Read, operate: politics and culture in Mexico 1910-1920

Authors

  • Gabriela Luque Universidad Nacional de la Patagonia Austral

Keywords:

Intellectual, Mexico, Education, Culture, Reading.

Abstract

In this work, we read in some texts of Pedro Henríquez Ureña and Jose Vasconcelos reflections about the place of the book and the reading of a process of social transformation, that includes the period of the Athenian of Youth, in the emergency of the Mexican Revolution, until the years in which one of those young people of the Athenian, Vasconcelos, occupies one of the most important spaces, the one of the Secretariat of Public Education, and takes with himself several of its companions of route, among them, Henríquez Ureña. Those reflections become rich when we recovered several of the fundamental actions that they decide to carry out in the educative scope.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Devés Valdés, Eduardo. Del Ariel de Rodó a la CEPAL (1900-1950). Bs. As.: Biblos, Centro de Investigaciones Diego Barrios Arana, 2000.

Díaz Quiñones, Arcadio. “Pedro Henríquez Ureña (1884-1946): la tradición y el exilio” en Sobre los principios: los intelectuales caribeños y la tradición. Bs. As.: UNQui, 2006, Cap. 2.

Florescano, Enrique. “Los orígenes de la mitología de la Revolución Mexicana” en Carmagnani, Chávez y Romano (coord.) Para una historia de América. México: Fideicomiso Historia de las Américas-El Colegio de México-FCE. 1999, Vol. II, pp. 116-130

Funes, Patricia. Salvar la nación: intelectuales, cultura y política en los años veinte latinoamericanos. Bs. As.: Prometeo, 2006.

Henríquez Ureña, Pedro. “La cultura de las humanidades”, “La revolución y la cultura en México” y “Patria de la justicia” en Henríquez Ureña, P. Ensayos, edición crítica de José Luis Abellán y Ana María Barrenechea (coordinadores). Madrid: ALLCA XX. Colección Archivos, 1998.

Henríquez Ureña, Pedro. “La influencia de la Revolución en la vida intelectual de México” en Henríquez Ureña, P. La Utopía de América. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1978.

Henríquez Ureña, Pedro. Memorias. Diario, Introducción y notas de Enrique Zuleta Álvarez. Bs. As.: Academia Argentina de Letras, 1989.

Krauze, Enrique. Caudillos culturales en la Revolución Mexicana. México: Siglo XXI, 1976.

Monsiváis, Carlos. “Notas sobre la cultura mexicana en el siglo XX” en Cosío Villegas, Daniel (Coord.) Historia general de México. México. El Colegio de México, 1976, pp. 1375- 1549.

Rama, Ángel. La ciudad letrada. Hanover: Edic. del Norte, 1984.

Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina (Literatura y política en el siglo XIX) México: FCE, 1989.

Reyes, Alfonso. “Pasado inmediato” en Reyes, A. Universidad, política y pueblo, nota preliminar, selección y notas de José Emilio Pacheco. México: UNAM, 1967.

Reyes, Alfonso y Pedro Henríquez Ureña. Correspondencia I (1907-1914), ed. de José Luis Martínez, 1º reimpr. México: FCE, 2004.

Seminario de Historia de la Educación en México, Historia de la lectura en México. México: El Colegio de México, 1988.

Vasconcelos, José. Obra Selecta. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1992.

Vasconcelos, José. Textos sobre educación. México: FCE (Colección SEP 80/8), 1981.

Vasconcelos, José. Ulises criollo. México: Colección Archivos, 2000.

Zanetti, Susana. La dorada garra de la lectura: lectoras y lectores de novela en América Latina. Rosario: Beatriz Viterbo, 2002.

Published

2018-09-11

How to Cite

Luque, G. (2018). Read, operate: politics and culture in Mexico 1910-1920. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 12(1), 1–8. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/1968