The bicentenary, the psychology in education and interpretation categories of a latin-american reality

Authors

  • Dora Laino Universidad Nacional del Córdoba

Keywords:

Socio psychogenetic construction, Symbolic categories or organizers, Contextualized interpretations, Post colonial understanding, Latin-American interest.

Abstract

In our national reality, and during these two hundred years of history, there has been a diversity of interpretations, facts and local circumstances from the point of view of psychology, particularly psychology linked to education, which were made bringing along categories and conceptions from other societies. With no intention to start from the very beginning, we can have statements derived from our own syntax which are linked with concepts selected due to its epistemological compatibility and due to its appropriateness to be used in interpretations about events, situations and processes contextualized in our lifeworld, consistent with post colonial Latin-American ideals and interests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argumedo, Alcira. “El imperio del conocimiento” en revista Encrucijadas N° 4, UBA, 1996.

Bourdieu, P. Sociología y cultura. México: Grijalbo, 1990.

Bourdieu, P. Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI, 1997.

Bourdieu, P. Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama, 1997.

Bourdieu, P. Meditaciones pascalianas. Barcelona: Anagrama, 1999.

Bourdieu, P.; Eagleton, T. “Doxa y vida corriente” en El cielo por asalto, Año III, Nº 5, 1993.

Bourdieu, P.; Wacquant, L. Respuestas (Por una antropología reflexiva). México: Grijalbo, 1995.

Borinsky, Marcela; Dagfal, Alejandro. “Compilación de bibliografía primaria sobre la profesionalización de la psicología en la Argentina”, UBA, 1998 en www.elseminario.com.ar

Laino, D. Aspectos psicosociales del aprendizaje. Rosario: Homo Sapiens, 2000.

Laino, D. “Socialización y subjetivación en los fundamentos del entendimiento” Revista de Epistemología Moebio, Universidad de Chile, diciembre, 2006.

Laino, D. La psicopedagogía en la actualidad. Rosario: Homo Sapiens, 2003.

Laino, D. “La colonización del mundo de la vida en las dificultades subjetivas y sociales de los niños”, Revista Diálogos Pedagógicos N° 8, 2006.

Lévi-Strauss, Claude. “Raza y cultura” en La mirada distante. Barcelona: Argos Vergara, 1984.

Piaget, J. Psicología del Niño, Madrid: Morata, 1980.

Piaget, J. “Inconsciente afectivo, inconsciente cognoscitivo” en Problemas de Epistemología Genética. Barcelona: Ariel, 1976.

Plotkin, Mariano. La privatización de la educación superior y las ciencias sociales en Argentina. Buenos Aires: CLACSO, 2006.

Vezzetti, H. El nacimiento de la psicología en la Argentina. Buenos Aires: Puntosur, 1988.

Vezzetti, H. Aventuras de Freud en el país de los argentinos. Buenos Aires: Paidós, 1996.

Published

2018-09-11

How to Cite

Laino, D. (2018). The bicentenary, the psychology in education and interpretation categories of a latin-american reality. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 12(1), 1–14. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/1961