“You cannot love what you does not know”. A study of Historias de la Argentina secreta (Borroni y Vacca, 1984-1993)
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to analyse a corpus of Historias de la Argentina secreta episodes from the 1984-1993 period. The documentary series was broadcast weekly by Argentina Televisora Color (ATC, Channel 7) and consisted in the presentation of the problems of inhabitants, institutions and social groups from different places in Argentina. Through regular use of testimonies from protagonists, amalgamated by the narrator's voice-over, different ways of life and daily struggles were presented as a representation of places, contexts and popular cultures. Social issues, environmental problems and the situation of indigenous populations were three areas of thematic development of the series documentary. In addition to investigating the narrative continuity of the series, this article will analyse the aesthetic particularities and the social work of the programme, beyond what is strictly television-related, which was produced and hosted by Otelo Borroni and Roberto Vacca.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores de los artículos publicados conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho a ser la primera publicación. Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o en sus sitios personales) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Los artículos se publican bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
ACLARACIÓN: En números anteriores al año 2017 se utilizó la licencia Creative Commons BY-NC-ND para la publicación de los artículos.
References
Aprea, Gustavo. (2012). Los usos de los testimonios en los documentales audiovisuales argentinos que reconstruyen el pasado reciente. En Aprea, Gustavo (comp.), Filmar la memoria. Los documentales audiovisuales y la re-construcción del pasado, Universidad Nacional de General Sarmiento, Los Polvorines.
Campo, Javier. (2020). Jorge Prelorán, cineasta de culturas populares argentinas. Buenos Aires: Rumbo Sur.
España, Claudio. (1994, comp.). Cine argentino en democracia 1983-1993. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.
Heram, Yamila. (2018). La crítica de televisión en la prensa durante la formación de los multimedios. Modernización del medio, mutación del género e integración académica. Buenos Aires: Teseo.
Margulis, Paola. (2014). De la formación a la institución. El documental audiovisual en la transición democrática (1982-1990). Buenos Aires: Imago Mundi.
Lusnich, Ana Laura. (2016). Formas de la dominación social en las ficciones alegóricas y metafóricas realizadas en épocas de la dictadura y la postdictadura en Argentina. IdeAs, 7. Recuperado en: http://ideas.revues.org/1528
Zylberman, Lior. (2022). Introducción: un recorrido histórico por las series documentales. En Schrott R. y Muñiz, A.: Escribiendo series documentales. Buenos Aires: Manantial.