.ar/pdf/cas/n34/n34a07.pdf. 2011.

Kartun, Mauricio. Escritos. Mauricio Kartun. 1975>2001. Bs. As.: Ed. Libros del Rojas, UBA. 2001.

Mauro, Karina. Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artístico. Telón de fondo: 2018, 27:114-143. [En Línea] http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/download/5097/4611. 2018.

Marin, Fwala-lo. Films escénicos: teatro de préstamos y de piraterías. Toma Uno [Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba]: 2018, 6: 93-107. [En Línea] https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897/20497. 2018.

Marin, Fwala-lo. Dirección teatral: del mundo del pensamiento al universo de las relaciones de grupo. Un abordaje desde los procesos de escenificación. Trabajo presentado en Actas X Jornadas Nacionales y V Jornadas Latinoamericanas de Investigación y Crítica Teatral. Buenos Aires: AINCRIT. En prensa.

McRobbie, Angela. La 'losangelización' de Londres. Obtenido de Instituto europeo para políticas culturales progresivas. [En Línea] http://eipcp.net/transversal/0207/mcrobbie/es. 2007.

Menger, Pierre-Michel. Le Travail créateur. S'accomplir dans l'incertain [El trabajo creativo. Crear en la incertidumbre]. Paris: Points. 2014.

Oficina Internacional del Trabajo, Departamento de Actividades Sectoriales. Las relaciones de trabajo en las industrias de los medios de comunicación y la cultura. Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo. [En Línea] http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/ed_dialogue/sector/documents/publication/wcms_240703.pdf. 2014.

Pavis, Patrice. Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. México DF: Paso de Gato. 2016.

Proust, Serge. Une nouvelle figure de l'artiste: Le metteur en scène de théâtre. Sociologie Du Travail 43(4): 471-489. [En Línea] http://www.jstor.org/stable/41928751. 2001

Proust, Serge. "Les metteurs en scène de théâtre entre réussite sociale et remise en cause ontologique" [Los directores de escena teatral entre el exito social y el cuestionamiento ontológico]. En N. Heinich, & R. Shapiro (dir.) De l'artification. Enquêtes sur le passage à l'art. París: Éditions de l'École des hautes études en sciences sociales. 2012. pp. 95-112.

Soler Benito, Cristina. Artes escénicas y derechos de autor. Madrid: Reus. 2016.

Tahan, Halima. Teatro Argentino. Escenas interiores. Bs As: Instituto Nacional del teatro/Artes del Sur. 2000.

Villegas, Silvia. “Córdoba. Una teatralidad nacida en los sesenta” En H. Tahan (Ed.) Teatro Argentino. Escenas interiores. Bs As: Instituto Nacional del teatro/ Artes del Sur. 2000. pp. 75-100.

Published

2018-10-04

How to Cite

Marin, F.- lo. (2018). The art workers. The case of independent theater directors in Córdoba. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 21(3), 11–21. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/2084