From the popular education to the biographical education

Authors

  • Paulina Perla Aronson Instituto de Investigaciones Gino Germani; Facultad de Ciencias Sociales - UBA

Keywords:

Popular education, Biographical education, Development, Skills, Job skills.

Abstract

The present writing discusses the concept of popular education –developed by Sarmiento in support of his thesis about the economic and social development of South American countries– and the notion of biographical education –closely linked to the emergence of “society of knowledge” and their associated processes–. The aim is modest and intents to draw attention to the reiteration of topics, as well as the changes in the contents and objectives of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alach, Gabriela. “El problema de la igualdad y la equidad en el ámbito de la educación”. 2002, inédito.

Barnett, Ronald. Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa. 2001.

Beck, Ulrich. La sociedad del riesgo. Barcelona: Paidós. 1998.

Bonal, Xavier. Sociología de la Educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós. 1998.

Bravo, Héctor Félix. “Domingo Faustino Sarmiento (1811-1888)” Perspectivas-Revista Trimestral de Educación Comparada, volumen XXIII, Nº 3-4, París, UNESCO: Oficina Internacional de Educación, París, 1993. pp. 808-821.

Brunner, José Joaquín. “Competencias de Empleabilidad”. Informe del Grupo de Estudios sobre Educación Superior y Sociedad, UNESCO y Banco Mundial. 2000. www.geocities.com/brunner

“La educación al encuentro de las nuevas tecnologías” en Las nuevas tecnologías y el futuro de la educación, J. J. Brunner y J. C. Tedesco (editores). IIPE-UNESCO. Buenos Aires: Septiembre Grupo Editor. 2003.

Brunner, José Joaquín y Elacqua, Gregory (2003). “Informe. Capital Humano en Chile”. Santiago de Chile: Universidad Adolfo Ibáñez, Escuela de Gobierno. 2003.

Drucker, Peter. La sociedad poscapitalista. Buenos Aires: Sudamericana. 1993.

Giddens, Anthony. Consecuencias de la modernidad. Madrid: Alianza. 1994.

La Tercera Vía. La renovación de la socialdemocracia. Madrid: Taurus. 1999.

Marbeya Villalobos Torres, Elvia. “Educación y posmodernidad” en http://www.istmoenlinea. com.mx/articulos/23108.html

Negri, Antonio y Hardt, Michael. Imperio. Buenos Aires: Paidós. 2003.

Puiggrós, Adriana. Qué pasó en la educación argentina: breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires: Galerna. 2006.

Ricœur, Paul. La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. 2000.

Sarmiento, D. F. Educación Común. Buenos Aires: Ediciones Soler. 1987.

Sarmiento, Domingo F. De la Educación Popular. Santiago de Chile: Julio Belin y Compañía. 1849.

http://books.google.com.ar/books?id=2zecAAAAMAAJ&dq=sarmiento+de+la+educacion+popular&source=gbs_navlinks_s

Sennett, Richard. La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama. 2000.

Tedesco, Juan Carlos (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. 2000.

Weinberg, Gregorio. “Domingo F. Sarmiento y José P. Varela. Hacia la educación popular”. Buenos Aires: Academia Nacional de Educación.1977. http://www.educ.ar

Published

2018-09-11

How to Cite

Aronson, P. P. (2018). From the popular education to the biographical education. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 12(1), 1–8. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/1920